انیمیشن ایرانی «استریپی» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی برای رقابت در اسکار ۲۰۱۶ پذیرفته شد. این اولین بار است که یک انیمیشن ایرانی در فهرست انیمیشنهای شرکت کننده در رقابت برای انتخاب نامزدهای اسکار قرار گرفته است.
«استریپی» (راه راه) براساس موسیقی کلاسیک «رقص مجار شماره ۵» اثر یوهانس برامس (۱۸۹۷- ۱۸۳۳) ساخته شده و درباره کارگر یک کارخانه بزرگ است که تصمیم میگیرد در کار ملال آور راه راه کردن بستههای کارخانه خلاقیتی ایجاد کند. فیلم فضای تک رنگی دارد و از رنگ قرمز استفاده خلاقانهای شده است.
بابک نکویی درباره چگونگی حضور این انیمیشن در اسکار گفت: یکی از شرایطی که یک فیلم کوتاه میتواند در اسکار ثبت نام کند، نمایش آن به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سالن های سینمای شهر لس آنجلس است. فیلمهای کوتاهی که در فاصله زمانی اول اکتبر ۲۰۱۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سینماهای منطقه لسآنجلس اکران عمومی و تجاری همراه با بلیت فروشی داشتهاند مجوز حضور در بخش بهترین فیلم کوتاه جوایز اسکار۲۰۱۶ را به دست آوردهاند، مشروط بر این که در سالنهای سینمای تایید شده آکادمی در بازه زمانی و مدت زمان مشخص شده روی پرده رفته باشند. «استریپی» به واسطه یک پخش کننده بینالمللی از روز ۲۴ سپتامبر تا پایان ۳۰ سپتامبر به مدت یک هفته در قالب برنامهای به نام «نمایش نمایشها» در سینما «آرکلایت» هالیوود به نمایش درآمد و مجوز حضور در بخش فیلم کوتاه انیمیشن جوایز اسکار را به دست آورد.
«استریپی» در کنار ۱۰ انیمیشن دیگر از کشورهای استرالیا، فرانسه، ایرلند، آمریکا، روسیه، سوییس در برنامه «نمایش نمایشها» در تعدادی از سینماهای آمریکا اکران شده و جز ۶۰ انیمیشنی است که برای رقابت و ورود به short list اسکار ۲۰۱۶ پذیرفته شده است. این فیلم بزودی راهی سینماهای سایر کشورها نیز خواهد شد.
این انیمیشن که در استودیو گنبد کبود، با تکنیک دو بعدی در ۳ دقیقه و ۳۵ ثانیه ساخته شده، تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره معتبر چون انیماموندی برزیل، ایماجیناریا ایتالیا، اکسپوتونز آرژانتین، کلیک هلند و انیمست رومانی شرکت کرده و موفقیتهایی به دست آورده که از آن جمله میتوان به عنوان بهترین متحرکسازی در جشن خانه سینمای ایران، منتخبCITIA در جشنواره انسی فرانسه به عنوان یک نمونه آموزشی برای کودکان فرانسوی و حضور در بخش پلیآف جشنواره انیموکته لهستان اشاره کرد.
همچنین این انیمیشن دیپلم افتخار نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را نیز به دست آورده و به عنوان منتخب بخش خاورمیانه در جشنواره «راه سبز» لندن به نمایش درآمده است.
مجلات و منتقدان بینالمللی نیز انیمیشن «استریپی» را معرفی و تحلیل کردهاند که از آن جمله میتوان مجله لسآنجلس تایمز ، لس آنجلس مگزین، سیاتل مگزین، ایت اند درینک فیلم و ورایتی را نام برد.
جان لاستر مدیر ارشد خلاقیت استودیو پیکسار و دیزنی این انیمیشن و سایر انیمیشنهای «نمایش نمایشها» را جزو بهترین آثار کوتاه به نمایش درآمده امسال دانسته است، اندرو استنتون کارگردان انیمیشنهای وال ای و در جستجوی نمو این انیمیشن را مملو از خلاقیت و طنز بیان کرده است، مت گرونینگ خالق سریال معروف سیمپسونها از این مجموعه تقدیر کرده و رالف اگلستون کارگردان هنری استودیو پیکسار نیز انیمیشن «استریپی» را فیلمی با طراحی فوق العاده توصیف کرده است.
تا کمتر از یک ماه دیگر اسامی انیمیشنهای منتخب اسکار ۲۰۱۶ برای حضور در مرحله نهایی اعلام میشود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز