سینماسینما، پوریا یوسفی کاخکی
از بلکباکس ایرانشهر که بیرون میآیم، با خودم خیالخیال میکنم: چرا خونم به جوش نیامده؟ چرا نه اشکی به چشم نشسته و نه نعرهای بر لب نشانده شده است؟… ساعتهای حین و بعد تجربهی تماشای نمایش «ژیلت» بر پهنهی سالن سمندریان آکنده از خیالبازی یا دستکم معادلیابی و تمثیلگشایی میشود. و این بیتردید برای هر مخاطبی با هر میزان شور و شهودی بیشوکم اتفاق میافتد: درواقع تراژیکمدیِ ژیلت، علاوه بر کیفیت هیبریدی نمایش، ماهیت اغلب لازمان و گاه زمانپریشانه (که میزانسن نمایش را به مجلسی فراتاریخی مبدّل میکند)، در رویکرد ضدّنخبهگرایانه برای پرداخت درونمایهاش هم–بیآنکه این البته خود امتیازی برای اثر باشد- پستمدرنیستیست؛ و برای اینکه معتقدم اولین پوستر نمایش که به پوسترهای «نمایشهای کمدی-موزیکال» عامهپسند بیشباهت نیست (در مقایسه با پوسترِ احتمالن چشمگیرترِ دوم) پوستر بهتریست، دلیلی مشابه دارم…
باری، به خون و اشک نجوشیده فکر میکردم که همزمان حرفهای منوچهر محجوبی را در یاد کردم. در مستند «واپسین دیدار با غلامحسین ساعدی»، محجوبی تعریف میکند که تماشاچیهای خشمگینی که به تماشای «آی باکلاه، آی بیکلاهِ» دکتر ساعدی رفته بودند، بعدِ تماشا، بیغیظوغضب، «راحت»، از سالن بیرون میآمدند. محجوبی تعریف میکند که نقل این موضوع ساعدی را غمگین کرده است، اما خود توضیح میدهد که چهطور طنز به منزلهی یکی از ابزارهای اصلی ادبیات سمبلیک، عوض خشمگینکردن، دست میاندازد و هَجا میکند و خشمگینکردنی هم اگر در کار باشد، نه مردم، که قدرت حاکمِ ریشخندشده را عصبانی و متعاقبن علیل میکند. دکتر ساعدی خود باور داشت ادبیات داستانی ایران، به واسطهی اختناقها بهناگزیر به سمت تمثیل و سمبلیسم حرکت کرده و تمثیل و استعاره آنچنان به جزئی لایتجزّا از ادبیات داستانی ما تبدیل شده که جداییاش، ادبیات داستانی را ممکن است به ادبیات روزمره تبدیل کند (علی امیرریاحی-مجله آنگاه، تابستان ۱۴۰۲)؛ درک کلام بهرام بیضایی، با این تفاصیل، سادهتر به نظر میرسد وقتی او شرح میدهد این تمثیل و استعاره اساسن خانه در فرهنگ و زبان ایران دارد و در آنچه بیضایی «پسزمینهی تصویری فرهنگ ایران» میخواند. با این وصف است که نمایش ژیلت به رغم پوستهی ظاهری و قصهای که در شورویِ تحت استبداد استالینیستی روایت میشود، نه فقط عمیقن ایرانی و امروزیست که از سنّت دیرینه و خواسته-ناخواستهی ادبیات نمایشی و داستانی ایران هم نصیب میبرد، و ایستاده است بر شانههای بیضایی، گلشیری، ساعدی، حاتمی و پرشمار نویسندههای قدافراختهی دیگر و تاریخ پشتسر؛ و این ادعا زمانی در نظر معنادار و معتبرتر است که میدانیم تکخطیِ طرح اصلی نمایش ژیلت «نویسندهای برای اخذ مجوّز انتشار رمان جدیدش به ادارهی ممیّزی میرود» است. از این روست که ژیلت در نگاهم بافت و ساختی درهمتنیده و پخته دارد؛ نمایشی که با حالوهوایی یکسره جفنگ و شوخوشنگ آغاز میشود، با ریتمی قابلقبول و همراهکننده، بر روی –انگار- یک پیوستار، از سرحدّ کمدی به مدت حدودن یک ساعت و در مسیر روایتگری به سمت و سویهی تراژدی نمایش عزیمت میکند تا در پایان، فاجعه فربهتر و سیاهی سنگینتر شده و به آن لحظهی فراموشنشدنیِ تاریکیِ همهی صحنه جُز صندلی کوچکِ تکافتاده برسیم. و این همه با بازی اقناعکنندهی بازیگران، خاصّه اجرای گیرای شهروز دلافکار که با پرداختی مبالغهآمیز و شبیه به «دیکتاتور بزرگ»، تناقضات درونی و عمیق و کناییِ (از سکسوالیتهاش بگیرید تا ناهمخوانی پوتینهاش با ریخت و رنگ پیراهن و بعد آن موها) این شخصیت را که تنها یک آینه و نمایندهی یک ساختار تمامیتخواه بزرگتر است، آگراندیسمان میکند. بنابراین، معتقدم نمایش سرگرمکنندهی ژیلت نه فقط در طول تجربهی تماشا، که حتی بعد و با بهکاربستِ فاصلهای جمالشناختی، نمایشی مطبوع و مقبول در نظر میآید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





