سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
«زندگی ما در عرض یک شب متوقف شد.» اگر روزی کسی بخواهد از دوران کرونا بنویسد شاید این یکی از بهترین جملهها برای شروع دورانی باشد که از صبح بعدش جهان وارد قرنطینهای یک ماهه شد. «سالی که جهان تغییر کرد» از فراز جملهای چون این، داستان واقعی خودش را آغاز میکند، با این فرق که بعد از این جمله داستانْ مربوط به حضور و زندگی ما انسانها نیست. روایت فیلم، روایت نتایجی است که غیاب ما برای محیطزیست به ارمغان آورده است. بعد از مارس ۲۰۲۰ و رفتن آدمیزاد به قرنطینه، منظرهی هر شهری هوایی تمیزتر و آبهایی زلالتر را نشان میداد. در هند هوا آنقدر تمیز بود که هیمالیا را میشد دید؛ آن هم بعد از سی سال که پشت مهدود پنهان بود. در ساحل خالی فلوریدا و در نبود آدمیزاد لاکپشتها هزاران تخم گذاشتند. زندگی آدمی در عرض یک شب متوقف شد اما زندگیهای دیگری جان گرفتند.
با دیدن مستند «سالی که جهان تغییر کرد» از خودمان میپرسیم چه میکردیم ما با زمین؟ اعداد و ارقامی که دربارهی زاد و ولد حیوانات یا در ارتباط با میزان آلودگی صوتی و هوا -قبل و بعد از بیماری کووید- اعلام میشود همگی نشان از این دارد که آدمیزاد زمین را به کُما میبرد. اینکه ما و دستکاریمان در محیطزیست و دخالت و مالکیتطلبیمان باعث شده گونهای از جانداران زاد و ولد نکنند یا گونههایی نابود شوند بیشتر شبیه یک خصومت دیرین با طبیعت به نظر میرسد. نتیجهی چهار هفته ماندن ما در خانه، جهانی به شفافیت شیشه و درخشندگی تیلههایی رنگی بود. حتی شهرهایی که برساخته و مصنوع دست خود ما بودند تمیزتر و آرامتر شدند.
در مقابل مستندهای بسیاری که همهی این سالها تخریب طبیعت به دست آدمی را نشان دادهاند تماشای چنین مستندی بسیار مهم میشود. اگر آن مستندها به ما میگفتند که با کوتاهتر شدن دست آدمی چه اتفاقات خوشایندی برای طبیعت میافتد، این مستند به ما نتیجهی عینی و اثبات آن را نشان میدهد. اگر آنها با اعداد و ارقامی تقریبی فواید عدم دخالتمان در طبیعت را گوشزد میکردند این مستند اعداد و ارقامی واقعی و حاصلشده به دستمان میدهد. آن مستندها مجبور بودند به کمک نرمافزارها نبودن ما را روی زمین بازسازی کنند و آن جهان آرمانی برای طبیعت را نشانمان دهند اما «سالی که جهان تغییر کرد» تصاویر واقعی زمین بدون انسان است. این شاید همان بهشتی بود که صدها سال حیوانات بیشماری آرزویش را داشتند. از این لحاظ تماشای چنین مستندی اخطار و هشدار شدیدتری برایمان به همراه دارد. فیلم در ظاهر از اتفاقی خوب و خبری خوش میگوید اما پیغام اصلیاش همان هشدار همیشگی است که با برگشتن ما به طبیعت دوباره چه بر سر طبیعت خواهد آمد، چه خطری زمین و موجودات دیگرش را تهدید میکند، و چگونه آن اندکی که در این مدت و در نبود ما ساخته شده، تخریب خواهیم کرد.
شاید بعد از این مستند از خودمان بپرسیم فایدهی آفرینش ما برای طبیعت چه بوده است؟
منبع: مجله نماوا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره