پارسا پیروزفر که بعد از مدت ها درباره اتفاق پلاسکو واکنش نشان داده بود، این بار در آستانه انتخابات متنی در صفحه اینستاگرامش قرار داد.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند نوشت:
آدم با آدم فرق دارد. حتى دو نفر آدم کاملاً شبیه به هم وجود ندارند. آدم هاى هیچ مجموعه اى شباهت کامل به هم ندارند. بنابراین محصول هر آدمى با دیگرى متفاوت است، ولو اینکه در مجموعه واحدى از جنسیت، نژاد، مذهب، ایدئولوژى، حزب و … باشند. تفکرى که همه را شبیه به هم مى بیند، کل مجموعه را بدون در نظر گرفتن تفاوت هاى فردى اعضاى مجموعه، صرفاً بر اساس پیش فرض هایى قضاوت مى کند. این تفکر اگر قدرتى در اختیار داشته باشد، به همه اعضاى آن مجموعه بطور یکسان لطف یا ظلم خواهد کرد. و اگر قدرت نداشته باشد چه بسا این نوع نگاه منجر به ظلم به خود و آدم هاى خارج از آن مجموعه گردد. مگر در هر اقلیمى، هر مذهبى، هر شغلى، هر خانواده اى طیف وسیعى از آدم هاى بد و متوسط و خوب و عالى وجود ندارد؟ سیاستمداران هم از این قاعده مستثنى نیستند. مگر همین همسایه دیروز، فردا صاحب فلان پست نمى شود، و هم کلاسى قدیمى، در آینده استاندار بهمان جا؟ همیشه و همه جا در مجموعه دولتمردان، طیف رنگارنگى از آدم هاى سفاک، رحیم، سفیه، خردمند، جبون یا دلیر نبوده اند؟ نبوده اند آنان که از یک خاندان و یک خانواده برخى مملکت به باد داده، و برخى آباد کرده اند؟ دولتمرد خردمندتر، هر قدر هم از تصور ما از دولتمرد آرمانى به دور، یا دست و پایش بسته باشد، شاید بتواند به آرامى شرایط بهترى براى جامعه فراهم کند؛ و یا لااقل مانند دیگرى ملتى را به تباهى و قهقرا نکشاند. تفکرى که همه را به یک چشم مى بیند اینجا هم خطرناک است؛ این بار براى خودمان، اطرافیانمان، و بیش از همه براى طبقاتى که متحمل بیشترین فشارها مى شوند. بله، تکان خوردن هم خودْ انتخابى است. مى توانیم از جا تکان نخوریم، چون با هیچ یک از انتخاب هاى موجود خود را کاملاً هم مسیر نمى دانیم. ولى در این بازى، انفعال هم خودْ تکانى است به نفع یکى! تکان نخوردن، بخشیدن میدان به کسانى است که شاید بهترین انتخاب موجود نباشند. دلسردیم و افسرده، پس تکان نمى خوریم. بارها تکان خوردیم و نتیجه اى ندیدیم. ولى شاید گاهى هم اوضاع کمى بهتر بوده و ندیده ایم. شاید چون دل و دماغ کنجکاوى و کشف تفاوت افراد را نداریم. ولى علاج این دلسردى و بى تفاوتى چیست؟ ادامه انفعال؟ باور به اینکه چیزى را نمى توانیم تغییر دهیم؟ بعید است علاج آن، تشویق خودمان و دیگران به رکود بیشتر باشد! فضیلتى در این رکود، و ارج و اجرى در این بى حرکتى نیست. بى طرفى به شمار طرفى که نمى خواهیمش خواهد افزود؛ و فردا دلسردى مان را عمیق تر، و فشارها را بیشتر خواهد کرد…
… تکان نخوردن، ما را همان جا که ایستاده ایم نگه نمى دارد، که عقب تر خواهد برد؛ ما و همه عزیزانمان را در گردابى آشنا فرو خواهد کشید. راهى جز دیدن تفاوت آدم ها و انتخاب نیست. براى سقوط نکردن در مغاکى که پیشتر تجربه کرده ایم فقط یک راه وجود دارد، یک و فقط یک راه … تکان خوردن و جلو رفتن ..
بیست و هفتم اردیبهشت نود و شش
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- تیزر «مست عشق»
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- پاسخ تهیهکننده ترکیهای «مست عشق» به حسن فتحی/ چرا تمایل به تکمیل این فیلم نداشتید؟/ برای هر ادعا سند داریم
- «مست عشق» فتحی به یک شبکه ماهوارهای فارسیزبان فروخته شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز