* آقای کثیریان عزیز سلام. من حمید علیقلیان هستم کارگردان فیلم فلامینگو شماره ۱۳. از سال ۸۹ فیلم من در بیخبری توقیف است. در ۲۴ جشنواره و بهتر بگم ۲۲ کشور فیلمم اکران شده و جوایزی گرفته. این روزها در پی رفتنم. ایکاش امثال شما کمی از توقیفهای بعد از این بگویید. تا بدانند هستند آنها که دیده نشدند. به آگاهیتان هنوز بسیاری ایمان دارند در این وادی کمایمانی.
** سلام. من خبر از توقیف فیلم شما نداشتم.
* میدونم. شما اطلاع ندارید.
** گفتن چرا توقیفه؟
* باور کنید دو دولت گذشته هنوز جواب مشخصی به من ندادند. البته به هنر و تجربه حوالهمان کردند.
** دوستان هنر و تجربه دیدن فیلمرو؟
* بله، اما میگن که با مانیفستمان تطبیق نداره.
** فیلمتون با مجوز ساخته شده؟
* بله، آقای کیارستمی، پرتوی، سمیح کاپلان اوغلو و خیلیهای دیگه فیلمرو دیدن و ازش خوب گفتن.
** فیلم مشکل خاصی داره؟
* نه، هیچ مشکلی نداره. حتی یکبار به فیلم پروانه نمایش دادند. فیلم من محصول سال ۸۸ هستش.
فیلم من در جشنواره توکیو ۲۰۱۰، تنها نماینده آسیا بود، جایزه جشنواره کرالا هندوستان، کرونا کورک ایرلند، پتالوما آمریکا و صلح ایتالیارو داره.
** فکر میکنید با رفتن همهچی براتون درست میشه؟
* نه با رفتن درست نمیشه میدونم. اما همه راههارو بستن. من بعد از فیلمم یک سریال انیمیشن ساختم دستمزدمرو ندادن، فیلمنامهام رو مجوز ندادن، بدون مجوز فیلم دوممرو ساختم.
** فیلم دومتون چیه؟
* فیلمی درباره خانواده شریف یک روحانی. فیلمرو در باکو با هزینه دولت اکران کردن.
** شما اینطرف ساکنین؟
* بله آقا. من ساکن تهرانم مثل پدرم.
** پیگیری هم کردید؟
* بارها جلسه داشتم با ذیحسابان مجوز. اما حیف که نه من فهمیدمشان، نه ایشان مرا. من حتی شکایت کردم. اما حیف که نتیجه نداشت. تنها امید من امثال شمایید.
** حالا با رفتن مشکلی حل نمیشه. کاش بمونید و تلاش کنید.
* به جان دختر ۱۱سالهام، علاقهام به رفتن نیست.
اما همه راههارو میبندن.
** ایشالا که حل میشه.
* من چه گناهی کردم که در ۲۸سالگی فیلم ساختم و فیلمم در دهها جشنواره فیلمم منتخب شد.
سجادپور میگفت شرکت در جشنوارهها فینفسه عیبه! اینها هم که اکرانش نمیکنن. من فیلم ساختم بهخدا گناه نکردم، مادرم اهل نماز و دعاست. خودم هم در این خاک زاده شدم. ببخشید سرتان را درد آوردم.
** خواهش میکنم. ایشالا که حل میشه. من اگه کاری از دستم بربیاد انجام میدم.
** امیدوارم و سپاس.
** من اجازه دارم از اطلاعات این گفتوگو در رسانه استفاده کنم؟
* بله. چراکه نه.
منبع: شرق ۱۲ اردیبهشت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





