نخستین گزارش هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی منتشر شد.
به گزارش «سینماسینما» بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد جلسات هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در حال برگزاری است.
این جلسات در روالی مسبوق به سابقه، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.
فرشته طائرپور (تهیه کننده) و محمد بزرگ نیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیر مسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سید روح الله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیر کل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.
امیر اسفندیاری که بر اساس رای اعضاء کمیته در مقام سخنگو برگزیده شده است، خاطرنشان کرد: «هیات انتخاب پس از بازخوانی مقررات و بررسی ابتدایی فهرست کلیه فیلمهای اکران شده در فاصله زمانی مورد نظر که از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت دریافت شده است، با بحث در خصوص نظرگاههای خود و همچنین عوامل مهم در معرفی نماینده شایسته، ۱۰ فیلم از مجموعۀ ۵۸ عنوان به نمایش در آمده را جهت بررسی دقیقتر در دستور کار قرار داد.
این ده فیلم به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی.»
علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین جلسه این هیات طی سخنانی با خوشامدگویی و ابراز امتنان از همکاری مطلوب خانه سینما و همچنین قبول این مسئولیت مهم از سوی اعضاء گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلمهای حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات، مقدمات برگزاری جلسات “هیات معرفی فیلم ایران به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی” را فراهم کرد.
او با اشاره به برگزاری جلسات این هیات طی ۲۱ سال اخیر افزود: با توجه به تثبیت این روال به عنوان روشی کارآمد از سال ۱۳۷۳، موفقیتهای سینمای ایران در این آوردگاه بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا، غیر قابل انکار است.
در ادامه این جلسات، اعضاء هیات ، مقررات موجود را مورد بازخوانی قرار دادند. بر اساس این مقررات، فیلمهای مورد بررسی باید حائز شرایطی چون «تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگهایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی»، «نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۳ تا ۸ مهر ۱۳۹۴) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما»، «برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما»، «عدم هرگونه پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی (به استثناء نمایشهای غیر انتفاعی فرهنگی)» و «ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم» است.
بنا به مقررات فرهنگستان، لزومی به نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده نیست.
اخبار تکمیلی در خصوص معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی متعاقبا از سوی بنیاد سینمایی فارابی اعلام خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حضور «زرد خالدار» در جشنواره پالم اسپرینگز
- مخالفت اسپیلبرگ با حضور نتفلیکس در اسکار
- فیلمنامهنویس نامزد اسکار در ۹۲ سالگی درگذشت
- ۱۰ فیلم ایرانی که شانس حضور در اسکار را دارند/ از «ماجرای نیمروز» تا «رگ خواب»
- «مردان گریه نمیکنند»٬ نماینده بوسنی در اسکار
- فروش جایزه اسکار در دیجی کالا !/واکنش فراستی و ده نمکی
- این ۲۲ انیمیشن بلند وارد رقابت اسکار می شوند؟
- «آل پاچینو» در یک فیلم بالیوودی!
- انیمیشنهای منتخب اسکار معرفی شدند/ کدام شخصیت کارتونی پیروز میشود؟
- جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار به چه کسی میرسد؟/ نبرد میان غولها آغاز شد
- من و اسکار
- تغییرات بزرگ در روند عضوگیری آکادمی اسکار / انتقادها به ترکیب نامزدها ادامه دارد
- «بازگشته» نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد / ۱۰ نامزدی برای «مکس دیوانه؛ جاده خشم»
- با پیشتازی «مکس دیوانه»: نامزدهای جوایز انتخاب منتقدین معرفی شدند
- ۱۳ فیلم روی شیروانی داغ اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





