۱٫ “برادرم خسرو” ساخته یک کارگردان تازه کار دیگر هم فیلم خیلی خوبی از آب درآمد. یک درام پرانرژی با کارگردانی سنجیده و بازی های خوب و به اندازه.
شهاب حسینی همچنان درجه یک است و ناصر هاشمی پس از مدت ها بازگشت موفقی دارد. فصل پایانی فیلم از مهم ترین امتیازات آن به حساب می آید و از پایان های خوب امسال. تلخی اما همچنان جزء لاینفک فیلم است. مثل نود درصد فیلمهای دیگر جشنواره. جای این فیلم هم در میان فیلم های بخش مسابقه اصلی، به شدت خالی است. ۴ ستاره از ۵
۲٫ “سیانور” دومین ساخته بهروز شعیبی اثری جسور و قرص و محکمی است. یک درام سیاسی با مایه های عاشقانه و پلیسی که ارجاعات مستقیم به وقایع و شخصیت های رده بالا و موسسان سازمان مجاهدین خلق دارد. تم آشنای تقابل عشق و وظیفه در این فیلم هم دستمایه قرار گرفته است. اندازه نگه داشتن از ویژگی های “سیانور” است. هر سه محور داستان- سیاست، عشق و حادثه پردازی- سهم به قاعده ای در قصه دارند و در کنار هم، رنگ آمیزی مناسبی به فیلم داده اند. بازی مهدی هاشمی در نقش یک پلیس خشن، شلخته و باهوش، چشمگیر است.
صحنه آرایی در “سیانور” فوق العاده است. انتقال قابل قبول فضای دهه ۴۰ و ۵۰ در سینمای ما، آن هم در شرایطی که این همه تغییر عمده در ظاهر و باطن همه چیز به وجود آمده، کار دشواری است که در این فیلم با دقت و ظرافت انجام شده است.
۳٫۵ ستاره از ۵
۳٫ محسن عبدالوهاب در تازه ترین ساخته اش -به دنیا آمدن – به موضوع تقابل یک زوج برسر بچه دارشدن پرداخته است. فیلم، راحت و روان است و البته ملات داستان کمی لاغر به نظر می رسد. فیلمساز تلاش می کند در این باره، سمت یکی از طرفین بایستد، تحلیل ارائه دهد و تکلیف را روشن کند. استدلال مرد اما در شرایط تازه البته سست تر طراحی شده است تا جایی که در اواخر داستان عملا بی منطق به نظر می رسد. اینکه هر دوطرف ماجرا روی موضعشان می ایستند و فیلم در همین وضعیت به انتها می رسد، موجب می شود “قاعده پایان تلخ” در این فیلم هم رعایت شود.
۲٫۵ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





