کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان
۱٫ چند روز پیش با نیت انتخاب سالن برای برگزاری نهمین جشن منتقدان به همراه دوستی به یکی از سالن های بزرگ سینما در یکی از خیابان های اصلی و مرکزی تهران سری زدیم. ساعت هفت عصر. از کنترلچی خواستم اجازه بدهد در همان تاریکی چند دقیقه سالن را ببینیم و اندازه “سن” اش را چک کنیم و بعد سر فرصت در روشنایی از سالن بازدید کنیم.
کنترلچی دستمان را گرفت، برد به سالن، چراغ ها را روشن کرد، سالن خالی را سیر تماشا کردیم، رفتیم روی سن، بین صندلی ها قدم زدیم و برگشتیم. طبعا باید از کنترلچی دلیل خالی بودن سالن را می پرسیدیم؛ آن هم در این ساعت و آن هم با فیلم مشهوری که تصویرش بر سردر سینما نقش بسته بود. پرسیدیم. در هر دوسالن آن سینما، حتی یک بلیت به فروش نرفته بود!
نمی دانم اینکه می گویند اعلام آمار فروش در سینمای ایران واقعی نیست چقدر به واقعیت نزدیک است. اما طبعا با اوضاعی که می شود به راحتی در سایت های فروش اینترنتی و یا مراجعه به سالن ها دید، اعلام فروش های چندمیلیاردی عجیب به نظر می رسد. برای این میزان فروش، باید صف تشکیل شود، باید شوری دیده شود، باید همه دوروبری ها فیلم را دیده باشند، باید “این همه استقبال” دیده شود. آیا اخیرا در مورد هیچ فیلمی چنین وضعیتی دیده اید؟
۲٫ مراعات اخلاق رسانه همواره یکی از چالش ها و موارد های بحث برانگیز این عرصه است. یکی از بدیهی ترین شاخه های آن – البته به زبان ساده- این است که در اختیار داشتن رسانه “ظرفیت و جنبه” می خواهد و هرچه رسانه قدرتمندتر باشد این جنبه و ظرفیت باید بیشتر باشد. اینکه تا در یک رسانه، فضایی به دست آوردیم شروع کنیم به تسویه حساب با هرکسی که با او خرده حسابی داریم، اوج کم ظرفیتی است. اینکه دائم رجز بخوانیم که حالا ببینید این دفعه چه می کنم و از خجالت فلانی و بهمان طیف چطور بر می آیم، اوج بی جنبگی است. رسانه، به ویژه نوع عمومی اش اساسا محل گشون عقده های فروخورده نیست. اگر قرار است یک برنامه تلویزیونی به محلی برای تسویه حساب های بچگانه و تاخت وتازهای عقده مندانه بدل شود، همان بهتر که اصلا نباشد. شاید هم این از تبعات میل مفرط مدیران تلویزیون به چهره های به ظاهر مشهور است که موجب می شود کسانی که از حداقل ظرفیت و شناخت رسانه نیز برخوردار نیستند، مجال تاخت و تاز بیابند و بی انکه پلان و برنامه مدونی داشته باشند در رسانه عمومی، بودجه وقت مردم را تلف کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





