ین روزها یک سوال اساسی و مهم مطرح است؛ “خانه سینما پس از بازگشایی چقدر توانسته است نقشی مهم و تاثیرگذار در مناسبات درون سینما ایفا کند؟”
پاسخ به این سوال از آن رو اهمیت دارد که بدانیم مبارزه صنفی سال های ۸۹ تا ۹۲ که در زمان اختلافات عمیق با مسوولان فرهنگی دولت دهم درگرفت و به پیروزی اصناف انجامید از چه بابت مهم بود. به عبارت دیگر چرا اصناف با حضور شگفت انگیزشان اصرار داشتند به هیچ قیمتی خانه سینما تعطیل نشود و بعد که بسته شد چرا بی امان جنگیدند که خانه باز شود؟ مگر کارکرد و فایده و تاثیر و اهمیت خانه سینما برای مجموعه سینما و اهالی آن چیست؟
برای پاسخ به این مساله باید به وظایفی رجوع کرد که اساسنامه خانه برای این نهاد تعیین کرده است. در فصل دوم اساسنامه، ۱۱ وظیفه برای خانه پیش بینی شده است.
وظایف خانه سینما در چند سطح قابل تقسیم بندی است. یکی وظایف رفاهی، بیمه، ایجاد تعاونی ها، کمک به تامین امنیت شغلی که بند ۱ و ۲ را به خود اختصاص داده است.
دوم وظایف مربوط به داوری و حل اختلاف است که بند ۹ و ۱۰ را شامل می شود.
جالب آنکه جشن خانه سینما که به بزرگترین رویداد خانه بدل شده است، تنها بخش کوچکی از بند یازدهم را به خود اختصاص داده است.
اما سایر وظایف خانه سینما چیست؟
بند سوم، مشارکت در شوراها و تصمیم گیری های کلیه بخش های سینماست. بند چهارم و پنجم، خانه را موظف کرده که با تشکیل گروه های کارشناسی صنفی، پیشنهادهای گوناگون برای استانداردسازی بخش های تولید و توزیع و نمایش داشته باشد و آنها را به تصویب برساند. ایجاد نظام اطلاعاتی عوامل و محصولات سینمایی و حمایت از فعالیت های خلاق سینمایی بندهای ۶ و ۷ هستند. بند یازدهم نیز خانه را موظف کرده نهادهای فرهنگی ایجاد کند و نشست ها و همایش ها و انتشار کتاب را در دستورکار قرار دهد.
اما بند هشتم بر آن دلالت دارد که حفظ شان فرهنگی و هنری سینماگران برای صیانت از حیثیت حرفه ای آنها به عهده خانه سینماست.
حالا می شود عملکرد خانه سینما را در این چارچوب بررسی کرد. آیا خانه توانسته در تصمیم سازی ها و معادلات سینمایی کشور نقشی موثر ایفا کند؟ آیا وقتی فیلم های مجوزدار از پرده پایین کشیده شد، خانه توانست از حیثیت اعضایش دفاع کند و حقشان را اعاده کند؟ آیا خانه نسبت به اتفاقات مهم سینمایی موضع و واکنش موثر دارد؟ آیا خانه سینما توانسته در معادلات توزیع و نمایش و تولید، به شکل ملموس و مثبت تاثیر گذار باشد؟ آیا صرفا حضور نمایندگان خانه در شوراها کافی است؟ آیا خانه در استاندارد سازی بخش های مختلف سینما اقدامی انجام داده است؟ آیا توانسته امنیت شغلی اعضایش را تامین کند؟ آیا خانه توانسته قدرت شگفت آوری که حضور و پشتیبانی اعضایش در سالهای سخت به آن بخشیده بود، حفظ کند؟ آیا توانسته از این پتانسیل عظیم بهره ببرد و در معادلات سینما قدرتش را به رخ بکشد؟ آیا اساسا جایگاه خود را در مجموعه سینما تعریف کرده است؟
متاسفانه در مقطع فعلی به نظر نمی رسد خانه از چنین جایگاهی در سینما برخوردار باشد. خانه به شکلی -ظاهرا- خودخواسته خود را از متن سینما کنار کشیده است. حتی بخشی وظایف رفاهی خانه با همکاری نکردن بخش هایی از دولت معطل مانده و مشکل بیمه بسیاری از اعضا همچنان باقی است. در زمان بسته بودن خانه طی دو روز سه هزار امضا پای یک بیانیه جمع شد و یا هزاران نفر جلوی خانه سینما برای دفاع از آن تجمع کردند، آیا این معنایی جز این دارد که یک پتانسیل عظیم در این نهاد صنفی وجود دارد؟ پس کجا و کی باید از این پتانسیل استفاده شود؟
از سوی دیگر حالا که خانه باز شده نباید تلاش مضاعفی انجام گیرد که مطالبات صنفی اعضای خانه سریع تر تامین شود؟ طبعا مقصود از مطالبات، فقط مسائل رفاهی نیست که البته به سهم خود بسیار اهمیت دارد و همچنان کاملا برآورده نشده، بلکه مجموعه مطالبات مادی و معنوی است که تامین آن عزم جدی تری از سوی مدیران خانه می طلبد. آحاد اعضای خانه هرزمان که به وجود و حمایتشان نیاز بوده، بی دریغ حاضر بوده اند. نوبتی هم که باشد نوبت مسوولان خانه است که در خدمت به آنان کم نگذارند.
توقعی که از تیم مدیریتی حال حاضر خانه سینما می رود تلاش بیشتر برای انجام وظایف قانونی است. البته باید در مرحله اول با تمهیداتی به سرعت مسایل رفاهی اولیه مرتفع شود تا خانه بتواند با قدرت و شجاعت، نقش موثری در رویدادهای سینمایی بازی کند. با این قدرت نهفته خانه سینما کسی یا نهادی نباید جرات کند با اقدامات غیر قانونی به سینما لطمه بزند و امنیت سینماگران را به خطر بیندازد. کسی نباید جرات کند مقابل تهدیدها و فشارهایی که به کلیت سینما و اهالی آن صدمه می زند، پاپس بکشد. آحاد اعضای خانه همچنان پشتیبان خانه اند و از منتخبانشان حمایت می کنند، اما همه اینها به شرطی است که مدیران خانه بخواهند از حاشیه و انفعال به درآیند و در عین تعقل، قدری شجاعانه تر و فعال تر عمل کنند.
یادمان نرود درنهایت باید عضو بودن درخانه سینما با عضو نبودن در آن تفاوت آشکاری داشته باشد و باز یادمان باشد که دلسرد شدن آحاد اعضا از تعلق و دلبستگی صنفی صدمه ای جبران ناپذیر برای خانه است. حفظ این دلگرمی و تعلق صنفی وظیفه دشوار مدیران خانه به حساب می آید. شاید کلید ماجرا همین دو نکته آخر باشد.
روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری