یک- رضا رشیدپور چندوقتی است که یک تاکشو یا به عبارتی هاردتاک در یک شبکه اینترنتی تولید میکند که برنامه جالبتوجهی است. او میهمانانی را دعوت میکند و گفتوگویی صریح با آنها ترتیب میدهد. ویژگی مشترک غالب میهمانان رشیدپور، وجود حاشیههای فراوان اطراف آنها و جنجالیبودنشان است. تتلو، چرخنده، کفاشیان، عبدی، سحر قریشی، فیتیلهایها و چندتای دیگر و حالا شهرام جزایری. خوشبختانه در فضای سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی ما تعداد این آدمها کم نیست و رشیدپور حالاحالاها برای برنامهاش میهمان کم نمیآورد. بعضیها هستندکه آدم به دلایل مختلف دلش میخواهد بداند توی سرشان چه میگذرد و توی دلشان چه خبر است. میهمانان رشیدپور غالبا از این جنساند. اگر سؤالات شفاف و بیرودربایستی هم باشد، طبعا حرفهای تازهای را میشود از زبان آنها شنید. نبود محدودیتهای پرشمار تلویزیون در این برنامه و بازبودن نسبی دست رشیدپور که تجربه مناسبی در اداره تاکشو دارد، باعث میشود سؤال و جوابها جذاب و صریح باشد. نمیدانم دیدن برنامه رشیدپور چه گمراهیای برای بینندگانش به بار میآورد که امکان پخش از تلویزیون را ندارد و نمیدانم چرا وقتی تلویزیون راه را بر هر ایده جدید و هر برنامه دیدنی میبندد و نیروهایش را به خارج محدوده تلویزیون هدایت میکند، توقع دارد برنامههایش بیننده داشته باشد و کسی هم سراغ سریالهای نمایش خانگی و برنامههای اینترنتی و دیویدی غیررسمی و ماهواره نرود!
دو- مستند زندگی ناصر حجازی با شکایت امیر قلعهنویی، با حکم قضائی توقیف شد و مربی پرحاشیه فوتبال بعد از گرفتن حکم توقیف یک روزنامه ورزشی حالا یک فیلم مستند را هم به محاق برده است. اینکه قلعهنویی احساس توهین از چنین فیلمی کند چیز عجیبی نیست ولی باید پذیرفت با وجود اختلافاتی که میان مرحوم حجازی و قلعهنویی بود، ساخت هر فیلمی درباره حجازی بدون اشاره به این بخش، فیلم را ابتر میکند. به هرحال امیر قلعهنویی شاید بتواند جلوی نمایش یک فیلم را بگیرد اما طبعا حافظه تاریخی ورزشدوستان را که نمیتواند پاک کند. مستند، عرصه ثبت حقیقت است و حقیقت این است که به دلایل مختلف ناصر حجازی، اصلا میانه خوبی با دستیار سابقش قلعهنویی نداشت. کلی هم دراینباره تیتر و مصاحبه و عکس و چیزهای دیگر موجود است. این یک حقیقت است که نمیشود تغییرش داد. اصلا مگر میشود از یاد برد نگاه معنادار حجازی به دوربین عکاس را وقتی در آن عکس معروف قلعهنویی دارد سر حجازی را در بیمارستان میبوسد؟ حالا فیلمی درباره مرحوم حجازی ساخته شده و این مضمون در آن آمده است. شاید در آینده دور یا نزدیک فیلمی هم درباره امیر قلعهنویی ساخته شود و علت آن اختلافات را طور دیگری روایت کند، آن وقت خانواده حجازی هم باید آن فیلم را توقیف کنند؟ امیر قلعهنویی از آن دست آدمهایی است که دوست داری بدانی توی سرش چه میگذرد و ریشه بعضی رفتارهایش چیست. از این بابت شاید قلعهنویی برای برنامه دید در شب رضا رشیدپور، نمونه بسیار مناسبی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار