به نظر میرسد سینمای ایران دارد روزهای عجیبی را تجربه میکند. وزیر محترم ارشاد بدون توجه به مجوز شوراهای منصوب خودش، دستور بازبینی همه فیلمهای دارای مجوز را داده و عملا تصمیمات شورای صنفی نمایش را بیاعتبار کرده است.
ورودکردن مستقیم وزیر به حوزه ممیزی و توقیف، البته اتفاق بیسابقهای نیست. بهیادماندنیترینش ماجرای صفار هرندی و فیلم سنتوری است.
بهراستی مشخص نیست، تبری که ریشه سینما را نشانه گرفته و در دستان دلواپسان و واپسگرایان میدیدیم، دست وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید چه میکند!
وزیر محترم شاید برای تصمیمات و اقدامات اخیرشان توجیهاتی ارائه کنند ولی یقینا هیچ دلیل قابلقبولی در اینباره وجود ندارد.
توصیه میکنم آقای جنتی با مرور اهداف فرهنگی دولت یازدهم که ایشان باید مجری آن باشند، زاویه خود را با مسیر اصلی که مطابق رأی مردم، ملزم به پیمودن آن هستند، کم کنند.
به ایشان توصیه میکنم کار ممیزی و پروانه نمایش را به مسئولان مربوطش بسپارند و خود به دفاع از کلیت و موجودیت هنر و سینمای ایران بپردازند.
آقای جنتی مسلما بهتر از ما میدانند که عدهای با همان تبرها که در دست گرفتهاند، درخت تناور سینمای ایران را – اصل سینما را- زخمی و فرسوده کردهاند. آنها اساسا نابودی سینما را میخواهند و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نمیکنند. آقای وزیر میان اینان چه میکنند، الله اعلم.
از سوی دیگر مشکل قضائی که اخیرا برای فیلمها رخ داده است لطمه جدیدی بر پیکر اقتصاد سینما وارد میکند که تازه داشت با استقبال مردم جانی تازه میگرفت.
در شرایطی که تلویزیون خودمان از حداقل مخاطب برخوردار است و حتی حداقل تسهیلات را هم برای پخش تیزر و تبلیغ فیلمها در نظر نمیگیرد و تازه تیزر کلی از فیلمها را به دلخواه پخش نمیکند، چه باید کرد؟ چه اشکالی دارد، تبلیغ فیلم هایی که دولت جمهوری اسلامی تایید کرده، از هرجای دیگری پخش شود؟ آن هم به قیمت ارزانتر از تلویزیون خودمان و گسترده تر و موثرتر. نمیشود که فیلمساز فیلمش را اکران کند اما تلویزیون تیزرش را پخش نکند و هیچ ابزار تبلیغی دیگری هم در اختیارش قرار ندهند و توقع فروش نیز داشته باشند.
آقای وزیر بهجای این میتوانند با سران تازه تلویزیون وارد مذاکره شوند و تبلیغات تلویزیونی فیلمها را تسهیل کنند و امتیازات بیشتری بگیرند. میتوانند قدرتمندتر پای سینما بایستند. میتوانند فضا را برای دخالتهای نامربوط و سیاسیکاریهای مخرب ببندند. میتوانند به سینماگران اعتماد کنند و بستر آرامی برای رشد و بالندگی سینما و هنر فراهم آورند. به گمانم اینها به شرح وظایف جناب وزیر نزدیکترند تا سانسورکردن و توقیف فیلمها. اصلا نمیدانم آیا وزرا شرح وظایف مدون و مشخصی دارند یا نه. اگر دارند نمیدانم آیا در این شرح وظایف صیانت و حفاظت از موجودیت و اساس فرهنگ و هنر و سینما تصریح شده یا نه. اگر شده، نمیدانم آیا وزیر محترم از وجود چنین وظیفهای برای خود باخبر هستند یا نه و اگر هستند آیا خود را ملزم به انجام آن میدانند یا نه. درهرحال اگر در این مملکت سینما میخواهیم- که به گمانم خیلیها نمیخواهند- باید ابتدا تبر و قیچی را کنار بگذاریم و سادهتر با سینما برخورد کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند