«کریستوفر نولان» فیلمساز برجسته هالیوودی در یک کتاب جدید به انتقادات دیگر سینماگران از نوع طراحی صدا در آثارش اذعان کرد و گفت: این سبک از میکس، انتخاب خودمان بود.
به گزارش سینماسینما به نقل از یاهونیوز، این که طراحی صدا در آثار کریستوفر نولان اسباب کلافگی و درماندگی سینمادوستان شده چیز جدیدی نیست، اما حالا کاشف به عمل آمده کارگردانان دیگر نیز از نامفهوم بودن دیالوگها در فیلمهای وی شکایت دارند.
بیشتر آثار نولان از بینستارهای گرفته تا شوالیه تاریکی برمیخیزد و انگاشته که امسال روی پرده رفت، این تصور را در بین تماشاگران ایجاد کرده که فیلمهای این سینماگر معروف بیش از اندازه بلند هستند. نولان در گذشته نیز از طراحی صدا در فیلمهای خود دفاع کرده بود و حالا در کتاب جدید تام شون با عنوان دگرسانیهای نولان (The Nolan Variations) میگوید محافظهکاریها درباره صدای سینمایی غافلگیرش کرده است.
وی درباره طراحی صدا در فیلم بینستارهای گفت: شکایتهای فراوانی به دستمان رسید. دیگر فیلمسازان با من تماس میگرفتند و میگفتند فیلمت را دیدم، دیالوگها مفهوم نبودند. برخی گمان میکردند شاید مشکل از بلند بودن صدای موسیقی است اما حقیقت این است که خودمان میخواستیم صدا را به این شکل میکس کنیم.
نولان افزود: این میکس بسیار افراطی بود. این که چقدر افراد در مورد صدا محافظهکار هستند، غافلگیرم کرد. میتوانید به هر شکلی که دوست دارید، فیلم بسازید و حتی از گوشی آیفون برای تصویربرداری استفاده کنید، کسی اعتراضی نمیکند. اما کافیست صدا را به شکل خاصی میکس کنید یا از فرکانسهای خاص پایینتر استفاده کنید تا صدای همه درآید.
این فیلمساز معروف هالیوودی در ادامه در دفاع از تکنیک میکس و طراحی صدا در فیلم بینستارهای گفت: بخش عمده کار موسیقی هانس زیمر بود که با به کار بردن بمترین نُت باعث میشود دلتان هری پایین بریزد. بعضی فرکانسهای بسیار پایین هستند که به طور خودکار توسط نرمافزار فیلتر میشوند؛ زیمر همه این صافیها را برداشت و بنابراین تمام فرکانسها شنیده شدند. همین کار را در مرحله ضبط صدا نیز انجام دادیم. این یک میکس صدای مسحورکننده است. به خصوص اگر فیلم را در یک سالن سینمایی آیمکس تماشا کنید، فوقالعاده است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تهیهکنندگان هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسکورسیزی
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- حمایت نولان از ژانر وحشت/ «اوپنهایمر» هم ترسناک بود
- معرفی برندگان گلدن گلوب/ کریستوفر نولان بهترین کارگردان شد/ ۵ جایزه برای «اوپنهایمر»
- تطهیر نه چندان موفق یک اتفاق شوم/ هدف هالیوود از تولید «اوپنهایمر» چیست؟
- نولان: حال سینما خوب است/ تماشاگران به سینما برگشتهاند
- معرفی نامزدهای جوایز گلدن گلوب/ «باربی» در صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟