بیش از دو دهه برنامه ۹۰ با تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور صدر نشین همیشگی نظرسنجی های صدا و سیما درباره پربیننده ترین برنامه تلویزیون بود. آن هم با اختلافی زیاد و معنادار. اجرای جذاب عادل، تهیه آیتمهای متنوع، پرداختن به سوژههای جنجالی که از چشم دیگر رسانهها دور میماند و در نهایت، احترام به ذائقه مخاطب باعث شده بود نود تبدیل به مهمترین محصول صدا و سیما شود. محصولی که تلویزیون در همه این سالها در تولید مشابه آن برای دیگر عرصهها ناکام ماند. اجرای بی طرفانه و متهورانه فردوسیپور باعث شده بود علاقمندان به فوتبال به او اعتماد کنند. دوری او از منابع قدرت اما باعث شد دشمنانی هم برای او و برنامهاش تراشیده شود.
مخالفان عادل و برنامهاش بارها چه در خفا و چه به صورت علنی او را تهدید به تعطیلی نود کردند. اما عادل هرگز تن به خواستههای نامشروع و غیر قانونی نداد. در بزرگی او و برنامهاش همین بس که در۲۰ سال فعالیت برنامه نود هیچ کس نتوانست سندی مبنی بر تخلف یا فساد او پیدا کند. این اتفاق در حالی افتاد که فردوسیپور به واسه شهرت و محبوبیتی که به دست آورده بود در معرض پیشنهادات زیادی قرار گرفت. از پیشنهادهای غیر قانونی برای پیگیری نکردن برخی مسائل که بگذریم او پیشنهادهایی برای اجرای برنامه ها در فضاهای مختلف داشت که میتوانست درآمدهای هنگفتی برایش داشته باشد. اما فردوسی پور به همه این موقعیتها پشت کرد تا کاراکتری را که در این سالها با زحمت و خون دل خوردن ساخته بود معامله نکند. این همان چیزی است که عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما هم به آن اشاره کرد.
اما بعد از آمدن علی فروغی به شبکه سوم آرام آرام موقعیت برنامه نود تهدید شد. مشخص بود که قرار است که اتفاقی بیفتد. در نهایت یک روز که قرار بود برنامه نود پخش شود و همه آیتمهایش هم آماده بود خیلی ناگهانی دستور خروجش از کنداکتور صادر شد. هیچ کس فکر نمیکرد در آن روز زمستانی نسخه برنامه نود برای همیشه پیچیده شود اما علاقمندان به فوتبال از آن روز به بعد نه تنها دیگر برنامه نود را ندیدند بلکه از شنیدن صدای عادل در پخش زنده مسابقات هم محروم شدند. بعد از چند ماه و پیش از شروع لیگ نوزدهم برنامهای با نام «فوتبال برتر» روی آنتن رفت که مشخصا قرار بود جای برنامه نود را بگیرد. چیزی که تهیه کنندگان برنامه منکرش بودند. اجرای این برنامه بر عهده محمد حسین میثاقی بود. اما همان اوایل کار مشخص شد که فوتبال برتر حتی اگر بخواهد هم نمیتواند تبدیل به برنامهای مثل نود شود.
کمی که از پخش این برنامه گذشت و انتقادات بیشتر شد میثاقی در یکی از اجراهایش ادعایی کرد که مشخصا از حد و اندازههای او بیشتر بود. او گفت: «تو این سالها عادت کردیم به حاشیهها بپردازیم و هر وقت قرار بوده درباره بحثهای کارشناسی و ساختاری حرفی بزنیم گفتیم حتما در یک برنامه کارشناسی ویژه به آن میپردازیم ولی هیچ وقت آن برنامه ویژه وقتش نرسید.» مشخص بود که این حرف میثاقی طعنهای به عادل فردوسیپور و برنامه نود بوده. میثاقی در ادامه وعده داد که قرار است بحثهای مهم و مفیدی در این برنامه انجام شود. حتی آیتمی به نام «کلاس فوتبال» با اجرای مجید جلالی تولید شد که در آن اصول اولیه مربیگری آموزش داده میشد. اما این آیتم چندان مورد استقبال قرار نگرفت و بعد از حضور جلالی در تیم گل گهر به محاق رفت! در این مدت اما فوتبال برتر به شکلی ویژه مورد عنایت مدیران شبکه ۳ قرار داشت و هر وقت که میثاقی اراده کرد به راحتی روی آنتن رفت. موهبتی که عادل همیشه از آن بی نصیب بود و بارها صدای خداحافظی عادل روی تیتراژ پایانی برنامه نود شنیده شد.
علیرغم همه این فرصتها و موهبتها، فوتبال برتر هرگز مورد توجه عامه فوتبالدوستان قرار نگرفت. نظرسنجی اخیر صدا و سیما نشان داد که برنامه فوتبال برتر در رده هشتم برنامههای پربیننده تلویزیون قرار دارد. جایی پایینتر از برنامههایی مثل «کودک شو»، «مستند حیات وحش»، «ایرانگرد»، «به خانه برمیگردیم» و«ویتامین خ»! از اول هم مشخص بود این برنامه نمیتواند موفقیتهای نود را تکرار کند اما سقوطی این چنین هم برایش پیش بینی نمیشد. آیتمهایی مثل «با هاشم» یا گپ زدن با بازیکنان در استودیو کار خودشان را کردند و فوتبال برتر به این روز افتاد. حالا شاید باید خوشحال باشیم که عادل فردوسی پور به همکاری با تلویزیون -به شکلی که مدیران آن میخواستند- تن نداد. تن نداد و نماند تا در این سقوط سهمی نداشته باشد.
سینماسینما: ناصر نامدار در سازندگی نوشت:
برچسبها: عادل فردوسی پور
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





