طی چند روز گذشته بعد از پخش یکی از قسمت های «خندوانه» اتفاق جالب و مهمی رخ داد که قابل تأمل است.
به گزارش سینماسینما، در روزهای گذشته اتفاقی در جامعه رخ داد که از یک جهت بسیار جالب و آموزنده بود؛ برنامه پربیننده تلویزیونی «خندوانه» وقتی که آدرس سایت اهدای عضو را در پایین صفحه تلویزیون زیرنویس و مجری برنامه هم آن را اعلام کرد، به یکباره سیل ثبتنامکنندگان به این سامانه اینترنتی جاری شد.
این استقبال تا جایی بود که سه روز پس از معرفی این سامانه، بیش از ۶۸هزار نفر برای اهدای عضو و در ۳۶ ساعت ۲۴۲ نفر بهعنوان سفیر اهدای عضو ثبتنام کردند.
آماری که برای خود اداره شبکه فراهمآوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت هم شوکآور بود. در پی این رویداد گفتوگویی با رئیس شبکه فراهمآوری اعضای پیوند وزارت بهداشت ترتیب داده شد که او در بخشی از اظهارات خود گفت: «حالا پس از پخش برنامه «خندوانه»، هر ساعت بهطور متوسط یکهزار مورد ثبتنام داریم که اگر ساعتهای خواب را حذف کنیم، عدد خیلی بالایی به دست میآید…. ما به طور کلی هفتهای یک تا دو سفیر اهدای عضو داریم اما پس از پخش برنامه «خندوانه»، در ۳۶ ساعت، ۲۴۲ نفر بهعنوان سفیر ثبتنام کردند؛ این در حالی است که برای پذیرش ثبتنام این سفیران باید متنی را مطالعه کنند و امتحانی را به صورت اینترنتی بدهند و اگر قبول شدند، عضویتشان پذیرفته میشود که این روند برای این افراد طی شد.»
اهمیت اهدای عضو بر کسی پوشیده نیست؛ نه تنها اهدای عضو بلکه هدیه خون نیز اقدامی اخلاقی و دگرخواهانه است که یکی از شاخصهای مهم برای سنجش وضعیت اخلاقی و داوطلبی یک جامعه است. پرسشی که پس از این رویداد برای هر ناظری به وجود میآید این است که اگر صداوسیما تا این حد اثرگذار است، پس چرا در حوزههای دیگر با مشکلات گوناگونی مواجه هستیم و این رسانه هیچگاه نمیتواند اثرگذاری درخوری در آن حوزهها داشته باشد. بهطور مشخص در حوزه سیاست، اقتصاد و مسائل آسیبهای اجتماعی و حتی فرهنگی با ضعف اثرگذاری رسانه ملی مواجه هستیم. به همین دلیل نگاه مشترکی در این زمینهها در جامعه شکل نمیگیرد؛ چرا صداوسیما میتواند در ترویج و تبلیغ این اقدام خیرخواهانه و داوطلبی موثر باشد، ولی در سیاست مسیر معکوسی را طی میکند؟
پاسخ این است که اگر در سایر حوزهها نیز برنامههای صداوسیما بیطرفانه، مردمی و از طریق افراد کارشناس تهیه و ارایه شود، نهتنها تعداد بینندگان آن به لحاظ کمّی و کیفی افزایش خواهد یافت، بلکه اثرگذاری آن بیشتر و بیشتر خواهد شد و ماهواره و سایر رسانههای غیررسمی از حیث اثرگذاری به حاشیه خواهند رفت. رادیو و تلویزیونها عهدهدار وظایف و کارکردهای گوناگونی هستند، وظیفه ایجاد سرگرمی و نشاط فقط یک بخش از وظایف این رسانههاست.
وظیفه اطلاعرسانی و نیز جامعهپذیری سیاسی و… و نیز ایجاد ارتباط اجتماعی میان انواع و اقسام افراد و گروهها نیز به عهده این رسانه است. متأسفانه جامعه ما فقط ابعاد سرگرمکننده رسانههای کشورهای پیشرفته را میبیند، در حالی که از مناظرات و گزارشها و اخبار بهنسبت بیطرفانه آنان نمیتواند اطلاع چندانی داشته باشد. اتفاقاً در رادیو و تلویزیونهای دولتی آنها وظیفه سرگرمی نسبت به سایر وظایف در حاشیه هستند، به همین دلیل بیشتر آنها حتی آگهی هم بخش نمیکنند و تماماً از بودجه دولت استفاده میکنند تا عملکرد آنها تحت تأثیر آگهیدهندگان و امور تبلیغاتی قرار نگیرد؛ ولی رادیو و تلویزیون ایران چنان در آگهی گرفتن به افراط افتاده که خصوصیترین تلویزیونها هم تا این حد افراط نمیکنند. شاید گفته شود، بودجه کم دارد. ولی واقعیت این است که سازمان رادیو و تلویزیون ایران مثل چاه ویل است، هر چه پول بریزید داخلش پر و سیر نمیشود، ضمن اینکه کیفیت برنامههایش نیز بهبود پیدا نخواهد کرد، چون اصولاً اداره آن مبتنی بر اصول حرفهای نیست و افزایش بودجه آن را از مسیر درست بیشتر خارج میکند. اگر بودجه صداوسیما را در حال حاضر با دهه ۶۰ مقایسه کنید، حتی به قیمت ثابت دهها برابر شده است ولی اکنون سریال «معمای شاه» جانشین «هزاردستان» شده است که در دو قطب مخالف جذابیت و اثرگذاری و تعداد بیننده قرار دارند.
تجربه تلویزیون نشان میدهد که اگر برخی برنامهها بر اساس اصول حرفهای و ارتباطی تهیه شوند، مثل برنامه «نود» یا «خندوانه»، به راحتی میتوانند مخاطب را جذب کنند و در حوزه خود نیز اثرگذار باشند. هر چند این نوع برنامهها نیز کمابیش تحت فشار قرار میگیرند، ولی اگر در حد همین برنامهها نیز در حوزه سیاست، اقتصاد و آسیبهای اجتماعی و فرهنگ برنامه تولید و عرضه شود، تحولی شگرف در جامعه ایجاد خواهد شد. هنوز هم بسیاری از افراد مناظرههای اول انقلاب را به خوبی به یاد دارند، در حالی که مناظرههای هفته پیش تلویزیون از یاد و خاطره مردم و کسانی که آن را دیدهاند و حتی تولید کردهاند، رفته است.
بدون تردید تا وقتی که رسانه ملی اصلاح نشود و خطمشی بیطرفی و حرفهای را در همه حوزهها پیشه نکند، امکان ندارد که اعتماد عمومی در جامعه ایران بازسازی شود؛ زیرا در حال حاضر این رسانه از وضعیت مرجع خبری و تحلیلیبودن بیرون آمده و اعتماد و میزان بهرهمندی از آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.
منبع: شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- در آستانه ۵ ساله شدن سوینا (سینمای نابینایان)؛ نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی منتشر میشود
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد