مسعود میر/ روزنامه نگار
باید ۷سال از عمر ۴۷سالهات را به پای بلاتکلیفی فیلمت گذرانده باشی تا بفهمی محسن امیریوسفی چه حال و روزی دارد. «آشغالهای دوستداشتنی» از همان لحظه پایان کار در آخرین سال فعالیت دولت دهم برای مدیران، دوستداشتنی نبود و پروانه نمایش نگرفت. مدیران فرهنگی دولت یازدهم هم بنا به مصلحت اجازه حضور این فیلم در جشنواره سیودوم فیلم فجر را ندادند تا راه دشوار یک بام و دو هوا برای این فیلم و کارگردانش، بیمقصد بهنظر برسد. در این سالها امیریوسفی بارها لب به گلایه گشود و در جشنها و مراسم مختلف از مدیران فرهنگی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد درخواست کرد تا فیلمش را ببینند و به رهاییاش از گنجه توقیفیها رأی دهند.

ماجرا اما از همان نامه مهر ۱۳۹۳ کمیسیون فرهنگی مجلس به وزارت ارشاد بیخ پیدا کرده بود؛ نامهای که براساس آن به ۷فیلم ازجمله آشغالهای دوستداشتنی بهعنوان فیلمهای مرتبط با وقایع سال ۸۸اشاره شده و از وزارت ارشاد خواسته شده بود برای این فیلمها مجوز اکران صادر نکند.
عصبانی نباشید
بهار امسال بالاخره یکی از پرحاشیهترین فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران بعد از کش و قوسهای فراوان و چندین بار تغییر زمان نمایش، اکران شد. «عصبانی نیستم» که روی پرده سینماها جا خوش کرد همه از جمله مدیران فرهنگی مخالف این فیلم، به وضوح دیدند که یک فیلم قرار نیست سنگرهای اعتماد و آرامش را فتح و مشکلی ایجاد کند. هنوز فیلم رضا درمیشیان روی پرده بود که خبر امیدوارکننده دوم هم از راه رسید: پروانه نمایش فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» صادر شد.
مبارزه سینمایی گروه ۳نفره
نقل قول عجیب آن نماینده زن عضو کمیسیون فرهنگی در دوره قبل مجلس که گفته بود اهل فیلم دیدن و رفتن به سینما نیست حالا خیلی بیات شده است. مجلس دهم اتفاقا در کمیسیون فرهنگی خود ۳نماینده زن دارد که بیتردید بیشترین تلاش دوره کاریشان را برای رفع مشکل فیلمهای توقیفی بهکار بستهاند. پیرو همین تلاشها بود که همزمان با روز سینما خبر قول مساعد وزیر ارشاد به نمایندگان کمیسیون فرهنگی برای حل مشکل فیلم محسن امیریوسفی رسانهای شد و این خبر بیش از هر چیز نشان میداد که تلاشهای فاطمه ذوالقدر، پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی تنها معطوف به فیلم «عصبانی نیستم» نبوده و آنها پیگیر وضعیت دیگر فیلمهای توقیفشده هم هستند.
همه موافقند
«بنده و سرکار خانم سیاوشی روز دوشنبه هم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار داشتیم و در این ملاقات دوباره پیگیر وضعیت فیلم آقای محسن امیریوسفی شدیم. ایشان هم گفتند هیچ منعی برای نمایش عمومی فیلم وجود ندارد. فقط بهتر است کمی از اکران فیلم آقای درمیشیان بگذرد و بعد این فیلم اکران شود.»
این حرفهای فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به همشهری است که اینگونه ادامه مییابد: «راستش آقای امیریوسفی دیر با ما صحبت کرد وگرنه ما زودتر تلاش برای رفع مشکلات این فیلم را آغاز میکردیم و خیلی زودتر رایزنیها با وزارت ارشاد و دیگر مراجع را در دستور کار قرار میدادیم.»
ذوالقدر همچنین درباره اینکه با همه این پیگیریها قرار است چه زمانی فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» اکران شود هم گفت: «به گمان ما تا پایان امسال پرونده این فیلم و دیگر فیلمهای توقیفی ازجمله خانه پدری بسته خواهد شد و انشاءالله پیگیریها نتیجه مطلوب خواهد داشت. همانطور که اکران عصبانی نیستم هم بالاخره محقق شد و ماجرا فیصله یافت.»
او همچنین در پاسخ به شایعاتی درباره مخالفت رئیس سازمان سینمایی با اکران این فیلم در دوره مسئولیتش هم تأکید کرد: «اصلا این موضوع صحت ندارد و خود آقای حیدریان به بنده گفتند که دوست دارند این فیلم در دوران مسئولیت ایشان اکران شود.»
این فیلم دوستداشتنی
قصه فیلم محسن امیریوسفی در روزهای پرحادثه سال ۸۸ رخ میدهد. تعقیب و گریز معترضان با نیروهای امنیتی موجب میشود عدهای به خانه یک پیرزن پناه ببرند و همین موضوع آغازگر روایت زندگی زنی است که همسری طرفدار دکتر مصدق و پسری عضو سازمانهای چپگرای اول انقلاب دارد و فرزند دیگری را در جبهههای جنگ از دست داده است.
فیلم بازیگران مطرحی دارد و با تیتراژی که نام شهاب حسینی، هدیه تهرانی، اکبر عبدی و صابر ابر را در سینه دارد میتواند از همین حالا در فهرست محبوبهای تماشاگران سینما جایی برای خود دست و پا کند.
محسن امیریوسفی که از خردادماه بهعنوان رئیس شورای صنفی نمایش هم انتخاب شده درباره آخرین وضعیت آشغالهای دوستداشتنی به همشهری میگوید: «فیلم پروانه نمایش دارد و ما منتظر نهایی شدن مراحل اداری برای عقد قرارداد اکران هستیم.»
شاید پیگیری نمایندگان مجلس و قول مساعد وزیر ارشاد بالاخره پای «آشغالهای دوستداشتنی» را به سینماها باز کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم/ تیزر «آشغالهای دوستداشتنی» همزمان با آغاز اکران
- نامه بهمن فرمانآرا به وزیر ارشاد در اعتراض به توقیف «آشغالهای دوستداشتنی» محسن امیر یوسفی
- برای «آشغالهای دوستداشتنی» که باز هم از جشنواره بازماند/یادداشتی از حمید رضا صدر
- گزارشی از رفع توقیف ۷ فیلم سینمایی/ تدبیر و امید برای عبور از توقیف
- چرا امیریوسفی «آشغالها…» را به جشنوارههای خارجی نداد؟
- خواسته سینماگران از دولت دوازدهم/طلسم توقیفیها شکسته میشود؟
- امیر یوسفی: «آشغالهای دوستداشتنی» درباره وحدت ملی و لزوم گفتوگو بین جناحهاست
- گفتوگویی با محسن امیریوسفی: جوایز «خواب تلخ» در خانه خاک میخوردند/ معترض سیاسی نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





