سینماسینما، محسن جعفری راد:مادر قلب اتمی دو نیمه متفاوت دارد. نیمه اول واجد فضاسازی سرخوشانه، جذاب و فانتزی است ، با رویکردی جدید نسبت به طبقه ای که نسل جوانش را کمتر از طریق روایت های سینمایی می شناسیم. علی احمد زاده در امتداد فیلم مهمونی کامی ، به ابعاد مختلف این نسل ماجراجو و کنجکاوبرانگیز وارد شده و مخاطب را به دل یک سفر در شب به ظاهر آرام اما در اصل آماده طوفان تهران می برد.
یکی از برگ برنده های فیلم ترکیب بازیگران آن است که روی کاغذ هم جذاب جلوه می کند و در عمل هم با بازی های قابل قبولی رو به رو هستیم. غیر از پگاه آهنگرانی که سالهاست یک شمایل شیدا و بحلول گونه را تکرار می کند،بقیه بازی های خوبی ارایه کرده اند، به خصوص ترانه علیدوستی و مهرداد صدیقیان که انتظارات را برآورده کرده اند. علیدوستی از پرسونای زن معصوم و راز آلود خارج شده و همانند فیلم پذیرایی ساده با چهره ای چندوجهی رو به رو هستیم که به دنبال سهم و حق و لذت و هویت خودش از شب های تهران است. مهرداد صدیقیان هم به کلکسیون نقش های متفاوتش اضافه کرده. بعد از جوان رزمنده اتوبوس شب،نوجوان عاصی عصر جمعه ، مبارز انقلابی ماجرای نیمروز و … حالا در قد و قامت جوانی سرخوش و شیدا و خوش گذران ظاهر شده که توانسته شناسنامه ای قابل توجه از انگیزه های شخصیت ارایه کند.
یکی از نقاط قوت فیلم شوخی های جذاب آن با تابوهای اجتماعی است که انگار همین شوخی ها چند سال فیلم را به محاق برده بود. شوخی هایی که کاملا با جهان بینی شخصیت ها تناسب دارد و به عنوان کاتالیزوری برای روایت عمل می کند. از جمله شوخی با پلیس که کمتر به این شکل تاپیش از این تجربه شده است.
اما هر چه به اواسط فیلم نزدیک می شویم ، پراکنده گویی و لحن پرگسست، امکان همذات پنداری مخاطب را سلب می کند.
اضافه شدن ایده هایی که به هیچ وجه به غنای روایت اضافه نمی کنند از جمله ماجرای انرژی هسنه ای باعث شده که فیلم حال و هوایی باری به هرجهت پیدا کند.
در سینمای ایران، پرسه در شب های تهران در چند فیلم مورد واکاوی قرار گرفته از جمله شاخص ترین آنها فیلم اسب حیوان نجیبی است که کلکسیونی از آدمهای ناهنجار را گرد هم آورده بود و در نیمه اول فضاسازی ابزورد و در عین حال فانتزی تلخ و نیش داری داشت اما در نیمه دوم تمام کاشت ها به حال خود رها شدند و نتوانستند به برداشت مناسبی ختم شوند. در اینجا هم کاشت هایی که پتانسیل بالایی برای جذاب شدن داشتند در نیمه دوم هدر می روند.به نظر می رسد در این روایت های شبانه، فیلمسازان مبهوت و مقهور پتانسیل بالای شب تهران برای معناآفرینی شده اند. در واقع مادر قلب اتمی به خاطر پراکنده گویی و ایده های بی سرانجام و الکن در نیمه دوم نمی تواند به فیلمی خیلی خوب بدل شود.
اما با وجود این ضعف ها،تماشای مادر قلب اتمی توصیه می شود. فیلمی که در سینمای تک ژانر ایران که همه سندروم فرهادی پیدا کرده اند،مانند هوایی تازه عمل می کند و سعی کرده هم ایده مرکزی جسورانه ای را برای تعریف داستان انتخاب کند و هم در اجرا با ترکیب بازیگران جالب توجه و فرم بصری تجربه گرایانه و در خدمت مفاهیم مد نظر در روایت، سکانس هایی ملموس و چند لایه ای خلق کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گشت ارشاد فکری در سینما/ بیانیه کانون کارگردانان سینما در واکنش به حمله به خانه کارگردان جوان
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- معرفی برندگان جشنواره لوکارنو/ یوزپلنگ طلایی به کارگردان ایرانی رسید
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سوریایی کردن مهمترین رخداد سینمایی در ایران/ چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





