چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با معرفی برگزیدگان در یک اختتامیه آنلاین به کار خود پایان داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد اطلاعرسانی چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت»، اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» ساعت ۱۸ چهارشنبه سوم دی ماه آغاز شد. این مراسم از طریق اینستاگرام صفحه جشنواره، تلویزیون تعاملی تیوا، هاشور، آپارات و فیلمنیوز به صورت آنلاین پخش شد.
پس از پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قران کریم، منصور ضابطیان که اجرای مراسم اختتامیه را به عهده داشت، به صحنه آمد و گفت: جشنواره چهاردهم اندکی متفاوت نسبت به دورههای پیشین بود. جشنوارهای که با حال و هوایی متفاوت اما موفق برگزار شد.
مجری برنامه از دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت دعوت کرد به صحنه بیاید، محمد حمیدیمقدم در ابتدای صحبتهایش گفت: از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت یک سال گذشت، یک سال پر ماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار میگذرد. عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همهگیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت، خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند. آیا میشد ساکت نشست و این فیلمها را به بایگانی سپرد؟
دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت خاطرنشان کرد: در زمانهای که برپایی اکثر فعالیتهای فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینما حقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت. زیرا باور داشت: «سکوت، درمان نیست». حرکت، تعامل با جهان و فرصتآفرینی برای مستندسازان؛ این مسیری بود که جشنواره سینما حقیقت رسالت خود را در آن میدید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها، ترسی به دل راه داد.
حمیدیمقدم با بیان اینکه «تجربه کردن را باید بخشی جدایی ناپذیر از برگزاری سینما حقیقت دانست»، گفت: همانطور که سال گذشته هم با دگرگون کردن روش بلیتفروشی و استاندارد سازی، جشنواره تحولی چشمگیر را تجربه کرد و چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت هم این مسیر تجربهگری و تحول را ادامه داد.
او با تاکید بر اینکه «نمایش برخط، روشی هوشمندانه بود که چالشها را به فرصت تبدیل کرد.» گفت: جشنواره امسال این امکان بینظیر را به مردم داد تا مستندها را ببینند؛ فرصتی برابر و عادلانه برای مخاطبان اصلی فیلم مستند. به این ترتیب، سینما حقیقت تکثیر شد، اما این بار به وسعت همه جای ایران.
حمیدیمقدم در پایان صحبتهایش با اشاره به اینکه این خطرپذیری و ایثار و از خودگذشتگی باعث شد رنگینکمان جشنواره چهاردهم شکل بگیرد و از تقویم اجرایی جشنوارههای جهانی و ملی حذف نشود، از مخاطبان و حضار خواست تا همه باهم با امید به آیندهای به دور از بیماری و به احترام این جانفشانی و ایثار، صاحبان فیلمهای مستند را تشویق کنند.
پخش کلیپی درباره چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، معرفی شورای سیاستگذاری، شعار این دوره، آماری از آثار رسیده به این رویداد و… بخش بعدی این مراسم بود.
در ادامه با دعوت مجری مراسم، سعید رشتیان، سیدوحید حسینی و لقمان خالدی برای اهدای جوایز بخش کارآفرینی روی صحنه آمدند و برگزیدگان معرفی شدند:
*جایزه بخش کارآفرینی:
– شایسته تقدیر: «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش
– جایزه سوم: «زیر این چتر باران میبارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری
– جایزه دوم: «ف – الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی
– جایزه اول: «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی
فرشاد اکتسابی پس از دریافت جایزه، در سخنانی کوتاه از عوامل تولید و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر کرد.
مصطفی رزاقکریمی هم در صحبتبی کوتاه پس از دریافت جایزهاش، با تشکر از هیئت داوران گفت: موقعیتی خوبی بود برای من بعد از سالها تولید فیلمهای صنعتی چه در داخل و چه خارج که این جایزه را دریافت کنم و از همه کسانی که در این فیلم با من همکاری داشتند تشکر میکنم.
در ادامه منصور ضابطیان از محسن یزدی مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه شبکه مستند سیما دعوت کرد تا به صحنه بیاید و جایزه شبکه مستند را در بخش کارآفرینی اهدا کند.
جایزه این بخش به مستند «۱۸ هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی تعلق گرفت.
مهدی شامحمدی پس از دریافت جایزهاش، با تشکر از فیلمسازانی که سینمای مستند را در این سال سخت جلو بردند، گفت: درباره بخش ملی نکتهای میگویم. شاید به این ترتیب کمی اوضاع بهتر شود یا حالمان بهتر شود. ما قبل از هرچیز باید یاد بگیریم که قاعده بازی در جشنواره ها را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم. تا این نکته را یاد نگیریم، هیچ چیز تغییر نمیکند. امیدوارم دوستان من که از دیشب کمی بداخلاقی کردند، آرامش خود را حفظ کنند و به انتخاب داوران جشنواره احترام بگذارند.
معرفی برگزیدگان بخش ویژه کرونا/ ویروس کوچکی که زندگی همه را تغییر داد
بخش بعدی آئین اختتامیه که به صورت آنلاین برگزار میشود برگزیدگان بخش ویژه کرونا جوایزشان را از دست داوران این بخش دریافت کردند.
جایزه بخش ویژه کرونا:
(شامل تندیس و لوح تقدیر)
– جایزه سوم: «تنگ نای» به کارگردانی جواد یقموری و مهدی امینی
– جایزه دوم: «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی
– جایزه هیئت داوران: «آنجا سپیدهدم» به کارگردانی محسن خانجهانی و هاشم مسعودی
– جایزه اول: «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا
جواد یقموری یکی از کارگردانهای مستند «تنگ نای» پس از دریافت جایزه گفت: اینجا مادران از کویر میآیند اما دریا میزایند. شکر خدا توانستیم مستندی درباره پرستاران بنویسیم که ادای دینی برای مادران و مادرانگی است و این فیلم را به تمام مادران تقدیم میکنیم. از همه دستاندرکاران این جشنواره که چراغ جشنواره سینما حقیقت را روشن نگه داشتند، ممنونیم.
مهدی امینی کارگردان دیگر این مستند در ادامه بیان کرد: مطمئن هستم با این فیلم فرهنگ مادرانه مشرق زمین ما به تمام نقاط جهان خواهد رفت. خصوصا که این فیلم درباره شخصیت زنی است که برای حل مشکلات خود میجنگد و به خوبی تمدن زن مشرق زمین را به تصویر میکشد.
مجید شیدا کارگردان مستند برگزیده «پسقله» هم در این مراسم گفت: وقتی فیلم را شروع کردم دوست نداشتم اسم ادبی برای آن انتخاب کنم. در یزد یک اصطلاح به نام فسقله داریم. در یکی از دیالوگهایی که شنیدم خانم دکتر شخضیت اصلی مستند از این واژه استفاده کرد. باتوجه به اینکه یک ویروس فسقله تمام جهان را به هم ریخته است و جنبه طنزی هم دارد اسم فیلن را پسقله گذاشتم.
پخش کلیپی درباره بخش جایزه شهید آوینی ادامه مراسم اختتامیه بود که پس از آن، محمدحسین حقیقی و محمد داوودی در غیبت پژمان لشگریپور برای اهدای جوایز این بخش به صحنه آمدند. مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و عضو شورای سیاستگذاری «سینماحقیقت» هم برای اهدای جایزه روی سن آمد.
معرفی برگزیدگان بخش شهید آوینی/ جایزهای برای ادای دین به سردار سلیمانی
در بخش دیگری از مراسم اختتامیه برگزیدگان بخش شهید آوینی معرفی و جوایزشان را دریافت کردند.
*جایزه بخش شهید آوینی:
(شامل تندیس و دیپلم افتخار):
– تندیس برنزی: «گزارش رمادی» به کارگردانی علیمحمد ذوالفقاری
– تندیس نقرهایی: «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری
– جایزه ویژه: بهطور مشترک برای «جزیره ماهی» به کارگردانی رضا اعظمیان و «محسن ژاپنی» به کارگردانی وحید فرجی
– تندیس طلایی: «۱۸ هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی
وحید فرجی کارگردان فیلم محسن ژاپنی در این مراسم گفت: از همه عزیزانی که در این فیلم بداخلاقیهایم را تحمل کردند تا فیلم به نتیجه برسد، تشکر میکنم. میخواهم از همه کادر درمان تشکر کنم که در یک سال گذشته کاری کردند که ما یاد ایام دفاع مقدس بیفتیم. از زحمات آنها بینهایت سپاسگزارم.
رضا اعظمیان کارگردان مستند جزیره ماهی هم در این مراسم گفت: امروز حالم خیلی خوب است. چون یک هفته عقب افتادن جشنواره باعث شد اختتامیه سوم دی ماه باشد و مصادف شود با عملیاتی که سالها پیش در چنین شبی رخ داد. او خاطره ای از سال های دفاع مقدس و شهدای غواص تعریف کرد.
مهدی شاه محمدی کارگردان مستند «هجده هزارپا» در این مراسم گفت: در سالهای آخر جایزه شهید آوینی، اتفاق بدی برای این جایزه رقم خورد.تمهید آقای طباطبایی نژاد برای ادغام آن با جشنواره سینما حقیقت این جایزه را زنده نگه داشت. آن زمان این جشنواره رو به افول میرفت و این بهترین تصمیم برای آن بود.خوشحالم که اکنون جایزه شهید آوینی را در دست دارم. امیدوارم این تصمیمهای درست ادامه پیدا کند و روند بهتری را برای آن شاهد باشیم.
اهدای جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) بخش بعدی مراسم اختتامیه بود که محمد حمیدیمقدم برای اهدای جایزه ویژه این بخش روی صحنه آمد.
حمیدی مقدم در سخنانی گفت: با توجه به نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ادای دین به مقام بزرگ و شامخ این شهید بزرگوار، جشنواره سینماحقیقت بر آن شد تا جایزهای را به عنوان یادبود و خاطرهای از شهید بزرگوار اهدا کند. این جایزه به فیلمی که در تحلیل شخصیت و مکتب فکری شهید سلیمانی است اهدا می شود. نام جایزه را سرباز وطن گذاشتهایم.
جایزه ویژه سرباز وطن یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پاس تلاش مجاهدانه برای روایت نزدیک از مقاومت و توجه به مردم غیر نظامی آسیب دیده از جنگهای منطقه است که دغدغه جدی آن شهید بزرگوار اهدا شد به «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاحفر و حسن قائدی.
حسن قائدی شخصیت فیلم «چشم ایرانی» به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت و فلاحفر در سخنانی کوتاه از او تشکر کرد.
در ادامه کلیپی درباره بخشهای مختلف جشنواره پخش شد و منصور ضابطیان با تشکر از بینندگان آنلاین، به بزرگداشتها و نکوداشتهای چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» اشاره کرد و از مخاطبان دعوت کرد خلاصهای از این برنامهها را ببینند.
معرفی برگزیدگان بخش مسابقه ملی/ عطیه زارع برنده «نشان فیروزه»
در ادامه حسام اسلامی و مرتضی پایهشناس برای اهدای قسمت اول جوایز بخش مسابقه ملی روی صحنه آمدند.
*جایزه مسابقه ملی:
– بهترین نویسنده و گوینده متن: نویسنده: امیرمسعود حسینی و گوینده متن: سیامک صفری برای فیلم «طاهر»
– بهترین صدا: آرش قاسمی برای فیلم «سنجاقکهای برکه خشک»
– بهترین پژوهش: مهرداد شیخان برای فیلم «انیمیشن ایرانی»
در ادامه این مراسم، علی لقمانی و علی راضی برای اهدای ادامه جوایز این بخش به صحنه آمدند.
– بهترین موسیقی: کیاوش صاحبنسق برای فیلم «آخرین نفسها»
– بهترین تدوین: مصطفی گندمکار و سوگل مرادی برای فیلم «هوبره»
– بهترین تصویربردار: داوود رحمانی برای فیلم «کل فاطمه»
– جایزه ویژه هیئت داوران:
محسن خانجهانی برای فیلم «بر سرخاک»
محسن خانجهانی کارگردان مستند «بر سر خاک» در این مراسم گفت: فیلم من در مورد فرسایش خاک است و امیدوارم این فیلم روی مسئولان تاثیرگذار باشد. همچنان امیدوارم مردم هم فیلم را ببینند و به آن عمل کنند. خاک هم مثل آب در حال تمام شدن است.
پس از آن بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه ملی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: «به روزگار تنهایی در این سال سخت که بیماری جهانگیر ما را تنهاتر و در خود فرو رفتهتر کرده است، سینمای مستند ایران مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت را جشن میگیرد. شادی بزرگ ما این است که در این شرایط توانست به خانههای بسیاری از ایرانیان راه پیدا کند و آنها را به دیدن و اندیشیدن درباره بخشی از خویشتن دعوت کند. همچنین از مشاهده روند جستجوگری و ادامه حیات سینمای مستند ایران خرسندیم.
مگر میشود کشوری دایهدار فرهنگ و هنر را بدون سینمای مستند پویا پرسشگر و پیشرو تصور کرد. مگر نه اینکه سینمای مستند امکان بشری است برای آنکه ما را و جهان ما را با فرضهای پنهان شده یا به حاشیه رانده شده رو در رو سازد؟ مگر نه اینکه سینمای مستند امکانی است برای آشکار کردن حقیقت انکار شدهی بشری یا حتی حقیقت انکار شده یک فرد؟ زیرا که این سینما سینمایی انسانی است که در آن افراد با نام کوچکشان و با هویت فردیشان صدایی پیدا میکنند.
دههها است که سینمای مستند ایران در روشن نگاه داشتن چراغ پرسشگری و هستی اندیشی در این سرزمین نقش بازی میکنند. با این ایده که ساخت فیلم مستند عملی است به سوی آگاهی زیر که آگاهی یک عمل است که خود میتواند موضوع آگاهی را تغییر دهد.
پانزده روزی که گذشت برای ما به عنوان اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره حقیقت، فرصت بزرگی بود برای نگریستن به بخشی از سینمای مستندِ زنان و مردان ایران. از باز دیدن این همه تنوع اقلیمی، زبانی و قومی در سرزمینمان به وجد آمدیم. با فیلمهای شما در مورد بحرانهای زیستمحیطی که ایرانمان را تهدید میکند همراه شدیم و خون دل خوردیم. آرزو میکنیم هرچه زودتر در خیشی ملی بحرانهای زیست محیطی این سرزمین فروکش کنند. بسیار کنجکاو بودیم مناظر بیشتری از زندگی شهری و طبقه شهرنشین را در فیلمها ببینیم. اما متاسفانه یا بحران کرونا یا سختیها و محدودیتهای دگر تعداد چشماندازها به زندگی شهری را در میان فیلمهای امسال کم کرده بود. از مسئولان و تصمیمگیرندگان خواهش میکنیم با بازتر کردن فضا، فرصتهای ساخت چنین فیلمهایی را بیشتر کنند. زیرا که هر منظر واجد حقیقت و داستان خود است و ایران ما و سینمای مستند ما بسیار به تنوع حقیقتهای تولید شده در پهنههای گوناگون نیاز دارند.
با تمام بالاها و پایینها در پس قرنها و اعصار هیچگاه چراغ حقیقت در این سرزمین خاموش نشده است. حقیقت یک پرسش است و نه یک معرفت یقین یافته و از پیش تعیین شده. پس زنده باد سینمای مستند ایران. زنده باد فیلمسازان سینمای مستند ایران.»
پس از پخش یک کلیپ، سیدسلیم غفوری، آیدا پناهنده و محمد حمیدیمقدم برای اهدای بقیه جوایز بخش مسابقه ملی به صحنه آمدند.
* بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه:
– علی اسدی و رسول داوری برای فیلم «برانازا» (برادر خشکیها)
* بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند:
– مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «کل فاطمه»
* بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند:
– عطیه زارعآرندی برای فیلم «جاهای خالی پر شود»
محمد حمیدی مقدم در سخنانی گفت: دنبال فرصتی بودم که از یک دوست قدردانی کنم. سال پیش جشنواره «سینماحقیقت» باشتاب برگزار شد و این فرصت نبود. اما به دلیل تلاش و رنجی که مدیرعامل قبلی مرکز گسترش سینمای مستند برای برپایی ۶ دوره جشنواره «سینماحقیقت» انجام دادند، باید از ایشان قدردانی کنیم. از دوست عزیزم جناب آقای محمدمهدی طباطبایینژاد دعوت میکنم این بار در مسئولیت دبیری جشنواره فیلم فجر روی صحنه بیایند.
با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش مستند و تجربی و محمد حمیدیمقدم جایزه ویژه بخش مسابقه ملی اهدا شد.
* جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس و لوح افتخار:
– علیرضا دهقان برای فیلم «ایساتیس»
کارگردان مستند «برانازا» پس از دریافت جایزه گفت: امیدوارم جایزه انگیزهای برای فیلمسازان مستقل و جوانی که بیانگیزه هستند باشد.
کارگردان «کل فاطمه» هم در سخنانی کوتاه با تشکر از همکارانش و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گفت: بخشی از عیار جشنواره را داوران آن مشخص میکنند. وقتی داوران خوب باشند و جایزه نگیری، ناراحتی ندارد ولی اگر جایزه بگیری بیشتر میچسبد.
حسین انتظامی (معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مهمان بعدی مراسم اختتامیه بود که در سخنانی گفت: از فیلمسازانی که امسال با کارهای درخشان خودشان چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند تشکر میکنم. آنها به این شیوه نمایش اعتماد کردند. از هیات انتخاب و داوری قدردانی میکنم. همچنین از صنوف محتلف که مدتی است در شوراهای سیاستگذاری جشنوارهها حضور دارند و به بهتر برگزار شدن جشنوارههای سینمایی کمک میکنند، تشکر میکنم.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: دبیران جشنوارههای مختلف سازمان سینمایی با ریسک پذیری کاری کردند که چراغ جشنوارهها خاموش نشود. حقیقت این است که جشنوارهها با ظرفیتهایی که برای شناخته شدن استعدادها دارند، خیز قابل توجهی برداشته و جایگاه بالایی پیدا کرده اند و می توانند روز به روز بهتر شوند.
انتظامی در ادامه بیان کرد: دبیران جشنواره ها جسارت، شهامت و تدبیر کردند. کرونا شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیتهایی که شاید پیش از این نیز وجود داشت اما دیده نمی شد، بهتر استفاده کنیم. به این ترتیب زمینه همگرایی هنر و صنعت فراهم شد. این نوع از برگزاری ظرفیتی است که بعد از کرونا نیز میتواند ادامه پیدا کند. چراکه به تحقق عدالت فرهنگی کمک میکند. همان طور که امسال این عدالت به وجود آمد و آثار درخشان جشنواره در همه جای ایران دیده شد.
پس از صحبتهای حسین انتظامی، با حضور او و محمد حمیدیمقدم از بهترین فیلم جشنواره با اهدای نشان فیروزه قدردانی شد.
*بهترین فیلم جشنواره:
– «جاهای خالی پر شود» به کارگردانی عطیه زارعآرندی
دبیرخانه انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند بر اساس آمار بازدید و امتیازهای تماشاگران به فیلمهای عرضه شده در سامانه آنلاین «خانه جشنواره»، فهرست ۲۰ فیلم پر مخاطب و ۱۵ فیلم با درصد امتیاز بالاتر را اعلام کرد. محمدعلی نجفی رئیس هیئت مدیره خانه سینما برای اهدای جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی سن آمد.
*جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:
– فیلم «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی شرکت امریانی مدیا
تقی امیرانی در ارتباطی اسکایپی، از دستاندرکاران جشنواره «سینماحقیقت» تشکر کرد.
آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» پس از اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به پایان رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد