۱ . چند روزی است دارم به این فکر می کنم که اگر سیدمحمدحسینی همچنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، آیا دلواپسان به این سادگی به خواست هایشان می رسیدند؟ ایا حسینی به این سادگی به خواسته های آنان تن می داد؟ به گمانم خیر. وزیر محترم ارشاد دولت یازدهم، اعتدال را در این یافته که روزهای زوج باب دل آنها که به دولت اعتدال رای داده اند سخن بگوید و روزهای فرد به دلخواه هواداران دولت پیشین حرف بزند و عمل کند. لابد معتقد است برایند این دو رفتار اسمش می شود اعتدال!
اما نتیجه این مشی و منطق آن است که دلواپسان پایشان پا روی پا انداخته اند، نه چک می زنند و نه چانه و بدون کمترین هزینه و زحمت و مسوولیت، به اهداف فرهنگی مورد نظرشان – که قطعا مورد نظر مردم نیست و با وعده های دولت روحانی هم همخوانی ندارد- دست می یابند. در این دوسال عملا این اتفاق افتاده است. واقعا در این دوسال معلوم نشد آقای جنتی با ماست یا با اونا!
۲ . شورای عالی سینما کجاست؟ چه می کند؟ در این دوسال جلسه ای داشته یا نه؟ اساسا جایگاهش در تصمیم گیری ها و مناسبات کلان سینمایی امروز ما کجاست؟ مگر نه اینکه رییس شورای عالی سینما رییس جمهور است، پس چرا تاکنون این شورا با حضور رییسش جلسه ای نداشته؟ این شورا که متشکل از افراد موثر سینماست ایا نمی توانست در بحران هایی که هر روز توسط دلواپسان در سینما به وجود می آید، مدیریت سینما را یاری کند؟ آیا اصولا مدیریت سینما و حتی وزیر و رییس جمهور تمایلی به وجود این شورا دارند؟ اگر دارند چرا از ظرفیت های قانونی آن استفاده ای نمی کنند؟ چرا لااقل از اعضای آن در حد همفکری برای گذر از نشیب های سینما بهره نمی برند؟ ماجرای شورای عالی سینما کمی عجیب است. نیست؟
۳ . ایرج کریمی، آقای باشخصیت و باسواد سینمای ایران درگذشت. منتقدی بی حاشیه که جایگزین ندارد و فیلمسازی متفاوت که بی شک سینمای ایران جای خالی او را حس خواهد کرد. او روز جمعه در طبقه دوم مزار پرتو مهتدی مترجم و منتقد سینما-با رضایت خانواده مهتدی- دفن شد.
قطعه هنرمندان مدتی است پر شده و خاکسپاری هنرمندان مدتی است با مشکل مواجه است. اگر خانواده برخی هنرمندان درگذشته پیشین رضایت دهند، درگذشتگان جدید در طبقه دوم مزار آنان به خاک سپرده می شوند وگرنه مشکل به وجود می آید. اختصاص دادن فضای سبز کنار قطعه هنرمندان از سوی شهرداری می تواند این مشکل را لااقل تا ده پانزده سال حل کند. دوپاره کردن این قطعه و اختصاص مکانی دیگر دور از محل فعلی نیز به گمانم شایسته نیست. شاید این تصمیم مناسب از سوی شهردار تهران و شورای شهر، بتواند خیال نگران هنرمندان را آرام کند و این توقع زیادی نیست. کاش مسوولین همانقدر که در سخنان شان نسبت به هنرمندان اظهار ارادت می کنند، در عمل نیز اینگونه رفتار کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند