امیرحسین علم الهدی در شرق نوشت :
تیرماه دوسالی است که برای سینماگران و سینمادوستان تفاوت معناداری با سالیان گذشته اش داشته است و ۱۴ تیرماه سال ۹۵ شاید یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ نزدیک به ۱۲۰ ساله سینمای ایران است که سینمای ایران یا بهتر بگوییم سینمای جهان یکی از متفاوت ترین سینماگران خود را به نام عباس کیارستمی از دست داد! وجوه هنری مختلف این هنرمند در این سال ها توسط هنردوستان بارها تحلیل و تبیین شده است و حضور تاثیرگذار او در اشکال مختلف هنر، اعم از سینما و نقاشی و عکاسی و… بر کسی پوشیده نیست، اما از نظر نگارنده، مهم ترین وجوه «او» در کنار سایر وجوه هنری اش، «زایش» و اصرار بر نشر فکری او در میان انسان ها بوده است! میل بسیار برای برگزاری ورک شاپ های مختلف سینمایی در ایران و سراسر جهان برای انتقال تجارب ارزنده اش به فیلم سازان نوجو و جوانش زبانزد عام و خاص اهالی سینمایی جهان بوده و چنان در این «انتقال» صادقانه رفتار کرده است که همانند یک مادر نوعی دیگر از «زایش انسان های متفاوت» را در این نوع جهان بینی از او شاهد هستیم و مگر غیر از این است که هر هنرمندی اگر بتواند به درستی داشته هایش را برای نسل دیگر انتقال دهد، به نوعی تمثیل وار مادرانه «زایشی» را شاهد است که می تواند به مرور زمان فرزندان جدیدی را با نگاه و جهان بینی جدید در بین خیل فیلم سازان شاهد باشد. زنده یاد کیارستمی در تمام تصاویری که از خود به جا گذاشته است (تصاویر پشت صحنه و تصاویر زندگی شخصی اش را می گویم) چنان با حرارت با دوربین «به مثابه سوم شخص» و شاگردانش از شوق فیلم سازی اش صحبت می کند که گویا می دانست فرصت برای انتقال دانش و تجربه به نسل های دیگر کوتاه و هر لحظه ممکن است دست اجل او را به دنیای دیگر فرا بخواند!در تاریخ نمونه های زیادی از ماندگاری هنرمندان را شاهد هستیم که با یک «اثر» مانا شده اند، اما همچنان می خواهم از مهم ترین «اثر» کیارستمی برخلاف آثار مانای سینمایی، نقاشی و عکاسی و… او نام ببرم که جزء وجوه ناشناخته و گمنام او بوده است و آن هم اصرار بر «نشر جهان بینی خاصش» با ابزار سینما در سراسر جهان به صورت رودررو با نسل های مختلف است که در میان هم نسلان هنری خود مثال زدنی است. سفرهای او به سراسر جهان و برگزاری ورک شاپ های بی آلایش او برای علاقه مندان می تواند نمونه ای از یک استاد مسلم سینمایی باشد که آماده است «عریان» خود و عقاید و نوع فیلم سازی اش را در اختیار دیگران بگذارد و خود را از برج عاج نشینی به میانه علاقه مندان تبعید کند تا بار دیگر هنر ناب را در میان مردم نوجو بسط و عین بخشد… . کیارستمی نمونه ای است از هنرمندان نابی که از مجمو عه ای «وجوه» تشکیل شده اند که اگر می توانستیم از آنها به عنوان «پیام آوران هنری» نام ببریم، سخن گزافه ای نبود! او «پیام آور هنری» زمانه ای بود که خیلی از هنرمندانش فخر فروشی را نشانه متفاوت بودن می دانستند و او برخلاف هم نسلانش «هنرش» را در بسط و نشر آن می دانست و خیل علاقه مندان شیفته وار او با دوربین های جست وجوگرشان نشانه ای است از «پیام آوری» که هنر را بی آلایش «زایش وار» نشر و بسط می داد… .

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟