با لغو سی و سومین دوره اهدای جوایز مولیر فرانسه که معتبرترین جایزه تئاتری این کشور است، برنامهای ویژه برای تجلیل از تئاتر تدارک دیده شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مراسم اهدای جوایز مولیر امسال به دلیل بحران شیوع کرونا برگزار نمیشود؛ با این حال تلویزیونهای فرانسه اعلام کردند قصد دارند تا در برنامهای ۵ روزه که از ۳۱ می (امروز) شروع میشود و تا ۴ ژوئن ادامه مییابد به تجلیل از هنر نمایش بپردازند.
میشل فیلد مدیر فرهنگ و برنامه زنده برای عموم گفت ما امسال باید جایزه مولیر را کنار می گذاشتیم؛ اما سال ۲۰۲۲ این جوایز به روال سابق اهدا خواهد شد و همزمان سالگرد ۴۰۰ سالگی این نمایشنامه نویس مشهور فرانسه را گرامی میداریم.
به این مناسبت تلویزیون فرانسه ۵ برنامه ویژه ۰۰را به تجلیل از تئاتر اختصاص داده که از شبکههای مختلف تلویزیونی پخش میشود.
از این میان ۲ نمایش به نمایشهای کمدی فرانسز فرانسه اختصاص مییابد که شامل «رومئو و ژولیت» شکسپیر و «استاد کوچولو تصحیح میکند» نوشت پییر دوماریوو از قرن هفدهم خواهد بود.
سینماهای فرانسه که از اواخر اکتبر تعطیل شده بودند کار خود را از ۱۹ ماه می دوباره شروع کردند و با یک سوم گنجایش فعالیت میکنند. در نهایت در بزرگترین سالنها نیز سقف جمعیت نباید از ۸۰۰ نفر فراتر برود.
از ۹ ژوئن قرار است ظرفیت سینماها افزایش یابد و به ۶۵ درصد برسد. این محدودیتها از یکم جولای برداشته میشود.
جایزه مولیر از سال ۱۹۸۷ توسط «ژرژ کراون» بنیان نهاده شده و بالاترین افتخار تئاتری فرانسه محسوب میشود و به عنوان جایزهای ملی هر ساله، توسط انجمن صنفی هنرمندان تئاتر (APAT) که زیر پوشش وزارت فرهنگ فرانسه است، در شبی تحت عنوان «شب مولیرها» در پاریس اهدا میشود.
جایزه مولیر، معادلِ «جایزه مکس» در اسپانیا، «جایزه تونی» در تئاتر برادوی آمریکا و «جایزه لارنس الیویه» در بریتانیا است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





