۱٫ “کفش هایم کو؟” بی تردید از فیلم پنجاه قدم آخر، جلوتر است. نظم و تمرکز بیشتری دارد و تلاش می کند داستان منسجمی را تعریف کند. فیلم حول رضا کیانیان می چرخد که نقش یک بیمار آلزایمری بی تاب و آشفته را بازی می کند. تلاش برای نشان دادن وضعیت یک بیمار و حال و روز خانواده اش در مواجهه با او از سوی پوراحمد فی نفسه قابل احترام است ولی فیلم انرژی لازم برای تبدیل به یک اثر درخشان را ندارد و با خرده داستان های بی اثر و گاه غیر لازم که اتفاقا پرداخت درستی هم ندارند، تلاش هایش را زایل می کند. کیانیان تلاش فراوانی برای اجرای درست نقش دارد ولی پوراحمد در مجموع نتوانسته لحظات تاثیرگذاری از این موقعیت دشوار، خلق کند و بیشتر مسحور آن نکته جذاب شده که؛ آخرین چیزی که یک بیمار آلزایمری فراموش می کند، شعر و موسیقی است.
“کفش هایم کو؟” فیلم بدی نیست ولی کارنامه فیلمسازانی چون پوراحمد، نقاط اوج دیگری دارد که خواسته یا ناخواسته توقع را از آنها بالاتر نگه می دارد.۲ ستاره از ۵٫
۲”گیتا” به لطف بازی خوب مریلا زارعی، به یک فیلم اول قابل قبول برای کارگردانش بدل شده است. فیلم در حد نمایش خامدستانه یک موقعیت باقی می ماند و همه چیز در خدمت آن است که مقدمات رسیدن به سکانس پایانی- مواجهه دو مادر- فراهم شود. جز کاراکتر مریلا زارعی و تا حدی سارا بهرامی سایر شخصیت ها، تخت و کم جان از آب درآمده اند و تنها مادر است که می شود به او نزدیک شد و احساس همدلی کرد. بازی حسی مریلا زارعی که لحظه را می شناسد و خوب درمی آورد و بازی سارا بهرامی که حالا دیگر می تواند بازیگر قابل اعتنایی در سینما هم باشد، موجب شده سکانس پایانی “گیتا” تاثیرگذار باشد و فیلم را بالا بکشد. ۲ ستاره از ۵
۳٫ به گمانم هیات انتخاب باید بابت انتخاب فیلم هایی چون “آب نبات چوبی” پاسخگو باشد. فیلمی تا این حد ضعیف و آماتوری در بخش مسابقه جشنواره فجر چه می کند؟ فیلمساز حتی از تعریف کردن ساده یک داستان معمولی و تکراری عاجز است. چنین “چیز” هایی که هنوز به سینما تبدیل نشده اند، جز ضایع کردن وقت و ذهن مخاطب چه ثمری دارند؟ بازیگرانی که بدترین کارهای کارنامه شان را رقم زده اند و یک بازی خیلی بد دیگر از سحر قریشی که افق های تازه ای را در بد بازی کردن در سینمای ایران باز کرده است. باید از حضور رضا عطاران در چنین فیلمی ابراز تعجب کرد. حیف از او.
جمله اولی که روی پرده می آید جالب ترین نکته فیلم است: “به استحضار می رساند برای دو بازیگر خانم فیلم از کلاه گیس استفاده شده است”. همین ادب و صداقت کمیاب، نیم ستاره می ارزد! نیم ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش