معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرد: برای صدور مجوز ساخت فیلم و کارگردانی با کسی رفاقت یا دشمنی نداریم بلکه براساس ضوابط و مهمتر از هر چیز نمونه کار تصمیمگیری میکنیم.
به گزارش سینماسینما محمدمهدی طباطبایینژاد در پی حواشی پیش آمده پس از صدور مجوز ساخت فیلمنامهای که کارگردانش یکی از فعالان فضای مجازی (اینستاگرام) است، بیان کرد: ما به طور کلی درشورای پروانه ساخت به نمونهکارها، سوابق علمی و حرفهای کسی که درخواست مجوز کارگردانی میکند نگاه میکنیم. در حوزه کارگردانی سوابق تحصیلی و نمونه کارهای ارائه شده ملاک است و درخواست هر کارگردانی از جمله شخص مورد بحث بر همین اساس بررسی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این مورد، ایشان هم تحصیلات سینمایی داشت و هم چند نمونه فیلم کوتاه فرستاده بود که اعضای شورا به اتفاق آراء نمونه کارهایش را مورد تایید و تصویب برای تولید فیلم بلند قرار دادند. یعنی اعضای شورا که اصلا این درخواست کننده را نمیشناخت، صرفا با دیدن نمونه کارها متقاعد شدند که وی صلاحیت کارگردانی یک فیلم سینمایی را دارد.
او درباره انتقادهایی که در این باره مطرح شده که چرا برخی دستیاران کارگردانها یا کسانی که در حوزه فیلمسازی کوتاه فعالیت داشتند برای گرفتن پروانه ساخت و کارگردانی فیلمهای اول خود با مشکلات زیاد یا عدم صدور مجوز روبرو شدهاند، گفت: حتما نمونه کارها ضعیف بوده چون ما که مشکلی با کسی نداریم. ما خیلی از کسانی را که برای پروانه ساخت فیلمنامه خود اقدام میکنند، اصلاً نمیشناسیم و فقط بر اساس نمونه کارها و بعد سابقه علمی کارشان را بررسی میکنیم. درواقع الان بیش از ۷۰ درصد قضاوت ما بر اساس نمونه کار است و ۲۵ تا ۳۰ درصد بقیه بر اساس جمیع جهات دیگر که شامل تحصیلات و سابقه دستیاری و فعالیتها سینمایی میشود.
وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که در این باره نماینده کانون کارگردان، آقای جیرانی هم در شورای پروانه ساخت حضور دارد و در تایید صلاحیت کارگردانی حجت برای همه ما، نظر آقای جیرانی است و اگر نظر همه مثبت باشد و نظر ایشان منفی، بقیه تجدید نظر میکنند اما در این موردی که الان مطرح شده،همه اعضا موافق بودند.
شورای ساخت سازمان سینمایی اخیرا مجوز ساخت فیلم «حکم تجدید نظر» را به تهیهکنندگی رضا کریمی، کارگردانی و نویسندگی محمد امین کریم پور صادر کرده است که این موضوع با توجه به اینکه این شخص از جمله فعالان تولید فیلم در اینستاگرام است، واکنش های را از سوی دست اندرکاران سینما در فضای مجازی به دنبال داشته است.
خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با صنوفی چون کارگردانان و تهیه کنندگان سینما است تا واکنش آنها را نسبت به این اتفاق جویا شود، این در حالی است که سال های قبل تر، کانون کارگردانان سینمای ایران،مجوز کارگردانی برای فیلم سازان اولی را می داد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- صدور ۱۰ پروانه ساخت غیرسینمایی
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- جدیدترین توضیح درباره ماجرای «شیرینی بله برون» و «شیشلیک» مهدویان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





