به گفته محمدرضا هاشمیان کارگردان مستند «رییس الوزرا» هزینه هنگفتی برای خرید تصاویر دیده نشده این مستند پرداخته شده است.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا هاشمیان کارگردان عرصه مستند درباره مستند «رییس الوزرا» که این روزها در گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است و به زندگی قوام السلطنه از شخصیت های تاریخی کشورمان می پردازد، گفت: ساخت مستند ساخت درباره شخصیت های مثبت و منفی تاریخ خیلی راحت تر به نظر می آید چون به شکل ناخودآگاه همذات پنداری مخاطب را هم همراه خودش دارد ولی شخصیت های خاکستری از این قضیه مستثنی هستند، بنابراین ترسیم ابعاد شخصیتی آنها سخت تر، پیچیده تر و سازنده روی یک لبه تیغ مدام در حال حرکت است در مورد قوام هم وضعیت همینطور است.
وی افزود: از میان نقدها و تحلیل هایی که درباره این شخصیت تاریخی وجود دارد، نگاه ۲ سویه کاملا مشخص است چراکه بسیاری او را خادم و قهرمان ملی می دانند و خیلی ها هم او را فردی فاسد و اشرافی و قدرت طلب با این حال با توجه به شناخت و تحقیقات گسترده سعی کردم تا فیلم از حالت یکسویه خارج و با نگاه شفاف و موشکافانه تری به این شخصیت نگاه بشود.
هاشمیان با اشاره به مراحل تحقیقات این اثر بیان کرد: تحقیقات فیلم حدود ۲ سال طول کشید و ما به مراکز مختلف اسناد داخلی و خارجی سرکشی کردیم تا بتوانیم مستندات دست اولی را برای فیلم کشف کنیم. ضمن اینکه در حین نگارش فیلمنامه هم تلاش شد که فرم روایت به گونه ای باشه که ما قوام را در بستر حوادث شناسایی کنیم و از دادن اطلاعات خشک و معمولی یا به قولی ویکی پدیایی پرهیز کنیم.
این کارگردان اظهار کرد: به نظرم نگاه جانبدارانه به موضوعات و شخصیت های تاریخی آفت اینگونه از مستندها است و باعث می شود که مخاطب روایت ما را پس بزند؛ کاری که ما به طور مرسوم در گزارش های تلویزیونی بر له یا علیه افراد می بینم از همین رو استفاد از اسناد توسط مستندساز به شکل دموکراتیک یک اصل دقیق و درست در مستندهای تاریخی است که باعث اعتماد و جلب رضایت مخاطب می شود.
هاشمیان بیان کرد: ما در پی این نبودیم که از قوام قهرمان بسازیم چرا که سیاستمداری همچون قوام مثل هر سیاستمدار دیگری تصمیمات مثبت و منفی بسیاری داشته است که باید آن را در بستر زمان سنجید و ارزیابی کرد. شاید یک عملکرد وی بر فرض مبارزه با قیام جنگل از نظر جامعه فعلی ما کار ناپسندی به نظر برسد ولی وقتی موشکافانه به اسناد و وقایع نگاه کنید متوجه می شویم که قوام به عنوان نخست وزیر که وظیفه ذاتی کارش حفظ یکپارچگی مملکت است در آن برهه تصمیم درستی اتخاذ کرده است.
این کارگردان در پایان با اشاره به اینکه تصاویر دیده نشده ای در «رییس الوزرا» وجود دارد، توضیح داد: ما از ابتدا هم می دانستیم تنها با تعدادی عکس یعنی چیزی نزدیک به ۳۰ قطعه عکس، نمی شود فیلم مستند بلندی ساخت بنابراین با مکاتبه و مراجعه به مراکز ملی فیلم در روسیه و آذربایجان شوروی همچنین اسناد تصویری در انگلستان موفق شدیم آرشیوهای نابی را با هزینه هنگفت خریداری کنیم که به نظر ارزشش را داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





