پس از واکنش تازه برخی مسئولان محلی درباره سرنوشت نامعلوم کمکهای مردمی که توسط سینماگران برای زلزله زدگان ورزقان جمع شد و نقدهایی که در پی این واکنش مطرح شد، مرتضی آتش زمزم تهیه کننده و کارگردان سینما در یادداشتی با بیان جزئیات آن کمکها، کل رقم کمکهای مستقیم مردم در جریان جمع آوری کمک در سینما آزادی را ۲۵۰ میلیون تومان عنوان کرد.
به گزارش سینماسینما، این کمکها که به همت و پیگیری پرویز پرستویی، رضا میر کریمی و کمال تبریزی به هفتصد و پنجاه میلیون رسید؛ رقمی که بخشی از پروژه ساخت فرهنگسرا در ورزقان را پیش برد اما در نهایت این پروژه اعتبارات بیشتری طلب میکرد و به همین دلیل هنرمندان کلیه اسناد مالی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دادند، تا این پروژه را به فرجام برساند.
پس از وقوع زلزله ورزقان، هنرمندان و به ویژه سینماگران با حضور گسترده در کمپینی به جمع آوری کمک برای زلزله زدگان ورزقان اقدام کردند و در نهایت قرار بر این شد که به جای هزینه رقم جمع آوری شده برای امور فوری نظیر پتو و چادر، صرف اثر ماندگار و تاثیرگذار در ورزقان شود و به همین دلیل قرار شد فرهنگسرایی با این منابع مالی ساخته شود اما این منابع آنقدر نبود که بتواند این پروژه را به سرانجام برساند.
نماینده پیشین ورزقان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه نقدهایی مطرح کرد که در آن زمان با پاسخ پرویز پرستویی همراه شد که تابناک پاسخ این بازیگر را پوشش داد. اکنون نماینده تازه ورزقان در جریان حادثه زلزله کرمانشاه و کمکهای میلیاردی به شماری از چهرهها و هنرمندان، نسبت به سرنوشت کمکهای پیشین و عدم ساخت کامل فرهنگسرای ورزقان نقدی وارد کرده است. این اظهارات منجر به طرح های نقدهای تازهای شد، چرا که انتظار میرفت این پروژه به سرانجام برسد؛ اما چرا این پروژه به انتها نرسید و اساساً جزئیات این ماجرا چه بود؟
مرتضی آتش زمزم تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در این زمینه واکنش نشان داد و در یادداشتی به نمایندگی از سینماگران فعال در این پروژه به تشریح ابعاد این ماجرا و فرجامِ آن پرداخت. در یادداشت این کارگردان سینمای ایران که در اختیار تابناک قرار گرفته، چنین آمده است:
«فضای مجازی مشارکت مردم در کمک به هموطنانشان را بیشتر و پر شورتر کرد و حتی جمع آوری این کمکها توسط هنرمندان و ورزشکاران و افراد سرشناس به عنوان پدیده کمکرسانی در کشور محسوب میشود که امیدوارم با حمایت از این پتانسیل ارزشمند در راستای رشد سازمانهای مردم نهاد و به نفع هموطنان و کشور عزیزمان بهربرداری گردد و فقط تنگ نظران میتوانند نیمه خالی لیوان را با برجسته کردن کمی و کاستیها که معمولا در هر کاری هست، ببینند.
این موج زیبای همدلی و همکاری با افراد شناخته شده از زمان جهان پهلوان تختی تا در زلزله های بم و آذربایجان و امروز کرمانشاه رو به رشد است و انشالله از این تجربه به جای حادثه های تلخ در حل مسائل اجتماعی نیز استفاده شود.یادمان نمی رود آنچه روزهای بعد از زلزله آذربایجان بچههای یتیم و بازمانده از فاجعه در زنگ شادی که پرویز پرستویی به همراه هنرمندان راه اندازی کردن، چگونه احساس امنیت کردند و وقتی میدیدند این بازیگر زیر یک چادر کنار انهاست چقدر احساس امنیت میکردند.
همه اینها را عرض کردم تا برای تنویر أفکار عمومی به عنوان مسئول پیگیری خانه هنر هریس در خانه سینما و بنیاد مسکن گزارشی از آن تلاشها ارائه نمایم.
انشالله از این به بعد کسی احساسات پاک مردم و تلاش هنرمندان و پیشکسوتان را به سادگی و با تنگ نظری زیر سوال نبرد، چرا اگر این حس اعتماد به هنرمندان، سینماگران و ورزشکاران در جمع آوری کمکهای مردمی ایجاد شده به آسانی بدست نیامده و مسولیت تک تک ماست که از این ارزش انسانی و ملی ایجاد شده در کشورمان صیانت کنیم، از این رو یادآوری مواردی برای اعلام تداوم این جریان ضروری به نظر می رسد:
۱- کل کمکهای جمع اوری شده توسط هنرمندان در مقابل سینما آزادی برای زلزله آذربایجان در حدود دویست پنجاه میلیون تومان بود که به نسبت خود در ۵ سال گذشته بسیار ارزشمند بوده و چه خوب که امروز با کمک فضای مجازی این کمکها برای زلزله کرمانشاه به صورت آنلاین به چندین میلیارد رسیده است این همان پتانسیلی است که باید ارج نهاد و با حمایت و نظارت خود مردم به بهترین نحو مدیریت کرد.
۲- آقایان پرستویی، میر کریمی و کمال تبریزی به همراه دیگر هنرمندان خانه سینما حدود پانصد میلیون تومان دیگر به کمک برخی خیرین جمع آوری نمودند که جمع موجودی ۷۵۰ میلیون تومان شد و با حمایت یکی از خیرین محلی و شورای محترم و شهرداری هریس که بیشترین آسیب را در زلزله دیده بود زمینی برای تأسیس خانه هنر اختصاص یافت.
با برگزاری مسابقه بهترین طرح برگرفته شده از بقعه های آذربایجان انتخاب شد، از اول نیز معلوم بود با این بوجه نمیتوان این طرح را تکمیل نمود ولی این عزیزان با قولهای حمایتی که از برخی افراد و مسؤلین گرفته بودن اغاز کردن، و کار در سال ۹۳ آغاز شد و کمک ها و پول خود هنرمندان به پایان رسید و تمام کسانی که در روزهای اولیه زلزله قولهای چند صدمیلیونی برای کمک به این پروژه داده بودند، عکسهای سلفی با هنرمندان و آسیب دیدگان گرفتند اما با گذشت زمان قولهای خود را فراموش کردند و من شاهد بودم و یک سال این عزیزان برای تامین اعتبار به هر دری زدند و پیگیرانه نزد برخی مسئولین دولتی و بخش خصوصی که روزهای اول قول داده بودند رفتند. پشت درهایی نشستند که شاید برای کار شخصی خود بود هرگز انجام نمیدادند.
تا اینکه تابستان امسال همزمان با سالگرد زلزله ورزقان جلسه ای با آقای مهندس تابش رئیس محترم بنیاد مسکن و مسئولین بازسازی این نهاد برگزار شد و تفاهمنامهای برای تکمیل پروژه منعقد گردید و خوشبختانه با تامین اعتبار توسط مسئولین بنیاد مقرر گردید که برای سالگرد زلزله در مردادماه سال آینده این مجتمع فرهنگی افتتاح گردد که عملیات اجرای پس از فصل سرمای پیش رو آغاز خواهد شد. شایان ذکر است تمام صورت هزینه وضعیتهای انجام شده به صورت قانونی و پس از بررسی دقیق و تایید مراجع قانونی از خانه سینما تحویل و به بنیاد مسکن با ماموریت بازسازی مناقطق زلزله زده واگذار شد.
البته این تلاشها، جدا از سفر ها و همراهی ها و برنامه های انگیزشی با رویکرد بازگشت شوق زندگی و امید به کودکان و باز ماندگان است که از روزهای بعد زلزله تا همین اواخر توسط آقای پرستویی و دیگر سینماگران و دوستان ادامه دارد و مرهم دل هموطنانان خود بودند و اقلام غیر نقدی جمع اوری شده را با دست خود به دست اسیب دیدگان زلزله رساندن.
امید است عزیزان اگر کمکی نمی کنند به همت بالایی پیشکسوتانی که ابرو و اعتبار خود را خالصانه برای کمک به این مردم شریف هزینه می نمایند احترام بگذارند. دقیقا این کم لطفی و وعدها در زمان زلزله بم هم توسط برخی انجام شد چه در بخش دولتی و بین المللی مخصوصا کشورهای عربی با قولهای چند صد میلیارد ژست انسان دوستی گرفته و بعد پایان موج اصلی فاجعه عمل نشد.»
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





