محمد تاجیک :«پستچی» سال ۱۳۵۱ با الهام و استفاده از نمایشنامه «ویزک» داستان مرد پستچی که در املاک اربابی، با زن زیبا و جوانش زندگی می کند، مردی است عصبی و… هوشنگ کاووسی درباره این فیلم نوشته است : پستچی فیلمی البته متفاوت و به ویژه برای روشنفکر در حال توسعه. بهزاد عشقی نیز درباره آن این گونه به تحلیل می پردازد: چهارمین فیلم مهرجویی از نظر خلق میزانسن و آفرینش بسیار ارزش های اختصاصی سینما، همپایه فیلم دومش «گاو» است.
/روایت مهرزاد دانش و کریم نیکو نظر درباره فیلم پستچی /
مهرزاد دانش نیز درباره پستچی نوشته :پستچی، تمثیل وار، استبداد داخلی و استعمار خارجی را در تاراج سرمایههای ملی به تصویر کشیده بود (تجربه -فروردین ۹۱)
کریم نیکو نظر در هفته نامه صدا یادداشتی مفصل درباره سینمای مهرجویی نوشته ودر بخشهایی از آن با اشاره به فیلم پستچی نوشته :مثلا به «گاو» و «پستچی» نگاه کنید؛ این دو در عین وابستگی شان به واقعیت به شیوه داستان های کافکا، سیاه، تو در تو و خوددار و سردند. هر دو در فضاسازی از قالب کلیشه ای روستایی بیرون می زنند و فیلم هایی اند محصول جهان تیره و تار و گاه سوررئال مورد علاقه سازنده. اگرچه «پستچی» فیلمی به مراتب پیچیده تر است و زبانش به تمثیل نزدیکتر، ولی در عین حال به اندازه «گاو» درباره اختگی و یک شخصیت استثمار شده است.کریم نیکو نظر درادامه نوشته : «پستچی» در اجرا پخته تر است؛ سکانس مهمانی فیلم را نگاه کنید تا متوجه شوید چطور دوربین آدم ها را یکی یکی نشان می دهد تا به شخص مورد نظر برسد.
/بعد از جایزه ونیز ،سانسورچی ها شل شدند/
داریوش مهرجویی در اظهاراتی در ۲۵ شهریور ۷۹ در موزه هنرهای معاصر گفته است : فیلم از مرحله سناریو دچار سانسور بود و حتی عکسهایی هم که از لوکیشنها میگرفتیم هم سانسور میشد ، آنها دنبال این بودند که فقر در فیلم وجود نداشته باشد، فیلم پستچی هم از ابتدا مهر ابتذال به آن زدند و گفتند به درد نمایش نمیخورد با گرفتن جایزه جشنوارهی ونیز، سانسورچیها یه مقداری شل شدند.
/فیلمی که انگ ابتذال خورد/
اطلاعات در ادامه می نویسد :فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی در شرایطی برنده دو جایزۀ مهم و ارزنده فستیوال جهانی برلن شد که در ایران قبلاً مهر ابتذال خورده بود!به نوشته اطلاعات ،مهدی میثاقیه تهیهکننده فیلم «پستچی» که بیاندازه شادمان مینمود، گفت: من به موفقیت «پستچی» در فستیوال جهانی برلن بیاندازه امیدوار بودم زیرا داریوش مهرجویی کارگردانی کمنظیر و برجسته است و شاید تنها کارگردان ایرانی باشد که با جرأت بتوان از او به عنوان یک فیلمساز جهانی یاد کرد.
/هنرپیشگان فیلم/
به نوشته اطلاعات ،فیلم پستچی یک فیلم سیاه و سفید است که علاوه بر ژاله سام ستارۀ اول فیلم گروه هنرپیشگانی که در واقع عضو تیم مهرجویی هستند، شرکت دارند: عزتالله انتظامی، علی نصیریان، رمضانیفر، احمدرضا احمدی (شاعر نوپرداز) – بهمن فرسی (نمایشنامهنویس) و عصمت صفوی.این فیلم توسط هوشنگ بهارلو فیلمبردار و همکار همیشگی مهرجویی برداشته شده و موزیک آن از هرمز فرهت است. فیلم پستچی که در خارج از فستیوال برلن به نمایش گذارده شد در فستیوال کن نیز با موفقیتهایی همراه بود.
/اشتباهم بازی در فیلم «پستچی» بود/
احمد رضا احمدی در اظهار نظری در باره فیلم پستچی نوشته است :همین که انسان حدود و مرز خودش را بشناسد، کار بزرگی است. تمام آدمها که میبازند و سقوط میکنند، نمیدانند که کجا هستند و کیاند! او همچنین با بیان اینکه سینما نوعی ریاکاری میخواهد، آن را کار خود ندانست. احمدی در این زمینه یادآور شد: منظورم هنرپیشهها نیستند. اما واقعا اینقدر مسائل پشت پرده مهمتر است، که گاهی هنر اهمیتی ندارد، و اشتباهم بازی در فیلم «پستچی» ساخته داریوش مهرجویی بود.(ایسنا -۱۶ اسفند ۸۵)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





