سیدعزت الله ضرغامی در جدیدترین پستی که در فضای مجازی نوشته، به داوود رشیدی پرداخته است.
به گزارش سینماسینما، متن کامل نوشته ضرغامی را در زیر بخوانید:
مرحوم داود رشیدی، بیش از ۱۰۰ اثر نمایشی دارد که برخی از آنها جایگاه ویژهای دارند. از جمله کارآکتر خوجه ممد در فیلم سینمایی شیلات.
معتقدم شیلات جزو ۱۰ اثر برجسته سینمای انقلاب است. قصهای خوب و جذاب با شخصیتپردازی قابل تحسین و استفاده به جا از برجستگیهای ملی و قومیتی و نیز بهرهگیری هوشمندانه از عنصر عدالتخواهی و ظلمستیزی فارغ از نگاههای کلیشهای؛ شیلات را از بسیاری تولیدات سینمای ایران ممتاز میکند.
مرحوم داود رشیدی با ایفای نقش خوجه ممد؛ پیرمرد مبارز و مورد احترام و علاقه مردم ترکمن یکی از ماندگارترین شخصیتهای سینمای ایران را خلق کرده است.
سکانس آخر فیلم که وابستگان رژیم را در سردخانه ماهیها حبس کرده و با سایر مردم در پایکوبی و سرودخوانی حماسی به زبان ترکمنی است، از خاطرهها محو نمیشود.
متأسفانه مدیریت گلخانهای سینمای دهه ۶۰ با محور قراردادن سینمای شبهروشنفکری و جشنوارهپسند، انگیزههای سینمای ملی کشور در تولید فیلمهایی چون شیلات را از بین برد و با این کار مرتکب خطای بزرگ راهبردی در انحراف سینما از مسیر انقلاب و مردم شد.
در این روزها، برخی رسانههای داخلی هم صدا با شبکههای ماهوارهای تلاش میکنند شخصیت «آقا حسینی» در فیلم کندو را بیشتر مورد توجه قرار دهند. «آقا حسینی» شمایلی است از مردان خوشگذران زمانه که رنج زندان را تحمل کرده و حالا در عیش و نوش است.
این شخصیت نه به دلیل ترویج ابتذال در رفتارهای غیراخلاقی؛ بلکه به لحاظ حرفهای؛ با خوجه ممد و مفتش ۶انگشتی هزاردستان فاصله زیادی دارد. در حق بازیگر رشید سینمای ایران ظلم نکنیم!! … شادی روحش صلوات.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت سالروز درگذشت داود رشیدی برگزار میکند؛ نمایش و نقد و بررسی مستند «سیب، اتفاقی است که میافتد»
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اختصاصی سینماسینما/ سخنرانی احترام برومند در نخستین جشن فیلم یزد
- از «محمد رسولالله» تا «تنهاترین سردار» روی آنتن تلویزیون
- لیلی رشیدی، احترام برومند، مرضیه برومندو… در یک مراسم/تصاویر
- اعلام جزییات نخستین سالگرد درگذشت زندهیاد داوود رشیدی
- روایت داوود رشیدی از ساعات پایانی عمر علی حاتمی/ نیمه شب در پاریس
- ستاره پسیانی، نوید محمدزاده، سعید روستایی در کنار خانواده رشیدی
- یادی از هنرمندانی که در سال ۹۶ جایشان خالی است
- دلتنگی مسجدجامعی برای داوود رشیدی + تصویر
- یادی از داوود رشیدی در خانه هنرمندان ایران
- تصویر کیارستمی روی تسبیح نقش بست
- آلبوم خاطرات داوود رشیدی/عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





