کیوان کثیریان" />سینماسینما، کیوان کثیریان:
برنامه نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در برج میلاد منتشر شد.
من اگر زنده باشم همچون سال گذشته در یکی از سینماهای مرکز شهر فیلم های جشنواره را می بینم و در برج میلاد حاضر نخواهم بود، بنابراین حرفهایم قطعا مبتنی بر نفع شخصی نیست. چند نکته مهم به گمانم قابل توجه است
یک: نمی دانم چرا اشتباه محض سال گذشته در برنامهریزی زمانی مجددا تکرار شد. دو سئانس در زمان های طلایی را بیخود و بی جهت از دست می دهند که چه بشود؟ مستند و چشم انداز در سئانس های بهتر نمایش داده می شوند تا نمایش فیلم های بخش مسابقه، گاه از ساعت ۱۸ تازه شروع شود! آخرین سئانس ساعت ۲۳ شروع می شود و دستکم تا ساعت ۱ بامداد طول می کشد. بعدش هم جلسه نقد و بررسی. چرا؟
ساعت ۲.۵ بامداد خبرنگاران عازم خانه بشوند که چه بشود؟ که یک وعده نهار جلو بیفتید؟ خب اینکه ناهار ندهید بهتر است تا همکاران ما که خیلی هایشان اتومبیل شخصی ندارند، ساعت ۳ نیمه شب آژانس بگیرند و ساعت ۳.۵ یا ۴ صبح به خانه برسند!
دو: چه لزومی دارد که فیلم های مستند در سالن اصلی نمایش داده شوند و یک سئانس را حرام کنند. آن هم فیلم هایی که دوماه پیش در جشنواره حقیقت دیده شده اند. مگر سالن های کوچک برج میلاد چه اشکالی دارند؟ واقعا نمی شد برای مستندها سالن دیگری در برج با سئانس های بیشتر درنظر گرفت؟
سه: همین برنامه ریزی اشتباه باعث می شود جلسات نقد و بررسی که بعد از نمایش فیلم ها جایگذاری شده اند، مشکلات زیادی برای خبرنگاران ایجاد کند. در شرایط فعلی یا طول جلسات باید بسیار کم باشد یا کسی که می خواهد در جلسه پرسش و پاسخ حاضر باشد باید قید فیلم بعدی رابزند. مثلا: فیلم ایتالیاایتالیا ۱۱۰ دقیقه است. ساعت ۱۸.۳۰ شروع می شود و در بهترین حالت ساعت ۲۰.۲۰ تمام می شود. ساعت ۲۰.۳۰ نشستش آغاز می شود و ساعت ۲۱ در سالن اصلی فیلم “خانه” به نمایش در می آید!
چهار: تا حالا فکر می کردم بخش نگاه نو یا فیلم اول از جشنواره امسال حذف شده. در جدول، فیلم های اول با دایره سبز مشخص شده. دلیلش را نمی دانم. ولی اگر قرار است هر ۳۳ فیلم بخش مسابقه در یک شرایط ارزیابی شوند چه لزومی به این نشانه گذاری بود و اگر قرار است اتفاق دیگری بیفتد چرا کسی در جریان نیست؟
پنج: امسال برای بازتر شدن برنامه ها، جشنواره دوروز طولانی تر شد. اگر نمی شد، قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ این همه فشردگی برای چه؟ مگر قرار است خبرنگاران به اسارت بروند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران