کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان
۱. هنرمند نباید وارد اجرای ممیزی فیلم شود و مجریگری این مبحث را بپذیرد. طبعا با ذات و ماهیت کارش در تنافر است. حضور هنرمندان در حوزه صدور پروانه ساخت -که اساسا با اصل وجودش مشکلات اساسی دارم – موجب میشود او نیز بهعنوان بازوی دولت در حوزه ممیزی عمل کند و این بهگمانم تبعات مختلفی دارد که دون جایگاه اوست. مقتضای عضویت در شورای پروانه ساخت، چیزهایی خواهد بود که هنرمند ماهیتا از آنها گریزان است. نگاه عیبجویانه به اثر هنری، جستوجو برای یافتن نکات اصطلاحا مشکلدار و پیشفرض سلبی نسبت به اثر و صاحب اثر، از مهمترین خصایص کسی است که در منصب ممیز مینشیند. رودررو قرارگرفتن هنرمندان به بهانه مخالفت یا موافقت با سیاستهای سینمایی دولت نیز یکی از تبعات منفی این اتفاق است. درهرحال، وظیفه اصلی هنرمندان خلق اثر هنری است و وظیفه اصلی دولت در بخش سینما تسهیل و بسترسازی برای بروز خلاقیتهای هنرمند در قالب اثر هنری است. ورود هرکدام از دوطرف به حیطه طرف مقابل هرگز نتایج خوبی نداشته است.
۲. مروری بر فراخوان و مقررات جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نشان از آن دارد که همچنان قرار است در، بر همان پاشنه بچرخد. وعدههای دبیر محترم جشنواره همواره مبتنی بر ایجاد تغییرات فراوان و مثبت در جشنواره بوده ولی نهایتا تغییر عمدهای در مقررات جشنواره دیده نشد. اما یک تغییر غیرمعمول و عجیب در بخش مستند، به چشم میخورد؛ حداقل زمان فیلمهای مستند به ۷۰ دقیقه افزایش یافته است. تا جایی که میدانم، نرم استاندارد جهانی سینمای مستند، کف زمان فیلم بلند را ۵۶ دقیقه میداند. حال این عدد ۷۰ دقیقه از کجا آمده است؟ سالانه چه تعداد مستند بالای ۷۰ دقیقه در ایران تولید میشود؟ اساسا آیا روی این عدد کار کارشناسی صورت گرفته یا با کارشناسان مستند و مستندسازان مشورتی شده است؟ یعنی فیلمسازانی که براساس استاندارد، زمان فیلمشان حدود ۶۰ دقیقه است، باید ۱۰ دقیقه به فیلم آب اضافه کنند تا بتوانند در جشنواره شرکت کنند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ