کیوان کثیریان" />سینماسینما، کیوان کثیریان:
برنامه نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در برج میلاد منتشر شد.
من اگر زنده باشم همچون سال گذشته در یکی از سینماهای مرکز شهر فیلم های جشنواره را می بینم و در برج میلاد حاضر نخواهم بود، بنابراین حرفهایم قطعا مبتنی بر نفع شخصی نیست. چند نکته مهم به گمانم قابل توجه است
یک: نمی دانم چرا اشتباه محض سال گذشته در برنامهریزی زمانی مجددا تکرار شد. دو سئانس در زمان های طلایی را بیخود و بی جهت از دست می دهند که چه بشود؟ مستند و چشم انداز در سئانس های بهتر نمایش داده می شوند تا نمایش فیلم های بخش مسابقه، گاه از ساعت ۱۸ تازه شروع شود! آخرین سئانس ساعت ۲۳ شروع می شود و دستکم تا ساعت ۱ بامداد طول می کشد. بعدش هم جلسه نقد و بررسی. چرا؟
ساعت ۲.۵ بامداد خبرنگاران عازم خانه بشوند که چه بشود؟ که یک وعده نهار جلو بیفتید؟ خب اینکه ناهار ندهید بهتر است تا همکاران ما که خیلی هایشان اتومبیل شخصی ندارند، ساعت ۳ نیمه شب آژانس بگیرند و ساعت ۳.۵ یا ۴ صبح به خانه برسند!
دو: چه لزومی دارد که فیلم های مستند در سالن اصلی نمایش داده شوند و یک سئانس را حرام کنند. آن هم فیلم هایی که دوماه پیش در جشنواره حقیقت دیده شده اند. مگر سالن های کوچک برج میلاد چه اشکالی دارند؟ واقعا نمی شد برای مستندها سالن دیگری در برج با سئانس های بیشتر درنظر گرفت؟
سه: همین برنامه ریزی اشتباه باعث می شود جلسات نقد و بررسی که بعد از نمایش فیلم ها جایگذاری شده اند، مشکلات زیادی برای خبرنگاران ایجاد کند. در شرایط فعلی یا طول جلسات باید بسیار کم باشد یا کسی که می خواهد در جلسه پرسش و پاسخ حاضر باشد باید قید فیلم بعدی رابزند. مثلا: فیلم ایتالیاایتالیا ۱۱۰ دقیقه است. ساعت ۱۸.۳۰ شروع می شود و در بهترین حالت ساعت ۲۰.۲۰ تمام می شود. ساعت ۲۰.۳۰ نشستش آغاز می شود و ساعت ۲۱ در سالن اصلی فیلم “خانه” به نمایش در می آید!
چهار: تا حالا فکر می کردم بخش نگاه نو یا فیلم اول از جشنواره امسال حذف شده. در جدول، فیلم های اول با دایره سبز مشخص شده. دلیلش را نمی دانم. ولی اگر قرار است هر ۳۳ فیلم بخش مسابقه در یک شرایط ارزیابی شوند چه لزومی به این نشانه گذاری بود و اگر قرار است اتفاق دیگری بیفتد چرا کسی در جریان نیست؟
پنج: امسال برای بازتر شدن برنامه ها، جشنواره دوروز طولانی تر شد. اگر نمی شد، قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ این همه فشردگی برای چه؟ مگر قرار است خبرنگاران به اسارت بروند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





