
فریدون جیرانی امشب میهمان برنامه شب های شفاهی با اجرای محمود گبرلو بود و در آن حرف های مهمی زد.
به گزارش سینماسینما، مهمترین بخش از حرف های جیرانی به نقل از کانال این برنامه به شرح زیر است :
تلویزیون رسانه حکومتى است و با جامعه فاصله دارد. محدودیت هاى تلویزیون باعث شده که واقعیت هاى جامعه که در اینجا فضا ندارند به سینما بروند. سینماى عامه پسند فضاى بیان همین محدودیت ها شده است. اکنون همین فیلم ها هستند که سینما را سرپا نگه داشتند.
ده سال پیش نمونه هایى از همین فیلم هاى کمدى ساخته شدند، جلویشان گرفته شد. اما بعد که اجازه نمایش پیدا کردند؛ خودشان، خودشان را از بین بردند. ممکن است این اتفاق الان هم بیفتد، در صورتى که تلویزیون کار خودش را درست انجام دهد تا سینما وظیفه اش از شادسازى مردم کمرنگ کند.
سینماى ایران شرایط خوبى ندارد. سینما فقط دست و پا مى زند که بماند. وضعیت فیلمنامه نویسى گواه این ماجراست. ما دیگر فیلمنامه نمى بینیم فقط مى سازیم که حیات سینما ادامه پیدا کند.
مدیریت سینمایى در طول این سالها چرخیده، پس نمى توانیم از این مدیریت انتظار داشته باشیم. مدیریت هاى فرهنگى باید پایدار باشد. اختلافات درون جناحى نباید در عرصه فرهنگى اثر بگذارد، بلکه باید قانون حرف اول و آخر را بزند. در این شرایط همانقدر که موافق مى تواند حرفش را بزند، مخالفها هم فضاى بیشتر و قابل قبول ترى براى حرفهایشان پیدا مى کنند.
ما باید بگذاریم نسل جدید که آمدند بتوانند کار کنند. با نگاه بدوى به آنها نگاه نکنیم و فضا را براى کار کردنشان ایجاد کنیم.
موج جدید فیلمسازى که از میانه دهه ۸۰ وارد سینما شدند و به رشد کلى فیلمسازها توجه کردند. فیلمسازان تلاش فراوانى مى کنند اما محدودیت هایى است. متاسفانه مدیریت ها هم طى شرایط مختلف تحت فشار هستند. از سیف اله داد تا جواد شمقدرى هر کدام در زمانى بسیار تحت فشار قرار گرفتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





