۱٫ “نیمه شب اتفاق افتاد” دومین ساخته تینا پاکروان به مراتب از نخستین فیلمش کیفیت بهتری دارد. یک فیلم سالم و قصه گو که راحت و روان پیش می رود و فیلمنامه اش -گرچه پیرنگش تازه نیست- حفره قابل ذکری ندارد. فیلم نه زیاده گویی دارد و نه می خواهد قلمبه گویی کند. از این بابت می شود با فیلم احساس راحتی کرد و این دستاورد کمی نیست. اتفاقا سینمای ما در بخش تجاری اش به فیلم های خوش ساخت و قصه گو همچون این فیلم نیاز دارد.
رویا نونهالی باز هم خوب بازی کرده و حامدبهداد یکی از کنترل شده ترین نقش آفرینی هایش را تجربه کرده است. ۳ ستاره از ۵
۲٫ “هفت ماهگی”، کار تازه هاتف علیمردانی که سال گذشته فیلم خوب “کوچه بی نام” را ساخته بود، یک فیلم معمولی است. داستان اصلی دیر شروع می شود و اتفاق اصلی هم دیر می افتد. غافلگیری انتهای داستان البته به نجات فیلم منجر نمی شود و نشان می دهد پربازیگر بودن یک فیلم لزوما به کیفیت بالا نمی انجامد. بازی حامد بهداد از متوسط کارهایش بهتر است و یکی از عجیب ترین و البته ضعیف ترین بازی های بازیگر خوبی مثل پگاه آهنگرانی، در این فیلم رقم خورده که طبعا بیشتر به انتخاب نادرست بازیگر باز می گردد. ۲ ستاره از ۵
۳٫ “دلبری” فیلمی است که هنوز تبدیل به یک اثر سینمایی نشده است. فیلم به اتود آماتوری هنرجویان سینمای جوان بیشتر شبیه است. تلاش ستودنی هنگامه قاضیانی و بازی خوبش هم فیلم را نجات نمی دهد. طبعا اینکه موضوع فیلمی به جنگ و دفاع مقدس مربوط باشد، برای حضورش در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر کافی نیست. ۱ ستاره از ۵
۴٫ “لانتوری” آخرین فیلم رضا درمیشیان، جدا از اینکه موضوع جسورانه ای را دستمایه قرار داده، ساختار متفاوتی را نیز انتخاب کرده است. استفاده از ساختار روایی سینمای مستند و مصاحبه های ساختگی لابه لای بخش داستانی، به فیلم ساختمان مستندگونه می بخشد.
تمهید عکس های پی درپی با صدای دکلانشور دوربین عکاسی(که میزان استفاده از آن افراطی به نظر می رسد) و زوایای نامتعارف دوربین و افزون بر این ها مضمون خشن و بی رحم و نمایش عریان و بی پروای این خشونت، “لانتوری” را به یک فیلم سرگیجه آور بدل کرده که تماشایش دشوار است.
فیلم بیش از اندازه برای معرفی آدم ها و گروه لانتوری وقت می گذارد و خیلی دیر سراغ داستان اصلی می رود و به همین دلیل دوپاره به نظر می رسد.
فیلم، عامدانه تماشاگر را آزار می دهد و به مرز انزجار می رساند. هدفی که فیلمساز از این آزار وانزجار دنبال می کند اما چیست؟ ایجاد حس تنفر از شرایط اجتماعی در مخاطب؟ ترغیب به بخشش و گذشت؟ نقد و آسیب شناسی اجتماعی؟ نقد قوانین مربوط به قصاص؟
فیلم گرچه در نمایش پلشتی ها بی باک است اما درنهایت به مرز تحلیل نمی رسد بنابراین به گمانم به ساحت هیچیک از موضوعات بالا به طور کامل وارد نمی شود و وجه ژورنالیستی آن می چربد. همین وجه، اجازه نمی دهد از فیلم توقع عمیق بودن داشته باشیم. درمیشیان در “لانتوری” دست به تجربیات جدیدی در فرم و شکل زده که توسعه یافته تجربیات دوفیلم قبلی اوست و در کارگردانی مسلط تر نشان می دهد و یک گام به پختگی نزدیک تر شده ولی با وجود این ها، فیلمی ساخته که تاریخ مصرف طولانی برایش متصور نیست. ۲٫۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد