شهریار قدیمی در روزنامه اعتماد نوشت :
اخیرا نوشتهها و شبهمقالاتی در دنیای مجازی منتشر میشود که به نظر حقیر نشانگر سقوط بیش از حد اخلاقی طبقه حتی فهیم و فرهیخته جامعه امروز ما است.
در نفی غیراخلاقی مثلا سخنرانی لیلی گلستان یا کنسرت همایون شجریان یا جایزه گرفتن اصغر فرهادی یا فلان هنرپیشه در اسکار و… قلمفرساییهایی میشود که متاسفانه نمیتوان به آن نام نقد حرفهای و مستدل نهاد و صرفا آنها را میتوان نوعی دقدلی خالی کردن و تسویهحساب شخصی بیادبانه خالهزنکی نامید.
متاسفانه بخشی از جامعه ما آنقدر کوتهبین و نوکدماغبین و پست شده که قدرت حلاجی و واکاوی مسائل بزرگ را ندارد. زخمهای عمیق و دردهای مزمن و عفونتهای اخلاقی و اجتماعی جامعه را نمیبیند یا توانایی دیدن آنها را ندارد ولی برای پر کردن این خلأ و پوشاندن این ناتوانی با تمام قوا ناشیانه به قضاوت مسائل کوچک میپردازد. آن هم بدون آنکه بتواند تجزیه و تحلیل منطقی و درستی از همین مسائل ارایه دهد.
از خرید چهار حلقه لاستیک نو برای ماشین همسایهاش میآشوبد و دچار حسادت میشود، در مورد منشا مالی این خرید هزار قضاوت نابجا میکند ولی فسادهای عظیم مالی – اقتصادی و اخلاقی موجود در جامعه را نمیبیند و بیاعتنا بدون عکسالعملی از کنارش میگذرد و آن را سرنوشت گریزناپذیر میپندارد و اگر در پستوی ذهنش هم خدای ناکرده سوء نیتی در این زمینه ایجاد شود فورا خودسانسوری کرده و جزایش را به آخرالزمان حوالت میدهد.
روی ماشین پراید نوی همسایهاش از بخل و حسادت خط میکشد ولی جلوی مازراتی و لامبورگینی آقازادهای ۲۰ ساله تعظیم میکند و آن را مقدس میشمارد و ثروتهای نجومی بادآورده برایش تقدس را همراه دارد و سرش به دور و بر نحیف خودش گرم است.
حد و حریم خصوصی و عمومی را نمیشناسد و قلم به دست میگیرد و به صغیر و کبیر طرف مورد عنادش رحم نمیکند و حاصل نوشتهاش آش شله قلمکاری میشود که آمیختهای از فحش و فضاحت و تهمت و… خلاصه عقدهگشایی است. اختلاسهای عظیم میلیون و میلیارد دلاری را نمیبیند و مینشیند حساب جیب فلان هنرمند یا هنرمندانی را که حاصل چندین ماه یا چندین سال زحمت آنهاست را میکند. چرا دیگر جرات و شهامتمان را از دست دادهایم؟ فسادهای بزرگ برایمان حلال پنداشته میشود و آنها را نمیبینیم و اگر با جراتی پیدا شود و آنها را به ما نشان دهد بیاعتنا از کنارش رد میشویم و آن را به عنوان سرنوشت محتوم میپذیریم ولی در مورد فسادها یا اشتباهات یا اختلاف سلیقههای کوچک و جزیی دوروبریهایمان، بدون ارایه دلیلی شروع به فحاشی و تهمتزنی و بدگویی و نقد بیادبانه میکنیم. گاهی با خود فکر میکنم چه خوب شد کیارستمی مرد. چون اگر زنده میماند حتما باز کارهای خوبی ارایه میکرد که مورد توجه جامعه خودی و جهانی قرار میگرفت و باز عقدههای حسودان بیمایه گشوده میشد و او را در معرض تندبادهای فحش و فضاحت و تهمت قرار میداد و شاید بشود گفت در این ملک، رفتگان پاک و منزهاند و زندگان شایسته پرخاش.
اصلاح اخلاقی این جامعه مملو از فساد و بداخلاق با کیست؟
وقتی مصلحان و مربیان اخلاقی جامعه گرفتار و آلوده به ثروت و سیاست میشوند و از کار اصلی خود بازمیمانند، انتظار هرگونه اصلاحی خیال خام است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک





