رضا کیانیان در گفتگو با اکبر نبوی در برنامه «چشم شب روشن»، بازیگری را کاری شبیه شعبدهبازی و نوعی دیوانگی توصیف کرد.
به گزارش سینماسینما، برنامه «چشم شب روشن» با اجرای محمد صالحعلا، شامگاه چهارشنبه اول دی با حضور اکبر نبوی کارشناس و منتقد سینما میزبان رضا کیانیان بود.
در ابتدای این برنامه، رضا کیانیان احوال بازیگری در تلویزیون را بد و در تئاتر بسیار خوب توصیف کرد. او در این باره گفت: «در جشنواره فجر پارسال وقتی گروه بازیگرانی میدیدم که روی صحنه شاهکار میکردند، از شوق گریه کردم.»
او در دیگر بخشهای صحبتهایش در موارد زیر سخن گفت:
از نقش روشنفکر تا یک آدم ساده : برای یکی از کتابهایم به نام «بازیگری در قاب» با تعدادی از بزرگان سینما مصاحبه داشتم که بهرام بیضایی نیز یکی از آنها بود. او به من گفت به نظرش نمیتوانم نقش عاشق را بازی کنم چون نگاه من خاص است. پس از آن در یک مقطع زمانی خاص، عدهای دیگر معتقد بودند که غیر از نقش روشنفکر نمیتوانم بازی کنم، اما پس از آن «فرش باد» را که شخصیتی زرنگ بود و «یک حبه قند» را که شخصیتی ساده در آن داشتم، بازی کردم.
بازیگری کاری شبیه شعبده است: وقتی تماشاگر بلیت میخرد و به تئاتر میآید، میداند که هیچ چیز واقعی نیست، اما با این وجود مینشیند و نمایشی که ما برایش ترتیب دادهایم، میبیند. ما بازیگران کاری شبیه شعبده انجام میدهیم که مردم باورمان کنند.اگر بازیگوش نباشیم، نمیتوانیم نقشی را به خوبی بازی کنیم و تماشاگران را به وجد بیاوریم.
رابطه هنر و دیوانگی: بازیگری و هنر نوعی دیوانگی اما از نوع دورهای است؛ یعنی وقتی نقش بازی میکنم دیوانه کاملم و زمانی که از آن بیرون آمدم، میتوانم از آن فاصله بگیرم و دوباره به آن نگاه کنم. کسی که میگوید بازیگری زندگی است، هیچوقت نمیتواند بازی خود را تحلیل کند؛ اما بسیاری از بازیگران چشم سوم خود را کور میکنند.
سه سال خیابانگردی: سه سال بازیگر دورهگرد تئاتر و نمایش خیابانی بودم. سال ۵۷ در مشهد همراه برادرم (گروه پارت) نمایش دورهگردی داشتیم و به دلیل اینکه تماشاگر پولی پرداخت نکرده بود، به عنوان بازیگر باید با هر روشی نگهش میداشتم.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- تاسف رضا کیانیان از کمرنگ شدن علوم انسانی در ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





