کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی در بیانیهای خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نوشت: جناب آقای جبلی! ای کاش به جای نگاه سلبی و تهدیدمحور، نگاهی فرصتمحور داشتید تا با همبستگی محتواهای تولید شده در صنعت نمایش خانگی و صداوسیما قدم موثری به سود مردم ایران برداریم.
به گزارش سینماسینما، متن کامل بیانیه کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی متشکل از صنوف کانون کارگردانان ایران، اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران و انجمن صنفی شرکتهای ویدئویی آنلاین خطاب به رئیس صداوسیما جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
«جناب آقای پیمان جبلی
رییس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
جنابعالی روز گذشته در جمع برخی دانشجویان فرمودید: «هیچکدام از شما به هیچ وجه همراه خانواده محترمتان حاضر به نشستن پای یکی از قسمتهای یکی از سریالهایی که همین الان دارد از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، نخواهید بود… و ما موظفیم به حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این مسئولیت هم کوتاه نمیآییم.»
جناب آقای جبلی! از عمر تولیدات پلتفرم های نمایش خانگی کمتر از چهار سال میگذرد و بعضا کاستی هایی در کم و کیف تولیدات وجود داشته که به مرور اگر با تماشای بی واسطه و به دور از گزارشات غیرمنصفانه و سکانس های بهم دوخته شده مورد ارزیابی قرار بگیرد، شاهد افزایش جدی کیفی و فرهنگی تولیدات در سالهای اخیر خواهید بود؛ ولکن استفاده از الفاظ “هیچکدام، به هیچ وجه” که مطلق و عاماند آیا در خصوص تولیدات صداوسیما با بیش از چهل سال تجربه و سعی و خطا قابل دفاع و بیان است؟
جناب آقای جبلی! وقتی به لفظ مستهجن در بخش دیگری از سخنانتان اشاره میفرمایید به نظر می رسد بین تعریف شما از مستهجن و نه صریح قانون تفاوت بسیار است.
بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرائم رایانهای «محتوای مستهجن» چنین معنایی دارد: «محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق میشود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.»
یا در بخشی دیگر فرمودهاید: «اگر ادعای نظارت داریم، ادعای سلیقهای ما نیست، وظیفهای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته، ما موظفیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه.»
جناب آقای جبلی، تفویض نظارت بر تولیدات نمایش خانگی به صداوسیما در قانون اساسی صراحتا بیان نشده است و شورای محترم نگهبان نیز در سال جاری به صورت صریح و واضح، مصوبه مجلس در واگذاری نظارت بر تولیدات حرفه ای فضای مجازی به صداوسیما را مغایر با وظایف سایر مراجع ذیصلاح دانسته است و سال ۱۴۰۱ در بند لایحه بودجه چنین بندی هم وجود ندارد و محذوف واقع شدن آن بهذات معنای روشن حقوقی دارد.
شما در بخشی دیگر از این پرسش و پاسخ هم گفتید: «ما نه خودمان را رقیب پلتفرمها میدانیم نه دشمن. پلتفرمها رفیق ما هستند. امیدوارم از ظرفیت پلتفرمها برای ارتقای صداوسیما هم استفاده کنیم.»
جناب آقای جبلی، از لوازم رفاقت و همدلی، گفت و شنود بی واسطه است نه از طریق تریبون گردهمایی دانشجویی با این همه حواشی و ابهام! ای کاش با مدیران پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی، تولیدکنندگان و کارگردانان، دست اندرکار تولیدات جلسهای برگزار میشد یا در راه فعالیت این مجموعههای خصوصی و بی نیاز به بیتالمال، سنگاندازی نمیشد و از همه مهمتر به همه هنرمندان، تولیدکنندگان و اهالی فرهنگ و هنر این چنین نمیتاختید و همه آثار آنها را غیرقابل پخش نمیدانستید.
شما با بیان این دیدگاه، ۱۲هزار هنرمند شاغل در این صنعت و چندین میلیون مخاطب فهیم و خانواده دوست نمایش خانگی را نادیده گرفتید و اظهاراتی داشتید که همانا ریشه گسست سالیان اخیر بین هنرمندان و رسانه ملی بوده است که هر روز شاهد جدایی هنرمندان بیشتری از رسانه ملی هستیم که برای ما نیز به عنوان مخاطب این رسانه و یک ایرانی ناگوار و ناخوشایند است.
جناب جبلی! ای کاش به جای نگاه سلبی و تهدید محور، نگاهی فرصت محور داشتید تا با همبستگی محتواهای تولیدشده در صنعت نمایش خانگی و رسانه ملی قدم موثری به سود مردم ایران برداریم.
حقیقت چالش موجود، عدم پذیرش مصوبات مراجع عالی نظام همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون مصوب مجلس توسط نهاد تحت امر شما در پدیده نوظهور شبکه نمایش خانگی در ساختار حکمرانی رسانهای کشور است، جایی که تصدی حداکثری حاکمیت، استفاده از بخش خصوصی نیابتی و یا اعتقاد به توسعه بخش خصوصی واقعی در تضاد و جدال نظری هستند.
در سال تولید دانش بنیان، شرکت های فعال حوزه اقتصاد دیجیتال محتوا، باید متناسب با منافع ملی و نه منافع صدا و سیما تنظیمگری و رگولاتوری بی طرفانه شوند تا کشور عزیزمان ایران از توسعه و پویایی آنها منتفع شود.
جناب آقای جبلی شما با شعار تحول به صداوسیما پای گذاشته اید و این تحول باید در اندیشه و رویکردهای شما متناسب با جهان واقعی تصویری مردم کشور عزیزمان متبلور باشد تا آب در هاون نکوبیم و قدمی در جهت پیشبرد فرهنگی کشور برداریم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- نامه سرگشاده یک سینماگر به رئیس سازمان صداوسیما/ آقای جبلی افراد متخصص و کاربلد را شناسایی و با آنها گفتگو کنید
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
- رئیس سازمان صداوسیما توضیح داد؛ سرنوشت سریالهایی که بازیگران جنجالی در آن ایفای نقش کردهاند، چیست؟
- اختتامیه جشنواره مستند در عسلویه
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- تحریمشدگان صداوسیما چه افرادی هستند؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- ۳۱ رسانه صوت و تصویر فراگیر در مرداد امسال مجوز گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش