فریدون جیرانی امشب میهمان برنامه شب های شفاهی با اجرای محمود گبرلو بود و در آن حرف های مهمی زد.
به گزارش سینماسینما، مهمترین بخش از حرف های جیرانی به نقل از کانال این برنامه به شرح زیر است :
تلویزیون رسانه حکومتى است و با جامعه فاصله دارد. محدودیت هاى تلویزیون باعث شده که واقعیت هاى جامعه که در اینجا فضا ندارند به سینما بروند. سینماى عامه پسند فضاى بیان همین محدودیت ها شده است. اکنون همین فیلم ها هستند که سینما را سرپا نگه داشتند.
ده سال پیش نمونه هایى از همین فیلم هاى کمدى ساخته شدند، جلویشان گرفته شد. اما بعد که اجازه نمایش پیدا کردند؛ خودشان، خودشان را از بین بردند. ممکن است این اتفاق الان هم بیفتد، در صورتى که تلویزیون کار خودش را درست انجام دهد تا سینما وظیفه اش از شادسازى مردم کمرنگ کند.
سینماى ایران شرایط خوبى ندارد. سینما فقط دست و پا مى زند که بماند. وضعیت فیلمنامه نویسى گواه این ماجراست. ما دیگر فیلمنامه نمى بینیم فقط مى سازیم که حیات سینما ادامه پیدا کند.
مدیریت سینمایى در طول این سالها چرخیده، پس نمى توانیم از این مدیریت انتظار داشته باشیم. مدیریت هاى فرهنگى باید پایدار باشد. اختلافات درون جناحى نباید در عرصه فرهنگى اثر بگذارد، بلکه باید قانون حرف اول و آخر را بزند. در این شرایط همانقدر که موافق مى تواند حرفش را بزند، مخالفها هم فضاى بیشتر و قابل قبول ترى براى حرفهایشان پیدا مى کنند.
ما باید بگذاریم نسل جدید که آمدند بتوانند کار کنند. با نگاه بدوى به آنها نگاه نکنیم و فضا را براى کار کردنشان ایجاد کنیم.
موج جدید فیلمسازى که از میانه دهه ۸۰ وارد سینما شدند و به رشد کلى فیلمسازها توجه کردند. فیلمسازان تلاش فراوانى مى کنند اما محدودیت هایى است. متاسفانه مدیریت ها هم طى شرایط مختلف تحت فشار هستند. از سیف اله داد تا جواد شمقدرى هر کدام در زمانى بسیار تحت فشار قرار گرفتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند