به گزارش سینماسینما، برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» به تهیهکنندگی و اجرای رضا رشیدپور بدون مبالغه یکی از تأثیرگذارترین برنامههای چند ماه اخیر صداوسیما در میان مخاطبان خاص و عام بوده است؛ برنامهای که هم از نظر بصری و استانداردهای تصویری و هم از منظر ایجاد ظرفیتهای ویژه برای رسانه ملی جایگاه تثبیتشدهای را از آن خود کرده و احتمالا به همین جهت مدیر جوان شبکه سه سیما برای رسیدن به ایدهآلهایش در زمینه شفافسازی و خودانتقادی روی این ظرفیت حساب ویژهای باز کرده است.
«حالا خورشید» اما طی هفتههای اخیر بهواسطه انتشار بریدههایی از موضعگیریهای کنایهآمیز رضا رشیدپور درباره مسایل روز در فضای رسانههای رسمی و غیررسمی، خبرساز شده که کلیدواژه مشترک نمونههای متأخر آن آقازاده بوده است از «لالایی خواندن برای یک نوزاد آقازاده! » تا «کنایه به آقازادههای دو تابعیتی»
این سبک از مطایبه و شوخی با مسایل روز به ویژه سوژههای ملتهب و حساس البته محدود به قسمتهای اخیر «حالا خورشید» نیست و پیشتر هم نمونههای آن را در قالب استندآپهای مهران مدیری در «دورهمی» و یا طنازیهای رضا رفیع با اخبار روز در «منبع موثق» دیده بودیم ولی رشیدپور حالا پرچمدار اصلی این سبک برنامهسازی و پرداختن به مسایل روز در قاب رسانه ملی است که درباره آن نکاتی قابل طرح است.
بهطور مصداقی درباره نمونه متأخر این رویکرد یعنی کنایه رشیدپور به پدیده «آقازادهها» فارغ از جذابیت این اظهارات در نگاه مخاطبان، جای طرح یک سوال جدی وجود دارد که شاید بر زبان مخاطبان نیاید و اگر بیاید هم شنیده نشود اما در ذهن قریببهاتفاق آنان ایجاد جرقه میکند؛ «رشیدپور از کدام آقازادهها میگوید؟» سوالی که تردید نباید داشت در صورت نرسیدن به پاسخ درخور میتواند زمینهساز دریافت صدها پاسخ بیپشتوانه و گاه انحرافی شود.به تعبیر دیگر وقتی برنامهساز و یا سیاستگذار رسانهای در مقیاس رسانه ملی تصمیم میگیرد رویکرد انتقادی و «صریح» نسبت به مسایل روز در پیش بگیرد و همزمان تلاش میکند صراحت و جسارت خود را در لایهای از طنز (بخوانید ابهام) عرضه کند، ناخواسته زمینهساز شکلگیری اتمسفری سرشار از سوءتفاهم در ذهن مخاطبان میلیونی خود میشود.
اشتباه برداشت نکنید؛ صحبت سر انتقاد از پدیده آقازادگی نیست که لزومش بینیاز از استدلال است، بحث اما بر سر سبک انتقاد است.
به عنوان نمونه رضا رشیدپور در برنامه اخیر خود با اشاره به شهروندی برخی آقازاده ها در آمریکا بخشی از «سوگندنامهای» را به زبان انگلیسی مقابل روی مخاطبان «حالا خورشید» گذاشته و مستند به آن صحبت از «آقازادههایی» به میان میآورد که متعهد شدهاند در مقابل هرگونه تهدید نظامی نسبت به خاک آمریکا «اسلحه به دست بگیرند» و در برابر دشمن (که میتواند حتی ایران باشد) ایستادگی کند. این درست که رشیدپور در مقام یک ژورنالیست دست روی یک سند گذاشته و به تعبیر خودش آن را در قالب یک «معادله بیپاسخ» و با «کنایه» رسانهای کرده اما کافی است سوی دیگر جریان را در ذهن تصور کنید.
مخاطبان خسته و زخمخورده از شرایط اقتصادی که تا دیروز تنها در فضای تاکسی و اتوبوس از «خوردن و بردن آقازادهها» میشنیدند حالا از قاب رسمیترین رسانه کشور شاهد ابهام تازهای در میزان صداقت پدران «آقازادهها» (بخوانید مسئولان کشور) میشود!
اگر قرار بر کار رسانهای و «شفافسازی» است و رضا رشیدپور و مدیران بالادستیاش اطلاع دقیق و مصداقی از آقازادههایی دارند که چنین سوگندنامهای را امضا کردهاند چرا خروجی کار به همین کنایهها و کلیگوییها ختم میشود؟ چه مانعی دست و پای رسانه ملی را برای پیگیری پروندهای با این سطح از اهمیت ملی بسته است؟ چرا رسانه ملی در بخش های دیگر خود به بررسی چنین پرونده هایی نمی پردازد؟
رضا رشیدپور جزو مجریانی است که تا به امروز فرصت گفتگوی صریح با مسئولان رده بالای کشور را داشته و در دوره اخیر علاوهبر مصاحبه با شخص رییس جمهوری فرصت گفتگوی چالشی و داغ با وزیران در قاب همین برنامه «حالا خورشید» را داشته است؛ آیا مخاطبی که شاهد صحبتهای او علیه پدیدهای عام به نام «آقازاده» است، حق ندارد بپرسد چرا تا به امروز و در گفتگوی مستقیم با مسئولان او صراحتا درباره شرایط فرزندان و خانوادهشان سوالی را طرح نکرده است؟ سوالی که در صورت طرح میتوانست لااقل با پاسخهایی روشن بخشی از مسئولان اجرایی و کلان کشور را از اشتراک در اتهام تریبت «آقازاده» مبرا کند.
رشیدپور در قاب رسانه ملی، نماینده قدرتمندترین رسانه کشور است؛ رسانهای که همزمان با تلاش صادقانه برای ارایه تصویری «کارآمد» از دولتمردان میتواند پرچمدار «شفافیت» و «پیگیری برای دفع فساد» باشد، مبارزهای که قطعا نمیتواند در قالب شوخیهای زودگذر با تاریخ مصرف متناسب با فضای مجازی محقق شود.
تبدیل شدن «آقازاده» به کلیدواژه شوخیهای مکرر رسانه ملی بیتردید فلش راهنمایی برای هدایت ذهن مخاطبان به سمت فساد «پدران» یا به تعبیر دقیقتر «مسئولانی» است که طبیعتا مدیران رسانه ملی هم می توانند جزئی از آنان محسوب شوند. تخریب کلیتی به نام «مدیر دولتی» و «مسئول حکومتی» بدون پیگیری برای عیان شدن پرونده مصادیق، هر نتیجهای به همراه داشته باشد، قطعا منجر به تحقق «مبارزه با فساد» نخواهد شد.
«حالا خورشید» و رضا رشیدپور همانطور که در ابتدای این یادداشت اشاره شد امروز جزو ظرفیتهای ویژه رسانه ملی هستند که میتوانند در این میدان حساس پرچمدار باشند اما پاشنه آشیل همین ظرفیت ارزشمند، توقف در مرحله «شوخی با فساد» است که انتظار می رود هم رشیدپور هم رسانه ملی از آن فراتر رود.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- شباهت مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با یک مسابقه اسرائیلی
- «بمب» مسابقهای جدید با اجرای رضا رشیدپور
- رضا رشیدپور به تلویزیون بازمیگردد
- آیا همکاری رضا رشیدپور و شبکه سه به سکانس آخر رسیده است؟
- رضا رشیدپور پشتصحنه نخستین فیلم سینماییاش + عکس
- واکنش احساسی رضا رشیدپور به آتشسوزی بازار تبریز
- تغییر چشمگیر رضا رشیدپور پس از پایان «حالا خورشید» + عکس
- احسان علیخانی چطور گلزار و رشیدپور را پشت سر گذاشت؟
- حاشیههای این روزهای تلویزیون/ از شایعهای درباره «حالا خورشید» تا جشنوارهای روی اعصاب
- برترین برنامه های صدا و سیما اعلام شد/ «برنده باش» پربیننده ترین مسابقه تلویزیون
- خبرآنلاین :مالهکشی، ماموریت جدید «حالا خورشید»؟
- از شایعه حضور مهران مدیری تا جنجال رشیدپور/ نگاهی به آنچه دو سال بر «هفت» گذشت
- مجریان شب یلدای تلویزیون چه کسانی هستند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد