
اما گاهی شاهد شبیهسازی برنامه یک شبکه در شبکه دیگر هستیم. اتفاقی که ممکن است مخاطب، آن را بیاحترامی به خود قلمداد کند، با دیدن شبیهسازی یک برنامه، اعتمادش از آن شبکه از دست بدهد. برنامههای زندهای چون «ماه عسل» و «حالا خورشید» شبکه سه سیما و همچنین برنامه «فرمول یک» شبکه یک سیما از جمله برنامههای ویژه خانوادگی و اجتماعی با حال وهوای مردمی هستند که هر کدامشان محتوا و فضای خاص خود را دارند. حتما کسانی که این برنامهها را تولید میکنند کاملا به فضاسازی و آیتمهای آن آشنایی کامل دارند و هرگز دوست ندارند که برنامههای آنها برای مردم کلیشهای و تکراری باشد و به خاطر همین موضوع احتمالا تلاش میکنند تا تفاوت عمدهای بین برنامههای آنها با دیگر برنامههای اجتماعی شبکهها دیده شود و بر تازه بودن موضوع برنامه هم تاکید دارند.
اما اخیرا در پخش زنده شبکههای سه و یک سیما در برنامه «حالا خورشید» و «فرمول یک» شاهد همان مشکل شبیهسازی هستیم که یک محتوا در دو برنامه تکرار میشود. به طور مثال، میهمانی که در برنامه «حالا خورشید» حضور پیدا کرده بود با همان حال و هوا در برنامه «فرمول یک» هم حاضرشد و در واقع تکرار در تکرار شد. البته این یک مصداق بود و در دیگر برنامههای گفتوگو محور هم شاهد اتفاقات مشابهی هستیم. مثل مسابقههای تلویزیونی که اکثر این نوع برنامهها کاملا شبیه هم تولید واجرا میشوند و هیچگونه خلاقیت و ابتکاری درآنها به چشم نمیخورد. اخیرا هم در شبکههای مختلف صداوسیما از چهرههای معروف سینما، تئاتر و تلویزیون و هنرپیشهها برای اجرای مسابقههای تلویزیونی بهره برده میشود که متاسفانه همه آنها شبیه به هم این مسابقهها را اجرا میکنند و تازگی خاصی برای مخاطبان ندارد.
یکی از معضلات حال حاضر صداوسیما موضوع بودجه برنامهسازی است که با توجه به این مورد مهم نیاز مبرم به استفاده از حامیان مالی و اسپانسرهاست که حالا آنها وارد این عرصه شدهاند و به نوعی دربرنامه سازی حضوری پررنگ وموثر دارند. البته به نظر میرسد حمایت و پشتیبانی از برنامهها از سوی اسپانسرها و حامیان مالی از کیفیت برنامهها بکاهد و باید اذعان کرد که کیفیت فدای کمیت میشود و علیرغم تلاشهای فراوان دستاندرکاران و به ویژه مجریان برنامهها درخصوص حفظ کیفیت برنامه اما متاسفانه دربرخی از موارد شاهد مشکلات این چنینی در محتوای این برنامهها هستیم که به آن برنامه لطمه وارد میکند.
شباهت برخی از سوژهها و موضوعات در چند برنامه از شبکههای مختلف یقینا مخاطب را سردرگم میکند و برنامه دستخوش ریزش مخاطب میشود. سوژههای تکراری و شبیه به هم، داستان آدمهایی که دارای یک قصه هستند و بازگویی آنها در سه یا چهار برنامه تلویزیونی با یک محتوا برای بیننده تلویزیون کسالتآور است و میطلبد که مسئولان و مدیران رسانه ملی که در تولید برنامههای سیما دست دارند در این خصوص دقت بیشتری کنند و حساسیت نشان دهند. کیفیت و محتوای خوب برنامهها یقینا میتواند در برنامهسازی فاخر در صداوسیما کمک کند و به ارزش کیفی شبکهها بیافزاید.
بهتر است که هر برنامهای با هویت و شناسنامه خاص خود در سیما تولید و پخش شود و از شبیه سازی و تکرار برنامهها خودداری به عمل آید. اگرچه امروز صداوسیما برای ساخت یک برنامه میبایست از حامیان مالی سود ببرد اما به چه قیمتی؟ ما حق نداریم که به هرقیمتی برنامه بیمحتوا و تکراری را به مخاطب عرضه کنیم. بینندگان و مخاطبان برنامهها انسانهای فرهیخته با فرهنگ و آگاهی هستند که مرتب برنامههای شبکههای صداوسیما را زیر نظر دارند و با کوچکتریناشتباه از سوی دستاندرکاران برنامههای شبکهها یقینا مطالبهگر حق خود از رسانه ملی خواهند بود. مسئولان و مدیران برنامهساز شبکهها باید بدانند که آن سوی تلویزیون یقینا مردم ما همان کارشناسانی هستند که کارشان را رصد میکنند و باید تلاش کنند که کالای فرهنگیشان به طور مطلوب به مخاطب ارائه شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- انتقاد عصر ایران از کیهان : بازیگر زن بدچهره یعنی چی ؟/زن خوش چهره نقدهایش قابل پذیرش است ؟
- کیهان : بازیگر زن بدچهره چرا بعد از سالها همکاری با رسانه ملی ناگهان آن را حکومتی یافته ؟
- وقتی فروش فیلم فرهادی دستاویزی برای حمله جریانهای سیاسی می شود
- شباهت مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با یک مسابقه اسرائیلی
- «بمب» مسابقهای جدید با اجرای رضا رشیدپور
- رضا رشیدپور به تلویزیون بازمیگردد
- ادعای روزنامه کیهان: حکم توقیف اموال تهیهکننده «کلاه قرمزی» دست ماست
- رضا رشیدپور پشتصحنه نخستین فیلم سینماییاش + عکس
- سلبریتیها برای حضور در برنامههای تلویزیون پول نجومی دریافت میکنند؟
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- تغییر چشمگیر رضا رشیدپور پس از پایان «حالا خورشید» + عکس
- ماجرای جمعآوری کدهای دستوری به کجا رسید؟/ صداوسیما و توسکا همچنان شفاف نیستند
- «خندوانه» پربینندهترین برنامه زمستانی تلویزیون شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد