ضیافت شام روزملی سینما در کاخ سعدآباد برگزار شد.
در آستانه روز ملی سینما کیک یک سالگی گروه هنر و تجربه بریده شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم «قصه ها» و «رستاخیز» گفت، مدیرعامل خانه سینما بسیاری از سردرگمیها را ناشی از کمکاری در حوزه فرهنگ دانست و رئیس سازمان سینمایی هم نوید روزهای خوبی را برای سینمای ایران داد.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، شامگاه پنجشنبه اهالی سینمای ایران به دعوت سازمان سینمایی در کاخ سعدآباد گرد هم آمدند و در مراسمی که با ضیافت شام همراه بود، روز ملی سینما را گرامی داشتند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم به رفع تحریمها و تاثیرات مثبت آن برای کشور اشاره کرد و با بیان اینکه آینده نویدبخشی را شاهد خواهیم بود، گفت: امیدوارم دستمان باز شود تا بتوانیم کمک بیشتری به سینما بکنیم.
وی با اشاره به حواشی دو فیلم «قصه ها» و «رستاخیز» اظهار کرد: فیلم «قصهها» دارای مجوز است و ما پای آن ایستادهایم. «رستاخیز» هم فیلمی بوده که از زمانی که در کویت سفیر بودم بیشترین حمایت را از آن کردم و همیشه این حمایتم ادامه داشته است ولی وقتی جمعی از مراجع درباره نشانندادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) نظر فقهی میدهند، به ما حق بدهید که به نظر آنها احترام بگذاریم. گفتیم با انداختن هالهای از نور روی چهره ایشان مشکل حل میشود – کاری که پیش از این در تلویزیون هم اتفاق افتاده بود – اما چرا روی این مسله اصرار میکنید و تاکید دارید آنچه میخواهید باشد؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر نام بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر نیز خاطرنشان کرد: جنجال زیادی به راه افتاد و در حالی که در ایمان آقای ایوبی و میرکریمی به انقلاب تردیدی نیست مجبور شدم بگویم آن جشنواره هم به اسم فجر است و در اردیبهشت برگزار میشود.
در ادامه این مراسم، پس از پخش تصاویری از بازگشایی خانه سینما، سیدرضا میرکریمی مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران روی سن حاضر شد و در سخنانی گفت: سینمای ایران در طول سالیان گذشته خدمات ارزندهای به کشور کرده است اما همیشه طلبکاران زیادی داشته است و کمتر وکیلمدافعی توانسته از آن دفاع کند.
وی ادامه داد: بسیاری از سردرگمیها ناشی از کمکاریهای عظیم تاریخیمان در حوزه فرهنگ است. اگر به نقش جدی فرهنگ باور و اعتقاد نداشته باشیم نمیتوانیم انتظار کارهای زیربنایی جدی از وزارت ارشاد داشته باشیم. امیدوارم همه به نقطهای برسیم که این نقش را باور کنیم.
حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی آخرین سخنران این مراسم بود. او در سخنان کوتاهی از در پیش بودن روزهای خوب برای سینمای ایران خبر داد و گفت: اگر سال گذشته ته دلم به این آینده امیدوار نبودم امسال کاملا مطمئن هستم. ما محکوم به امیدواربودن هستیم.
وی افزود: قرار بود پیش از هفته دولت همایش سهروزه نقد عملکرد سازمان سینمایی را برپا کنیم که به دلیل جشنهای خانه سینما به آینده موکول شد و بهزودی این ارزیابی را خواهیم داشت.
در پایان این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده داشت، پس از پخش تصاویر مربوط به نمایشهای گروه هنر و تجربه که با اظهار نظر برخی از سینماگران همراه بود، با حضور امیرحسین علمالهدی، هوشنگ گلمکانی، ایرج تقیپور و شهرام مکری اعضای شورای سیاستگذاری این گروه، کیک یکسالگی آن توسط مکری بریده شد.
این مراسم در ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای زنده سرود ملی آغاز شد و تا ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه ادامه داشت.
حاشیهها:
* حدود ۳۰ دقیقه از آغاز مراسم به اجرای زنده گروه موسیقی آرسندا اختصاص داشت که این گروه در برنامه روز ملی سینما، موسیقی آثار خارجی و مجموعههایی چون «فوتبالیستها» و «سالهای دور از خانه» را نواخت.
* هنگام استقرار سخنرانان روی سن، موسیقی سریال «هزاردستان» پخش میشد.
* در کلیپی که مربوط به دو سال حضور ایوبی در سازمان سینمایی بود، برخی از سینماگران درباره وضعیت سینما به اظهارنظر پرداختند.
* در تصاویر مربوط به بخش هنر و تجربه، انتقادات محمدحسین فرحبخش به این گروه نیز پخش شد.
* گلمکانی که در بخش پایانی مراسم روی سن رفته بود، در سخنانی با گرامیداشت یاد ایرج کریمی کارگردان و منتقد تازه درگذشته سینما گفت: این فقدان برای دنیای نقد فیلم یک ضایعه جبرانناپذیر است.
* پس از ضیافت شام، ایوبی به اتفاق همسرش با حضور در کنار میزها روز ملی سینما را به حاضران تبریک گفت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





