امیرحسین علم الهدی در شرق نوشت :
تیرماه دوسالی است که برای سینماگران و سینمادوستان تفاوت معناداری با سالیان گذشته اش داشته است و ۱۴ تیرماه سال ۹۵ شاید یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ نزدیک به ۱۲۰ ساله سینمای ایران است که سینمای ایران یا بهتر بگوییم سینمای جهان یکی از متفاوت ترین سینماگران خود را به نام عباس کیارستمی از دست داد! وجوه هنری مختلف این هنرمند در این سال ها توسط هنردوستان بارها تحلیل و تبیین شده است و حضور تاثیرگذار او در اشکال مختلف هنر، اعم از سینما و نقاشی و عکاسی و… بر کسی پوشیده نیست، اما از نظر نگارنده، مهم ترین وجوه «او» در کنار سایر وجوه هنری اش، «زایش» و اصرار بر نشر فکری او در میان انسان ها بوده است! میل بسیار برای برگزاری ورک شاپ های مختلف سینمایی در ایران و سراسر جهان برای انتقال تجارب ارزنده اش به فیلم سازان نوجو و جوانش زبانزد عام و خاص اهالی سینمایی جهان بوده و چنان در این «انتقال» صادقانه رفتار کرده است که همانند یک مادر نوعی دیگر از «زایش انسان های متفاوت» را در این نوع جهان بینی از او شاهد هستیم و مگر غیر از این است که هر هنرمندی اگر بتواند به درستی داشته هایش را برای نسل دیگر انتقال دهد، به نوعی تمثیل وار مادرانه «زایشی» را شاهد است که می تواند به مرور زمان فرزندان جدیدی را با نگاه و جهان بینی جدید در بین خیل فیلم سازان شاهد باشد. زنده یاد کیارستمی در تمام تصاویری که از خود به جا گذاشته است (تصاویر پشت صحنه و تصاویر زندگی شخصی اش را می گویم) چنان با حرارت با دوربین «به مثابه سوم شخص» و شاگردانش از شوق فیلم سازی اش صحبت می کند که گویا می دانست فرصت برای انتقال دانش و تجربه به نسل های دیگر کوتاه و هر لحظه ممکن است دست اجل او را به دنیای دیگر فرا بخواند!در تاریخ نمونه های زیادی از ماندگاری هنرمندان را شاهد هستیم که با یک «اثر» مانا شده اند، اما همچنان می خواهم از مهم ترین «اثر» کیارستمی برخلاف آثار مانای سینمایی، نقاشی و عکاسی و… او نام ببرم که جزء وجوه ناشناخته و گمنام او بوده است و آن هم اصرار بر «نشر جهان بینی خاصش» با ابزار سینما در سراسر جهان به صورت رودررو با نسل های مختلف است که در میان هم نسلان هنری خود مثال زدنی است. سفرهای او به سراسر جهان و برگزاری ورک شاپ های بی آلایش او برای علاقه مندان می تواند نمونه ای از یک استاد مسلم سینمایی باشد که آماده است «عریان» خود و عقاید و نوع فیلم سازی اش را در اختیار دیگران بگذارد و خود را از برج عاج نشینی به میانه علاقه مندان تبعید کند تا بار دیگر هنر ناب را در میان مردم نوجو بسط و عین بخشد… . کیارستمی نمونه ای است از هنرمندان نابی که از مجمو عه ای «وجوه» تشکیل شده اند که اگر می توانستیم از آنها به عنوان «پیام آوران هنری» نام ببریم، سخن گزافه ای نبود! او «پیام آور هنری» زمانه ای بود که خیلی از هنرمندانش فخر فروشی را نشانه متفاوت بودن می دانستند و او برخلاف هم نسلانش «هنرش» را در بسط و نشر آن می دانست و خیل علاقه مندان شیفته وار او با دوربین های جست وجوگرشان نشانه ای است از «پیام آوری» که هنر را بی آلایش «زایش وار» نشر و بسط می داد… .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





