ین روزها یک سوال اساسی و مهم مطرح است؛ “خانه سینما پس از بازگشایی چقدر توانسته است نقشی مهم و تاثیرگذار در مناسبات درون سینما ایفا کند؟”
پاسخ به این سوال از آن رو اهمیت دارد که بدانیم مبارزه صنفی سال های ۸۹ تا ۹۲ که در زمان اختلافات عمیق با مسوولان فرهنگی دولت دهم درگرفت و به پیروزی اصناف انجامید از چه بابت مهم بود. به عبارت دیگر چرا اصناف با حضور شگفت انگیزشان اصرار داشتند به هیچ قیمتی خانه سینما تعطیل نشود و بعد که بسته شد چرا بی امان جنگیدند که خانه باز شود؟ مگر کارکرد و فایده و تاثیر و اهمیت خانه سینما برای مجموعه سینما و اهالی آن چیست؟
برای پاسخ به این مساله باید به وظایفی رجوع کرد که اساسنامه خانه برای این نهاد تعیین کرده است. در فصل دوم اساسنامه، ۱۱ وظیفه برای خانه پیش بینی شده است.
وظایف خانه سینما در چند سطح قابل تقسیم بندی است. یکی وظایف رفاهی، بیمه، ایجاد تعاونی ها، کمک به تامین امنیت شغلی که بند ۱ و ۲ را به خود اختصاص داده است.
دوم وظایف مربوط به داوری و حل اختلاف است که بند ۹ و ۱۰ را شامل می شود.
جالب آنکه جشن خانه سینما که به بزرگترین رویداد خانه بدل شده است، تنها بخش کوچکی از بند یازدهم را به خود اختصاص داده است.
اما سایر وظایف خانه سینما چیست؟
بند سوم، مشارکت در شوراها و تصمیم گیری های کلیه بخش های سینماست. بند چهارم و پنجم، خانه را موظف کرده که با تشکیل گروه های کارشناسی صنفی، پیشنهادهای گوناگون برای استانداردسازی بخش های تولید و توزیع و نمایش داشته باشد و آنها را به تصویب برساند. ایجاد نظام اطلاعاتی عوامل و محصولات سینمایی و حمایت از فعالیت های خلاق سینمایی بندهای ۶ و ۷ هستند. بند یازدهم نیز خانه را موظف کرده نهادهای فرهنگی ایجاد کند و نشست ها و همایش ها و انتشار کتاب را در دستورکار قرار دهد.
اما بند هشتم بر آن دلالت دارد که حفظ شان فرهنگی و هنری سینماگران برای صیانت از حیثیت حرفه ای آنها به عهده خانه سینماست.
حالا می شود عملکرد خانه سینما را در این چارچوب بررسی کرد. آیا خانه توانسته در تصمیم سازی ها و معادلات سینمایی کشور نقشی موثر ایفا کند؟ آیا وقتی فیلم های مجوزدار از پرده پایین کشیده شد، خانه توانست از حیثیت اعضایش دفاع کند و حقشان را اعاده کند؟ آیا خانه نسبت به اتفاقات مهم سینمایی موضع و واکنش موثر دارد؟ آیا خانه سینما توانسته در معادلات توزیع و نمایش و تولید، به شکل ملموس و مثبت تاثیر گذار باشد؟ آیا صرفا حضور نمایندگان خانه در شوراها کافی است؟ آیا خانه در استاندارد سازی بخش های مختلف سینما اقدامی انجام داده است؟ آیا توانسته امنیت شغلی اعضایش را تامین کند؟ آیا خانه توانسته قدرت شگفت آوری که حضور و پشتیبانی اعضایش در سالهای سخت به آن بخشیده بود، حفظ کند؟ آیا توانسته از این پتانسیل عظیم بهره ببرد و در معادلات سینما قدرتش را به رخ بکشد؟ آیا اساسا جایگاه خود را در مجموعه سینما تعریف کرده است؟
متاسفانه در مقطع فعلی به نظر نمی رسد خانه از چنین جایگاهی در سینما برخوردار باشد. خانه به شکلی -ظاهرا- خودخواسته خود را از متن سینما کنار کشیده است. حتی بخشی وظایف رفاهی خانه با همکاری نکردن بخش هایی از دولت معطل مانده و مشکل بیمه بسیاری از اعضا همچنان باقی است. در زمان بسته بودن خانه طی دو روز سه هزار امضا پای یک بیانیه جمع شد و یا هزاران نفر جلوی خانه سینما برای دفاع از آن تجمع کردند، آیا این معنایی جز این دارد که یک پتانسیل عظیم در این نهاد صنفی وجود دارد؟ پس کجا و کی باید از این پتانسیل استفاده شود؟
از سوی دیگر حالا که خانه باز شده نباید تلاش مضاعفی انجام گیرد که مطالبات صنفی اعضای خانه سریع تر تامین شود؟ طبعا مقصود از مطالبات، فقط مسائل رفاهی نیست که البته به سهم خود بسیار اهمیت دارد و همچنان کاملا برآورده نشده، بلکه مجموعه مطالبات مادی و معنوی است که تامین آن عزم جدی تری از سوی مدیران خانه می طلبد. آحاد اعضای خانه هرزمان که به وجود و حمایتشان نیاز بوده، بی دریغ حاضر بوده اند. نوبتی هم که باشد نوبت مسوولان خانه است که در خدمت به آنان کم نگذارند.
توقعی که از تیم مدیریتی حال حاضر خانه سینما می رود تلاش بیشتر برای انجام وظایف قانونی است. البته باید در مرحله اول با تمهیداتی به سرعت مسایل رفاهی اولیه مرتفع شود تا خانه بتواند با قدرت و شجاعت، نقش موثری در رویدادهای سینمایی بازی کند. با این قدرت نهفته خانه سینما کسی یا نهادی نباید جرات کند با اقدامات غیر قانونی به سینما لطمه بزند و امنیت سینماگران را به خطر بیندازد. کسی نباید جرات کند مقابل تهدیدها و فشارهایی که به کلیت سینما و اهالی آن صدمه می زند، پاپس بکشد. آحاد اعضای خانه همچنان پشتیبان خانه اند و از منتخبانشان حمایت می کنند، اما همه اینها به شرطی است که مدیران خانه بخواهند از حاشیه و انفعال به درآیند و در عین تعقل، قدری شجاعانه تر و فعال تر عمل کنند.
یادمان نرود درنهایت باید عضو بودن درخانه سینما با عضو نبودن در آن تفاوت آشکاری داشته باشد و باز یادمان باشد که دلسرد شدن آحاد اعضا از تعلق و دلبستگی صنفی صدمه ای جبران ناپذیر برای خانه است. حفظ این دلگرمی و تعلق صنفی وظیفه دشوار مدیران خانه به حساب می آید. شاید کلید ماجرا همین دو نکته آخر باشد.
روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی