با سپردن مسئولیت تایید صلاحیت حرفهای متقاضیان کارگردان فیلم اولی، پیش بینی میشود جریان اصلی برای ریلگذاریهای مدیران، در سینما آغاز شود.
به گزارش سینماسینما، در ماههای اخیر سرفصل مشترک صحبتهای رسمی و غیررسمی سینماگران بویژه کارگردانها حاوی یک معنا و مفهوم کلی است که از اظهارات کاملا رسمی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سازمان سینمایی برداشت شده است. آنها میگویند سیاستهای جدید مدیریت سینما بر این مبنا است که نسلی از فیلمسازان دغدغهمند که نگاهی جدی و متفاوت به مسائل اجتماعی دارند حذف شوند. یکی از دلایلی که این گروه برای ادعای خود میآورند سختگیری در صدور پروانههای ساخت و نمایش و رد کردن برخی فیلمنامههاست.
بیشتر این سینماگران معتقدند که مدیران فعلی قصد دارند یک تفکر و نگاه خاص را به عنوان جریان اصلی سینما جا بیندازند و بقیه به سایه بروند. این برداشتها از صحبتهای مدیران ناشی میشود که بارها و در شکلهای گوناگون نمود داشته است، از جمله اینکه گفته شده «ما به دنبال سینمای پاک و انقلابی هستیم»، «باید به دنبال نسل جدید آوینیها در سینما باشیم»، «حمایت دولت از سینمای دینی و انقلابی»، «سینمای ایران به لحاظ محتوا نیز نیازمند بازنگری، بازسازی و جراحی است» و…
در همین راستا و در حالی که پیشتر اعلام شده بود ارزشیابی، ساماندهی و تقویت کارگردانان فیلم اولی در دوره جدید برعهده بنیاد سینمایی فارابی است، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از آغاز ثبت نام متقاضیان تایید صلاحیت حرفهای فیلم اولی از ۱۱ تیرماه خبر داده است.
این مسئولیت حدود دو ماه قبل در برنامهای مدون با تاکید بر تقویت حضور جوانان متعهد انقلابی در عرصه فعالیتهای سینمایی و مدیریتی به فارابی محول شد.
اما از آنجا که حبیب ایلبیگی تاکید کرده که «تایید صلاحیت حرفهای امری جدا از فرآیند تصویب فیلمنامههاست و در واقع هر فردی که متقاضی ورود به عرصه کارگردانی برای اولین بار است ابتدا باید صلاحیت او در شورای این دبیرخانه (در فارابی) تصویب شود و سپس میتواند مانند سایر کارگردانان برای تصویب فیلمنامه خود به ارشاد مراجعه کند» این گمانهزنی میان سینماگران زده میشود که یکی از مصداقهای صحبتهای اخیر محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – مبنی بر اقدام به ریلگذاری در سینما، همین واگذاریِ تایید صلاحیتها به بنیاد سینمایی فارابی است.
این مسئولیت در گذشته و در سالهایی از دهههای ۷۰ و ۸۰ خورشیدی برعهده کانون کارگردانان بود و حدود پنج نفر از اعضای این کانون به بررسی تقاضاها میپرداختند که این کار بعدها (تقریبا از دولت نهم) به وزارت ارشاد محول شد.
البته کانون کارگردانان برای دوره جدید، گقته می شود رسول صدرعاملی را به عنوان نماینده به دبیرخانه مربوط در فارابی معرفی کرده است.
اگرچه هنوز جزئیات و خبرهای خاصی از فیلمهایی که فارابی مأمور به تولید آنها شده بود، منتشر نشده ولی افرادی که در آینده از سوی این بنیاد تایید صلاحیت میشوند و فیلمهایی که خواهند ساخت، بیشتر میتواند درستی این حدس و گمانها را تایید کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند