سینماسینما، محمد حقیقت
تا به امروز از ۲۲ فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم کن ۱۱ اثر را دیده ایم که در یک جمع بندی سریع می توان گفت سه فیلم در سطح بالا قرار دارند و حتی می توانند در یک قدمی نخل طلا قرار گیرند. باید منتظر شد و دید روز شنبه ۲۴ مه این آثار در لیست جوایز جشنواره قرار میگیرند و نظر داوران به ریاست ژولیت بینوش چه خواهد بود؟
در جدول ارزشگذاری ۱۵ منتقد فرانسوی از ۱۵ نشریه مختلف از جمله لوموند، فیگارو، کایه دوسینما، پزیتیف، تله راما، لیبراسیون، لومانیته، پرمیر و غیره، هر یک نظرات خود را به شکلی که در جدول همراه آمده، درجه بندی کرده اند. نشریه حرفه ای «سینمای فرانسه » هر روز در صفحه آخر خود، جدول ستاره ها را به این شکل به چاپ می رساند: ۱- فیلمهایی که اصلا دوست نداشته اند با علامت X، فیلم هایی که «کمی» آنرا دوست داشته اند با «یک ستاره»، آثاری که خیلی دوست داشته اند با ۲ ستاره، فیلم هایی که با شور و اشتیاق دوست داشته اند با ۳ ستاره و در نهایت آثار شایسته نخل طلا را با نشان «نخل طلا» مشخص کرده اند. در کنار همین جدول، سمت چپ، به فیلم های مورد علاقه ستاره دادهام.
حالا جشنواره به نیمه راه رسیده و از ۲۲ فیلم ۱۱ اثر را منتقدین و دیگران دیده اند. نظر من عبارت است از: «صدای سقوط » از آلمان ساخته ماشا شیلینسکی با سه ستاره، «صراط» ساخته اولیور لاکس از اسپانیا با ۳ و نیم ستاره، «موج نو» ساخته ریچارد لینکلاتر محصول فرانسه با ۳ و نیم ستاره در صدر قرار می گیرند. بعد از آن هم فیلمهای «مامور مخفی» ساخته مندوزا فیلو از برزیل با ۲ و نیم ستاره و «دوسیه ۱۳۷» از دومینیک مول از فرانسه با ۲ ستاره پشت سر بقیه قرار می گیرند. از فیلمهای ضعیف باید به «۲ دادستان» اثر سرگی لوزنیتزا، «آخرین دختر» از فرانسه، «رنوار» از ژاپن و «فنیقی ها» اثر وس اندرسن اشاره داشت. در گزارش های بعدی در باره فیلمهای بخش نوعی نگاه و غیره نیز خواهم نوشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





