یک- رضا رشیدپور چندوقتی است که یک تاکشو یا به عبارتی هاردتاک در یک شبکه اینترنتی تولید میکند که برنامه جالبتوجهی است. او میهمانانی را دعوت میکند و گفتوگویی صریح با آنها ترتیب میدهد. ویژگی مشترک غالب میهمانان رشیدپور، وجود حاشیههای فراوان اطراف آنها و جنجالیبودنشان است. تتلو، چرخنده، کفاشیان، عبدی، سحر قریشی، فیتیلهایها و چندتای دیگر و حالا شهرام جزایری. خوشبختانه در فضای سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی ما تعداد این آدمها کم نیست و رشیدپور حالاحالاها برای برنامهاش میهمان کم نمیآورد. بعضیها هستندکه آدم به دلایل مختلف دلش میخواهد بداند توی سرشان چه میگذرد و توی دلشان چه خبر است. میهمانان رشیدپور غالبا از این جنساند. اگر سؤالات شفاف و بیرودربایستی هم باشد، طبعا حرفهای تازهای را میشود از زبان آنها شنید. نبود محدودیتهای پرشمار تلویزیون در این برنامه و بازبودن نسبی دست رشیدپور که تجربه مناسبی در اداره تاکشو دارد، باعث میشود سؤال و جوابها جذاب و صریح باشد. نمیدانم دیدن برنامه رشیدپور چه گمراهیای برای بینندگانش به بار میآورد که امکان پخش از تلویزیون را ندارد و نمیدانم چرا وقتی تلویزیون راه را بر هر ایده جدید و هر برنامه دیدنی میبندد و نیروهایش را به خارج محدوده تلویزیون هدایت میکند، توقع دارد برنامههایش بیننده داشته باشد و کسی هم سراغ سریالهای نمایش خانگی و برنامههای اینترنتی و دیویدی غیررسمی و ماهواره نرود!
دو- مستند زندگی ناصر حجازی با شکایت امیر قلعهنویی، با حکم قضائی توقیف شد و مربی پرحاشیه فوتبال بعد از گرفتن حکم توقیف یک روزنامه ورزشی حالا یک فیلم مستند را هم به محاق برده است. اینکه قلعهنویی احساس توهین از چنین فیلمی کند چیز عجیبی نیست ولی باید پذیرفت با وجود اختلافاتی که میان مرحوم حجازی و قلعهنویی بود، ساخت هر فیلمی درباره حجازی بدون اشاره به این بخش، فیلم را ابتر میکند. به هرحال امیر قلعهنویی شاید بتواند جلوی نمایش یک فیلم را بگیرد اما طبعا حافظه تاریخی ورزشدوستان را که نمیتواند پاک کند. مستند، عرصه ثبت حقیقت است و حقیقت این است که به دلایل مختلف ناصر حجازی، اصلا میانه خوبی با دستیار سابقش قلعهنویی نداشت. کلی هم دراینباره تیتر و مصاحبه و عکس و چیزهای دیگر موجود است. این یک حقیقت است که نمیشود تغییرش داد. اصلا مگر میشود از یاد برد نگاه معنادار حجازی به دوربین عکاس را وقتی در آن عکس معروف قلعهنویی دارد سر حجازی را در بیمارستان میبوسد؟ حالا فیلمی درباره مرحوم حجازی ساخته شده و این مضمون در آن آمده است. شاید در آینده دور یا نزدیک فیلمی هم درباره امیر قلعهنویی ساخته شود و علت آن اختلافات را طور دیگری روایت کند، آن وقت خانواده حجازی هم باید آن فیلم را توقیف کنند؟ امیر قلعهنویی از آن دست آدمهایی است که دوست داری بدانی توی سرش چه میگذرد و ریشه بعضی رفتارهایش چیست. از این بابت شاید قلعهنویی برای برنامه دید در شب رضا رشیدپور، نمونه بسیار مناسبی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین فیلم خارجی شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما