نزهت بادی: “آشغالهای دوستداشتنی” نه خلاقیت و طنازی محسن امیریوسفی در فیلمهای “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آنها برخوردار است. به گزارش سینماسینما، در ابتدای فیلم “آشغالهای دوستداشتنی” که میبینیم شخصیتها همچون تیپهای آشنا و کلیشهای در حال اظهار نظر سیاسی در حد و اندازه بحثهای داخل تاکسیها هستند و منازعات مهم سیاسی در قالب دعواهای خانوادگی چند قاب عکس خلاصه شده است و ترسیم دورههای بحرانی تاریخ معاصر ایران بهصورت کوبیدن در خانه و گفتن یک جمله گزارشی صورت میگیرد، فکر میکنیم قرار است با اثری هجوآلود و کنایی در باب نقد و استهزاء فضای سیاسی حاکم بر جامعه باشیم که چنان همه چیز لوث و مبتذل شده است که هر کسی با هر حرف بچهگانهای که میزند، خود را فعال مدنی میداند و احساس میکند دست به کنش سیاسی مهم و انقلابی زده است.
اما بعد میبینیم محسن امیریوسفی شوخی خودش را واقعاً جدی گرفته است و از ما نیز میخواهد که از دل چنین نگاه و رویکرد سادهانگارانه و تقلیلگرایانهای در باب جریانات سیاسی، حرف او درباره آشتی ملی و همزیستی مسالمتآمیز میان طیفهای متنوع فکری را بپذیریم و با زودباوری و خوشخیالی قبول کنیم که تفکرات و عقاید سیاسی که بهطور ماهیتی در تضاد و تقابل با یکدیگرند، میتوانند به خاطر مام میهن در یک نقطه به اشتراک برسند و همه چیز مثل سریالهای خانوادگی ختم به خیر شود. هرچند درنهایت خود فیلم نیز نمیتواند به مانیفستش پایبند بماند و آن را با حذف یکی از قاب عکسها زیر پا میگذارد و نشان میدهد چطور جهانش را بر پیشنهاد ایدهای ناممکن بنا کرده است که درنهایت فرومیریزد و مضمون اصلی فیلم زیر سؤال میرود.
در جایی از فیلم امیر (صابر ابر) تکلیف همه اعضای خانواده را تعیین میکند و میگوید: “تاریخ خیلی ساده است” و بعد معلوم میشود که درک و فهم فیلمساز از جدالهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران فرق چندانی با شخصیتش ندارد که ظاهراً او را نقد میکند و همانطور که کاراکترهای فیلم در قاب عکسشان در زمان خود متوقف شدهاند و هیچ شناختی از گذر زمان و اوضاع و احوال کنونی ندارند، امیریوسفی نیز قادر به تحلیل برهههای حساس تاریخی نیست و نمیتواند از طریق گفتگوی میان قاب عکسها که خیلی زود به ایدهای کشدار و کسالتبار تبدیل میشود، امکان مکالمه و گفتمان دیالکتیک و چالشبرانگیزی را میان دورههای مختلف فراهم آورد.
فیلم “آشغالهای دوستداشتنی” نه خلاقیت و طنازی امیریوسفی در فیلمهای “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آنها برخوردار است و مخاطب بعد از دیدن چنین فیلمی با تفکر واپسگرا و محافظهکاری در باب آشتی ملی از خود میپرسد دلیل توقیفش چه بوده است و آنهایی که مانع پخش فیلم شدند، در آن چه چیز برانگیزاننده و آشوبگرانه تأثیرگذاری دیدهاند و احساس خطر کردند که حالا ما جز همان بحثهای پیشپاافتاده سیاسی در دورهمیهای خانوادگی چیز دیگری نمیبینیم و با سرخوردگی از سالن سینما بیرون میآییم و معلوم میشود توقیف فیلم هم حتی نمیتواند از آن اثر مهم و تأثیرگذاری بسازد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- سرمایهگذار فیلمِ حمید نعمتالله: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ قضاوت آن را به مردم بسپارید
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





