مراسم یادبود زنده یاد پری صابری، نمایشنامهنویس، مترجم و کارگردان تئاتر ایران با حضور جمعی از استادان، هنرمندان و علاقهمندان جمعه ۱۸ آبان در مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، این برنامه با سخنرانی ژاله آموزگار و حسین پاکدل و با پخش بخشهایی از مستند «پری بانو» برپا شد.
ژاله آموزگار، پژوهشگر حوزه فرهنگ و زبانهای باستانی در این برنامه گفت: پری صابری خورشیدی بود که بر عرصه هنر ایران تابید. کارهای او مخاطبان زیادی را به سالنهای نمایش کشاند و با الهام از گنجینههای ادبی ایران خالق آثار ماندگاری شد. کارهای او نمایندهای شدند از فرهنگ اصیل ایرانی که در خارج از کشور نیز موفقیتهای زیادی کسب کردند.
سخنران دیگر این برنامه، حسین پاکدل بود که به تمجید از این بانوی هنرمند پرداخت و افزود: پری صابری درک عمیقی از زیبایی داشت و این زیبایی را در آثارش به خوبی تکثیر میکرد.
وی ادامه داد: صابری برای تکثیر زیبایی، تئاتر که کاملترین هنر بود را انتخاب کرد و با اراده زنانه خود تلاش زیادی در این عرصه کرد و کارگردان تاثیر گذاری شد.
پاکدل به نقش مادرانه پری صابری برای جوانان تئاتر پرداخت و او را انسانی با معرفت و اخلاق مدار و صبور معرفی کرد که درون زیبایی داشت.
این مدیر تئاتری صحبتهایش را با جملهای از پری صابری که خطاب به خواهرش نوشته بود پایان داد: «زندگی یک جشن است. من با تمام آدم های دنیا چه فرقی دارم؟ هیچ! من هم آدمی هستم که به این جشن دعوت شده ام. حالا یا از این جشن لذت میبرم یا آن را برای خودم و اطرافیانم جهنم میکنم. انتخاب با من است. پس چه بهتر که نهایت لذت را از این جشن ببریم.»
در این مراسم که به همت مرکز تئاتر مولوی و با همکاری خانواده این هنرمند برگزار شد، امیرحسین حریری به عنوان مدیر مرکز تئاتر مولوی که به خاطر حضور در یک جشنواره تئاتری امکان حضور نداشت، طی ویدئویی با عذرخواهی از هنرمندان حاضر در مراسم به نقش مهم پری صابری در تاسیس تئاتر مولوی پرداخت و گفت: نگاه توسعه گرای پری صابری بر هیچ کس پوشیده نیست و این مجموعه طی نیم قرن فعالیت معرف جوانان و هنرمندان صاحبنام کشور بوده و بر ما واجب است میراث دار شایسته ای برای خانم صابری باشیم.
همچنین در بخش های مختلف این مراسم قسمت هایی از مستند «پری بانو» که به زندگی هنری صابری پرداخته است، پخش شد.
اجرای موسیقی توسط گروه «وصل یار» که در نمایش های این کارگردان با او همکاری داشتند، از دیگر بخشهای برنامه یادمان پری صابری بود.
اجرای این برنامه بر عهده منصوره علیاری بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- فوت کارگردان سرشناس تئاتر ایران؛ پری صابری درگذشت
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- اکران فیلمتئاتر در مرکز تئاتر مولوی/ نمایش آثار داخلی و خارجی
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- اولین روز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ ازدحام تماشاگران در تئاتر مولوی/ ۱۲۵ سالگی ارتباط فرهنگی ایران و بلغارستان
- داوران آثار صحنهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- «عطر مینو» آماده نمایش شد + عکس
- عکس پرویز پورحسینی و فروغ فرخزاد در نمایشی از پری صابری
- دو ستاره در یک آسمان/ «علمدار» موفق یا شکست خورده؟
- اکران خصوصی سریال مانکن / گزارش تصویری
- سهراب پورناظری موسیقی فیلم «آستیگمات» را میسازد
- توزیع قسمت سوم سریال «عالیجناب»
- ممنوعالتصویرهایی که تلویزیون را به چالش کشیدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





