سدمعبر
“سد معبر” فیلم خوش ساختی است. ایده قابل توجهی دارد، قصه با جزئیات حساب شده ای نوشته شده و ایده اولیه طراحی کاراکتر اول، جذاب است. حوادث پیش پای شخصیت هم درست چیدمان شدهاند ولی تاثیرشان بر روند تغییر شخصیت، چندان محسوس و قابل تشخیص نیست. همین باعث می شود حرف فیلم ابتر و مبهم باقی بماند. فیلمنامه با روندی که برای خود برمیگزیند توقع یک پایان مشخص را ایجاد میکند و پایان فعلی از جنس ابهام است.
در مجموع به گمانم قرائی نسبت به “خسته نباشید” پسرفت نداشته است.
بازی حامدبهداد هم به رغم عصبانیت شخصیت، کنترل شده و قابل قبول است.
۲.۵ ستاره از ۵
زیر سقف دودی
پوران درخشنده باز هم با یک سوژه بهموقع حضور دارد. او معمولا نسبت به مشکلات اجتماعی که توجهش را جلب می کند، به موقع واکنش میدهد.
“زیر سقف دودی” با موضوع طلاق عاطفی که گریبانگیر بسیاری از اقشار جامعه شده، فیلم قابل استفادهای برای خانوادههاست که امیدوارم در اکران عمومی خوب دیده شود و مانند برخی فیلم های درخشنده مانند “رابطه”، “پرنده کوچک خوشبختی” و همین “هیس دخترها…” جریان ساز و تاثیرگذار باشد.
فیلم لحظات حسبرانگیز هم دارد ولی تلاش میکند انگیزههای دو شخصیت اصلی را باز کند، بیطرف باشد، گناه را به گردن یکی از طرفین نیندازد و تحلیل را به مخاطب واگذار کند. گرچه از برخی ایدهها با شتاب میگذرد و برخی خرده داستانهای زاید هم دارد که قابل اغماض است ولی در مجموع میتواند بیننده را با خود تا انتها نگهدارد.
۲.۵ ستاره از ۵
مادری
فیلم اول رقیه توکلی قصه دوخواهر است. دوخواهر که داستان های خودشان را دارند و به طور موازی و بی آنکه ارتباطی به داستان آن یکی داشته باشند پیش می روند.
قصه خوب شروع می شود. این توقع را ایجاد می کند که با فیلم جسوری طرفیم و قرار است داستان متفاوتی از یک زن-خواهر بزرگ- تماشا کنیم که خانه و فرزند و همسرش را رها کرده است که به خودش برسد. اما فیلم با وجود کدهایی که میدهد بهناگاه با طرح ماجرای بیماری، تمام کاشتههایش را منتفی میکند. ناگهان مسیر قصه عوض میشود و داستان تازهای شروع می شود.
داستان خواهر کوچک هم سطحی است و نکته جدیدی ندارد. فیلم به طرز محافظه کارانه و کمعمقی میخواهد اخلاقگرا باشد و بیآنکه بستر داستانی مناسبی فراهم کند، ایدهاش را هدر داده و در پرداخت موقعیت ها و شخصیت ها و روابط ناکام ماندهاست. خواهر بزرگ، کودک و همسر خواهر اول، دوست خواهر دوم و خاله شخصیت هایی هستند که اساسا فیلمساز نتوانسته به آنها نزدیک شود و پرداختشان کند.
البته در این میان بازی خوب نازنین بیاتی را نباید نادیده گرفت.
۱.۵ ستاره از ۵
فراریاول بگویم که اصولا دلیل جذابیت این ایده را نمیفهمم؛ ایده همراهی یک دختر خیلی جوان معمولا با افکار فضایی با یک مرد میانسال. که زود هم به صمیمیت مفرط میانجامد و غالبا آن مرد میانسال کار و زندگی اش را تعطیل می کند و دنبال دخترک راه میافتد.
“فراری” هم از این ایده استفاده کرده و این همراهی را دستمایه قرار داده برای نوعی تحلیل اجتماعی و می توان گفت نسبت به موارد مشابه استفاده مناسبتری از این ایده کرده است.

این دو، با دو دنیای کاملا مجزا از هم در کنار یکدیگر می نشینند تا یک هدف را دنبال کنند و در این مسیر هریک تلاش می کنند دنیایشان را برای دیگری توضیح دهند. با همین ترفند نه تنها تفاوت معنادار این دو دنیا کاملا آشکار میشود بلکه فاصلهاش با دنیای بیرحم واقعی نیز توی چشم میزند.
در این مسیر آدم ها و موقعیتهای گوناگونی سر راهشان قرار میگیرند تا به بهانه حضور آنان برشی هرچند شتابزده به لایههای زیرین جامعه امروز زده شود.
فیلم یک تیتراژ خلاقانه دارد و یک پایان قوی و اثرگذار.
داودنژاد هنوز ذهن جوان، تجربهگرا و بازیگوشی دارد و این اصلا ویژگی کمیابی است. او توانسته در دهه هفتم زندگی اش فیلم خوش ریتم، سرحال و جانداری بسازد که میشود از کارهای خوب دهه اخیر او محسوبش کرد، گرچه “مرهم” هنوز بهترین اثر او طی دو دهه اخیر است.
۲.۵ ستاره از ۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند