جمشید الوندی، فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران ۱۵ دی ماه درگذشت.
به گزارش سینماسینما، جمشید الوندی که به گفته تورج منصوری مدتی بود با بیماری دست و پنجه نرم میکرد روز جمعه ۱۵ دی ماه در سن ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

هنوز جزئیات مراسم تدفین فیلمبرداری «تنگنا» اعلام نشده است. او در سال ۱۳۳۷ از طریق ورود به استودیو «ایران فیلم» و فعالیت در قسمت لابراتوار (ظهور و چاپ نگاتیو) به عرصه سینما راه یافت.
کانی مانگا، افعی، خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغزن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شبهای روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جانسخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و …از فیلمهایی است که الوندی آنها را فیلمبرداری کرده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین ملکی درگذشت
- علیرضا زرین دست: مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است
- فیلم تازه شهریار بحرانی در مرحله آمادهسازی برای جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری “آن دیگری”
- ادامه فیلمبرداری “لامینور” در خیابانهای تهران
- برگزاری جشن سینما در هفته اول شهریور/ آکادمی داوران تشکیل شد
- تورج منصوری: بازیگران، بودجه تولید فیلم را میبلعند
- مجوز ساخت چهار فیلمنامه صادر شد/ پیمان معادی «فردی» را میسازد
- خاطرات ناگفته درباره مخملباف و همکاری با مهرجویی و فرهادی/ گفتوگوی گادفری چشایر با محمود کلاری
- جشن خانه سینما به چه فیلمهایی شانس دیده شدن میدهد؟
- فیلمبردار سرشناس آلمانی در راه جشنواره جهانی فیلم فجر
- فیلمبردار نامزد جایزه امی درگذشت
- سفر هاتف علیمردانی به آمریکا برای فیلمبرداری اثر تازهاش
- دو نظر متفاوت درباره فیلم فرهادی و یک حساسیت خاص/ بازنشر گفتوگویی با عباس کیارستمی
- از ریسک بزرگ در «نرگس» تا شوکه شدن از «درباره الی»/ بازخوانی گفتوگویی با رخشان بنیاعتماد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





