کیوان کثیریان
۱. فصل اول سریال شهرزاد دارد تمام میشود و از همین حالا مردم انتظار دیدن ادامه آن را میکشند. این یعنی موفقیت یک کار تصویری استاندارد که سعی کرده در همه ابعاد کار، کم نگذارد و یک اثر تصویری فکرشده و جذاب روانه بازار کند. بهگمانم مهمترین ویژگی «شهرزاد» جدا از تمام امتیازاتش، احترام به مخاطب بود؛ ویژگیای که حضورش را در جایجای اثر میشد حس کرد و این احترام خوشبختانه توسط مخاطبان هم دیده شد. جدا از ویژگیهای درونی سریال، حتی نظم در توزیع هم جدی گرفته شد. «شهرزاد» هر دوشنبه بیتأخیر و بیاستثنا در دسترس بود و حتی یکبار این نظم بههم نخورد. شهرزاد با یک قصه عاشقانه بهاندازه و بهقاعده و ترکیب بسیار خوبی از بازیگران جوان و باتجربه و سایر عوامل پشت دوربین و کارگردانی مسلط و هوشمندانه به کیفیتی رسید که توانست نظر غالب منتقدان و مردم را به خود جلب کند. موفقیت «شهرزاد» از سویی نشان میدهد تلویزیون رسمی ما چقدر سرمایهها و ظرفیتهای خود برای جلب مخاطب را از دست داده و آنها را به فعالیت در سایر حوزهها رانده و خودش هم تا چه اندازه از مردم و سلائقشان دور افتاده است و از سوی دیگر اثبات میکند که مردم کار خوب و باکیفیت را میشناسند و بابتش پول میدهند. حالا که بیرون از ایران بازار سریالسازی داغ است، شهرزاد هم میتواند نمونه موفقی از سریالهای طولانی و دنبالهدار در ایران باشد که تا سالها خانوادهها را سرگرم میکند. البته به شرط آنکه هم بتواند همین تیم تولید اعم از بازیگران و عوامل را حفظ کند و هم قصه، جذابیتش را از دست ندهد.
۲. اخیرا جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد و در بخشی از آن، تعدادی فیلم خارجی به نمایش درآمد. استقبال علاقهمندان جدی سینما از این فیلمها در مواردی تأملبرانگیز بود. این رویداد نشان داد نمایش فیلم خارجی، مشتری خودش را دارد و اکراننشدن فیلمهای خارجی عملا محرومکردن علاقهمندان این بخش از سینما از تمایل و ذائقهشان به حساب میآید. آنها که از اکران فیلم خارجی واهمه دارند، بهنوعی بازار سینما در کشور را خوب نشناختهاند. طبیعی است که مخالفان اکران فیلم خارجی در ایران گمان میکنند با این کار به سینمای داخلی و تولیدات ملی خدمت میکنند درحالیکه این، نادیدهگرفتن علاقه برخی از مردم به تماشای فیلم خوب خارجی روی پرده سینما و تضییع حق آنهاست و ضمنا با اصل رقابت در بازار مغایرت دارد. تازه این رقابت میتواند موجب رونق کسبوکار سینماداران و تشویق برای ساخت سالنهای جدید نیز بشود، بازار قاچاق فیلمهای خارجی را محدود کند و حتی به ارتقای کیفیت فیلمهای ایرانی بینجامد. همین حالا اکران محدود فیلمهای خارجی در سینماتکها و استقبال از آنها نشان میدهد ظرفیت خوبی در این زمینه و مخاطبان قابلتوجهی برای فیلم خارجی وجود دارد؛ مخاطبانی که حق دارند فیلم خارجی ببینند و اکران فیلم خارجی، جدا از حق طبیعی آنان، احترام به سلیقه آنهاست. قطع کامل اکران فیلم خارجی بیشک غیرحرفهای و غیرکارشناسی است و البته مدیریت هوشمندانهای هم میطلبد. اما برخی از روی ترس و نبود اعتمادبهنفس با این اتفاق مخالفند و برخی اساسا نمیخواهند منافع شخصی اندکشان در همین سینمای جمعوجور به خطر بیفتد حتی اگر به قیمت دورشدن هرچهبیشتر سینمای ایران از چیزی به نام «صنعت سینما» باشد. دیر یا زود و لاجرم این اتفاق، خواهد افتاد. از آن گزیر و گریزی نیست.
روزنامه شرق. ۱۹ اردیبهشت ۹۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟