کیوان کثیریان_ سال ۹۵ که سایه اش لب بام افتاده، برای سینمای ایران سال پر گفتوگویی بود. شروع طوفانی فروش سینماها سرآغاز داستان بود و جابجایی رئیس سازمان سینمایی انتهای آن؛ انتهایی که بیشتر به پایان باز میمانَد.
درمیانه این دو اتفاق، سینما رویدادها و کشمکشهای فراوان به خود دید؛ از برگزاری موفق جشنواره جهانی فجر تا تغییرات مدیریتی چالش برانگیز، از تغییر وزیر ارشاد تا کارشکنیهای دلواپسان و و دشمنیهای یک برنامه مخرب سینمایی، از دوام و استمرار هنروتجربه تا درگذشت عباس کیارستمی، از ساخت پردیس های سینمایی و آغاز مدرسه ملی تا توقیف مکرر فیلمهای مجوزدار و از تلخیهای اجرایی جشنواره فجر تا شیرینی عجیب و غریب اسکار دوم فرهادی.
اما آنچه در این میان رخ نشان میدهد، پایداری و قوام درخت سینمای ایران است که بادهای داخلی و خارجی را توان لرزاندن آن نیست. سینما همچنان به راه خود ادامه میدهد؛ گرچه افتانوخیزان و گرچه با شرایط دشوار. بودجه کم سینما و بی توجهی آزارنده دولت به فرهنگ و سینما بیش از حد سینما را ضعیف کرد و در محاق انداخت اما نتوانست ازپا بیندازدش.
سینما زنده است و به راهش ادامه میدهد. مدیر تازه که پیش از این سالها در فضای سینما نفس کشیده، حالا باید در ماههای کوتاه پیش رو رضایت سینماگران را افزون کند. این تغییر مدیریتی لابد دلایل خودش را دارد که طبعا وزیر ارشاد باید این دلایل را بروز دهد ولی آنچه مسلم است حجت الله ایوبی جز در نیمسال پایانی مسئولیتش که در چاله جشنواره فجر و مدیریت ناکارامدش افتاد و لطمه اساسی را از همانجا خورد، در مجموع کارنامه موفقی داشت و توانست فضای ملتهب سینمای ایران را به آرامش برساند. محمدمهدی حیدریان اما مدیر پخته و آزمودهایاست. به گمانم اگر بخواهد میتواند در همین مدت کوتاه لااقل فیلمهای بیجهت در کمد مانده را که ایوبی توان نجاتشان را نداشت، به سامان برساند و اندازه مدیران را هم ارتقا بخشد تا در دولت بعد این مقیاسها به اندازه واقعی نزدیکتر شود. او طبعا آنقدر باهوش هست که نه تنها ساختههای ایوبی را تخریب نکند بلکه روی تقویت ضعفهای او تمرکز کند. او بدنه سینما را خوب میشناسد و به بیتوجهی دولت به سینما هم آگاه است. بدیهی است اگر حیدریان با تصمیم و هدف آمده باشد باید تغییرات مثبت را بشود یکی دوماهه دید وگرنه اصل این تغییر می تواند سوال های تازه ایجاد کند.
روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند