دومین مجموعه کارگاههای فیلمنامهنویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، مهران کاشانی، احمدرضا معتمدی و ۱۱۰ هنرجو از ۳۲ کشور بعد از ظهر چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماسینما، این کارگاهها پس از برگزاری آیین گشایش بخش دارالفنون در سالنهای دو، سه، چهار و پنج پردیس سیمایی چارسو راس ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه برگزار شدند.
یافتن داستان عشقی
فریدون جیرانی در ابتدای جلسه دوم کارگاه فیلمنامهنویسیاش از هنرجویان خواست که طرحهایشان را برایش بخوانند. او گفت: شما قرار است طرحهایتان را در اینجا بخوانید تا یک داستان عشقی خوب از میان آنها پیدا کنیم. جیرانی همچنین درباره تحصیلات، سن و فیلمهایی که هنرجویان میبینند از آنها سوال کرد.
نویسندگان برای شخصیتها مانع خلق میکنند
اما مهران کاشانی دیگر مدرس کارگاه فیلمنامهنویسی دارالفنون توجه هنرجویانش را به نکات ضروری فیلمنامهنویسی جلب کرد. او توضیح داد: ما برای یک فیلمنامه به یک حادثه اصلی، شخصیت اصلی و معرفی آن شخصیت نیاز داریم. گفتیم که باید حادثهای برای شخصیت اصلی اتفاق بیفتد و آن شخصیت تلاش کند تا تعادل را به زندگیاش بازگرداند. اما ما نویسندگان موانعی را خلق میکنیم. چون شخصیت باید با موانع رو به رو شود، بر آنها غلبه کند و از طریق همین چالش است که دچار تغییر میشود.
کاشانی افزود: تغییر شخصیت پاداش مخاطبان از مشاهده داستان است. شاید نویسندهای تصمیم بگیرد که شخصیت قصه فیلمنامهاش تغییر نکند. این به جهانبینی آن نویسنده ربط دارد. اما ما در این کارگاه در خصوص فیلمهایی صحبت میکنیم که شخصیت آنها تغییر میکنند. تقریبا فیلمنامه ۸۵ درصد فیلمهای دنیا بدین شکل نوشته میشوند.
او ادامه داد: ما هم تلاش میکنیم تا قواعد این نوع فیلمنامهنویسی را یاد بگیریم. هر گاه در این نوع فیلمنامهنویسی مهارت پیدا کردید، میتوانید آن را تغییر دهید و انواع دیگری از فیلمنامهنویسی را تجربه کنید.
دیالوگهای فیلم کوتاه باید دارای کمترین کلمات باشند
فرهاد توحیدی دیگر مدرس کارگاه فیلمنامه نویسی از هنرجویان خواست تا طرحهایشان را بخوانند و به آنها توصیه کرد تقسیم اطلاعات در فیلمنامه بسیار مهم است. وی در ادامه افزود: تقسیم بندی اطلاعات از این حیث مهم است چون این اطلاعات هستند که کنجکاوی مخاطب را جلب میکنند. تا زمانی که مخاطب کنجکاو باشد، فیلم شما را دنبال میکند. مهمترین بخش اطلاعات را در پایانبندی یا نیمه پایانی فیلم بیاورید.
او در رابطه با تقسیمبندی فیلمهای کوتاه توضیح داد: ما چهار گروه فیلم کوتاه داریم؛ فیلمهای «کوتاه کوتاه» که بین ۲ تا ۴ دقیقه هستند، فیلمهای کوتاه متداول که بین ۵ تا ۱۲ دقیقه هستند، فیلمهای کوتاه متوسط که بین ۱۲ تا ۲۵ دقیقه هستند و فیلمهای کوتاه بلند که بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه هستند. البته باید بدانید که در دنیا تنها یک جشنواره است که فیلمهای کوتاه تا ۴۰ دقیقه را هم میپذیرد.
توحیدی تاکید کرد: بنابراین بهتر است که شما برای این زمان محدود یک واقع اصلی بیشتر نداشته باشید. حداکثر یک پیرنگ اصلی و فرعی. همچنین بهتر است شخصیتها را محدود نگهدارید و دیالوگها کوتاه و موجز باشند. اگر بخواهیم دستورالعملی درباره دیالوگنویسی در فیلم کوتاه بگوییم، باید بیشترین معنا و کمترین کلمات را داشته باشند.
ایده مهم است یا پرداخت؟
کارگاه فیلمنامهنویسی احمدرضا معتمدی با نمایش فیلم کوتاه «تولدت مبارک» یکی از هنرجویان آغاز شد و سپس این جلسه به پرسش و پاسخ در خصوص فیلمنامهنویسی گذشت.
معتمدی گفت: مخاطبان همیشه خوانش خودشان را انجام میدهند. و نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ایده تکراری نیست و ایده منحصر به فرد است. آن چیزی که تکراری میشود، مضمون است. در یک سال سینمایی ممکن است ۵۰ مضمون تکرار شوند. اما ایده سینمایی، یک امر منحصر به فرد است.
این مدرس دارالفنون با بیان اینکه هنرمندان رتبهای بالاتر از دانشمندان دارند گفت: چرا که آنها میتوانند یافتههایشان را به نحوی ارائه کنند که عموم متوجه آن شوند. این کاری است که دانشمندان نتوانستند انجام دهند.
معتمدی عنوان کرد: حالا این پرسش مطرح است که ایده مهم است یا پرداخت؟! اگر شما کسی هستید که اعتقاد دارید ایده ارزشی ندارد و فقط پرداخت مهم است. یا برعکس آن. شما دارای سبک ویژه هستید. یا شاید هم فکر کنید هر دو مهم است که بازهم دارای سبک ویژهای میشوید.
در جلسه دوم کارگاه های فیلمنامه نویسی مدرسان بیشتر به شنیدن طرح های هنرجویان پرداختند و آنها را تشویق کردند تا طرح هایشان را تکمیل کرده و برای جلسه سوم ایده هایشان را آماده کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران