نزهت بادی: “آشغالهای دوستداشتنی” نه خلاقیت و طنازی محسن امیریوسفی در فیلمهای “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آنها برخوردار است. به گزارش سینماسینما، در ابتدای فیلم “آشغالهای دوستداشتنی” که میبینیم شخصیتها همچون تیپهای آشنا و کلیشهای در حال اظهار نظر سیاسی در حد و اندازه بحثهای داخل تاکسیها هستند و منازعات مهم سیاسی در قالب دعواهای خانوادگی چند قاب عکس خلاصه شده است و ترسیم دورههای بحرانی تاریخ معاصر ایران بهصورت کوبیدن در خانه و گفتن یک جمله گزارشی صورت میگیرد، فکر میکنیم قرار است با اثری هجوآلود و کنایی در باب نقد و استهزاء فضای سیاسی حاکم بر جامعه باشیم که چنان همه چیز لوث و مبتذل شده است که هر کسی با هر حرف بچهگانهای که میزند، خود را فعال مدنی میداند و احساس میکند دست به کنش سیاسی مهم و انقلابی زده است.
اما بعد میبینیم محسن امیریوسفی شوخی خودش را واقعاً جدی گرفته است و از ما نیز میخواهد که از دل چنین نگاه و رویکرد سادهانگارانه و تقلیلگرایانهای در باب جریانات سیاسی، حرف او درباره آشتی ملی و همزیستی مسالمتآمیز میان طیفهای متنوع فکری را بپذیریم و با زودباوری و خوشخیالی قبول کنیم که تفکرات و عقاید سیاسی که بهطور ماهیتی در تضاد و تقابل با یکدیگرند، میتوانند به خاطر مام میهن در یک نقطه به اشتراک برسند و همه چیز مثل سریالهای خانوادگی ختم به خیر شود. هرچند درنهایت خود فیلم نیز نمیتواند به مانیفستش پایبند بماند و آن را با حذف یکی از قاب عکسها زیر پا میگذارد و نشان میدهد چطور جهانش را بر پیشنهاد ایدهای ناممکن بنا کرده است که درنهایت فرومیریزد و مضمون اصلی فیلم زیر سؤال میرود.
در جایی از فیلم امیر (صابر ابر) تکلیف همه اعضای خانواده را تعیین میکند و میگوید: “تاریخ خیلی ساده است” و بعد معلوم میشود که درک و فهم فیلمساز از جدالهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران فرق چندانی با شخصیتش ندارد که ظاهراً او را نقد میکند و همانطور که کاراکترهای فیلم در قاب عکسشان در زمان خود متوقف شدهاند و هیچ شناختی از گذر زمان و اوضاع و احوال کنونی ندارند، امیریوسفی نیز قادر به تحلیل برهههای حساس تاریخی نیست و نمیتواند از طریق گفتگوی میان قاب عکسها که خیلی زود به ایدهای کشدار و کسالتبار تبدیل میشود، امکان مکالمه و گفتمان دیالکتیک و چالشبرانگیزی را میان دورههای مختلف فراهم آورد.
فیلم “آشغالهای دوستداشتنی” نه خلاقیت و طنازی امیریوسفی در فیلمهای “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آنها برخوردار است و مخاطب بعد از دیدن چنین فیلمی با تفکر واپسگرا و محافظهکاری در باب آشتی ملی از خود میپرسد دلیل توقیفش چه بوده است و آنهایی که مانع پخش فیلم شدند، در آن چه چیز برانگیزاننده و آشوبگرانه تأثیرگذاری دیدهاند و احساس خطر کردند که حالا ما جز همان بحثهای پیشپاافتاده سیاسی در دورهمیهای خانوادگی چیز دیگری نمیبینیم و با سرخوردگی از سالن سینما بیرون میآییم و معلوم میشود توقیف فیلم هم حتی نمیتواند از آن اثر مهم و تأثیرگذاری بسازد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
- تغییرات جنجالی در شورای صنفی نمایش/ امیریوسفی رفت شایسته آمد
- نامه محسن امیریوسفی به حسین انتظامی درباره «آشغالهای دوست داشتنی اصل» و بازی بهروز وثوقی
- اظهارنظر هوشنگ گلمکانی درباره نامه امیریوسفی به هیات انتخاب جشنواره
- بازخوانی نظرات منتقد سینما و عضو هیات انتخاب جشنواره فجر درباره ممنوعیت بازی بهروز وثوقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز