سینماسینما، رضا سخایی شاهرودی
جناب آقای پیمان جبلی
رئیس محترم سازمان صداوسیما
روز گذشته شما فرمودید که در این مدت با کارگردانهای مطرح جلسه داشتهاید.
بنده کارگردان مطرح نیستم اما اگر غلو نباشد یکی از دستیاران کارگردان شناخته شده سابق سینما هستم که با کارگردانهای بزرگ و مطرح زیادی کار کردهام و دو سال است که طرح سریال آماده، قصه آماده و پنج قسمت آماده دارم و بابت ساختش حاضرم چک و سفته خدمت شما بدهم و تضمین کنم حاضرم دو قسمت بسازم و اگر مورد تایید نبود تا آخر عمر بنده را ممنوع از کار کنید (آیا تاکنون شخصی اینگونه برای ساخت یک اثر ضمانت داده است؟) ولی بوروکراسی پیچیده تلویزیون مرا گرفتار خودش کرده و با آمدن هر مدیر جدید این تشکیلات نیز انگار قرار است تغییر کند.
آقای جبلی، آیا دوست دارید بدانید یکی از اصلیترین مشکلات ساختار تلویزیون که موجب تضعیف کارهای آن شده چیست؟ و افراد مطرح چرا به سمت تلویزیون نمیآیند؟
اگر آن افراد مطرح هستند و سابقه شناخته شده دارند باید به خودشان و طرح آنها اعتماد کنید و این که شوراهای مختلف بخوانند و نظر دهند را کنار بگذارید بلکه مدیر مربوطه باید آنقدر کارش را بلد باشد که متوجه شود آن طرح مناسب است و با مسئولیت خودش تصویب کند، اما این روش تصویب شورایی فقط نتیجهتش فرار مسئولیتی است و در انتها بابت کارهای ضعیف پاسخ تکراری من نبودم دستم بود داده میشود و حتی وقتی که افراد حاضر در شوراها تجربه و حتی تخصصشان نسبت به افراد مطرح کمتر باشد برای تصویب طرح یا هیجانزده میشوند و یا بدلیل آنکه بخواهند خودی نشان دهند ایرادهای عجیبوغریب میگیرند و آن فرد مطرح را برای همیشه منصرف میکنند.
مسئله ساخت سریال، تله فیلم، مستند و برنامه تلویزیونی چند مقوله جدا هستند و این فرمهای ارائهشده برای طرحها فقط مخصوص برنامههای تلویزیونی است و سوالهایی که در آنها مطرحشده اگر بابت ساخت سریال، فیلم و حتی آثار مستند بکار گرفته شود نتیجهاش به آنجا خواهد رسید که به دلیل اهداف از پیش مشخص شده در فرمها اکثر این آثار سفارشی خواهد شد و میشود همین وضعیت اکنون تلویزیون.
سریال و فیلم اول یک طرح دارد و سپس براساس آن طرح یک قصه با پرداخت شخصیتها و ایجاد موقعیتها جلو میرود و قسمت به قسمت نوشته خواهد شد و راجع به هر قسمت مدیر یا یک گروه میتوانند پیشنهادات خودشان را ارائه دهند و سراغ قسمت بعدی رفت و هر قسمت باید آنقدر جذاب باشد که تماشاگر علاقه به دیدن قسمت آینده داشته باشد و در انتها که به پایان رسید آنگاه خلاصه کل قصه نوشته میشود، ولی اکنون در تلویزیون قبلاز اینکه سریالی نوشته شود خلاصه آن را میخواهند و این اتفاق موجب شده تا سریالها خودشان را محدود به آن خلاصه ارائه شده کرده باشند و دست نویسنده بابت ایجاد موقعیتهای جذاب بسته باشد و حتی با تصویب طرح و خلاصه و با نوشتن سه قسمت تولید سریال به اشتباه شروع میشود و کار به جایی میرسد که سکانسها هنگام فیلمبرداری داغ داغ نوشته میشوند و مدیران نیز کلی افتخار میکنند که کار را زمان مشخص نمایش دادیم و بیلان و آمار های تلویزیون کامل میشود اما آن اثر آنقدر با تعجیل نوشته شده که هیچ ماندگاری ندارد و حتی برخی مواقع تماشاگر از قسمت چندم دیگر دنبال نمیکند (حتی این به قول معروف آب بستن در شکل اجرایی و تولید نیز محسوس است و بابت همین خیلی مواقع هنگامی که خلاصه کارها در آخر هفته پخش میشود هیچ تفاوتی در ۶ قسمت قبل ندارد و تماشاگر چیزی را با ندیدن از دست نداده، یعنی موقعیت، لحظه، احساس و هیجان در کل آن قسمتها وجود نداشته)
آیا این مسأله خودش یک موقعیت تراژیک و کمیک نیست؟
البته در آثار کلاسیک که قصه باید حرف اول را بزند میتوان درخواست داشت که کلیت قصه اول به نگارش دربیاید.
جناب آقای جبلی افراد متخصص و کاربلد زیادی در عرصه سینما و تلویزیون وجود دارند که بدلیل حضور مافیای دلال رسانه در این چند سال گذشته خانهنشین شده و حتی گمنام ماندهاند، اگر واقعاً قصد دارید تلویزیون را متحول کنید این افراد را ابتدا شناسایی و بعد بدون واسطه دستکم با آنها گفتگو کنید، شک ندارم از ارائه نظرات آنها و راهکارهایشان شگفتزده خواهید شد.
با تشکر
رضا سخایی شاهرودی برنامهریز و دستیار کارگردان سابق و نویسنده و کارگردان خانه نشین فعلی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- رئیس سازمان صداوسیما توضیح داد؛ سرنوشت سریالهایی که بازیگران جنجالی در آن ایفای نقش کردهاند، چیست؟
- اختتامیه جشنواره مستند در عسلویه
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا