مستند «صادقالوعد» با نگاهی تاریخی- روایی به میراث معنوی عزاداری در منطقه اردبیل و اتصال این آئین کهن محرمی به اشعار بیضاء اردبیلی (صادق الوعد) از شبکه دو سیما روانه آنتن شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی شبکه دو؛ این مجموعه مستند، در ۱۲ قسمت ۳۰ دقیقه ای عناصر کلیدی میراث معنوی عزاداری در اردبیل را مورد بررسی دقیق قرار داده و نقطه به نقطه، اتصال این آئین به اشعار عرفانی بیضاء اردبیلی را به تصویر می کشد. در «صادق الوعد» از منابع دست اول کتب، نوارهای برجا مانده و ذاکرین قدیمی که بعضا طی این سالها به رحمت خدا رفته اند استفاده شده است.
استناد مستند «صادق الوعد» به دست خط های شاعری از ۱۵۰ سال قبل، دستیابی و استفاده از قدیمی ترین تصاویر عزاداریهای آذری زبانها و پخش کردن صدای مجالسی برای حدود ۶۰ سال قبل، همه و همه گواهی است بر قوت فرم و محتوای این سبک عزاداری.
این مستند که از سال ۱۳۸۷ تصویربرداری آن شروع شده ، از آرشیوهای شخصیِ متعلق به سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ بهره می برد و محوریت آن درباره شخصیتی به نام میرزامحمد صادق اردبیلی است که اشعار این شاعر آئینی که سال ۱۳۰۳ دارفانی را وداع گفته در مراسمهای عزاداری آذربایجان از دیرباز مورد استفاده بوده است. ایشان با تخلص «بیضاء اردبیلی» نامههای خود را به نام «صادقالوعد» مهر میکرده است.
نگاه این شاعر آئینی به واقعه کربلا و نهضت امام حسین(ع) نگاهی مملو ازحادث شدن اتفاقی پر صلابت و غنی بوده و هرگز اثری از ضعف نفس یا ذلت دادن به خاندان اهل بیت (ع) در اشعار وی دیده نمیشود.
محمدرضا سراج تهیهکننده این مستند در این باره اظهار داشت: آئین کهن عزاداری اردبیل، بخشی جدی از هویت مردم این سرزمین است که فراگیر شدن آن طی اعصار، نه تنها اثری بنیادین بر هویت ملی مردم ایران گذاشته، بلکه عزاداری اردبیلیها، زبانزد ساکنان عتبات عالیات و شاخصی برای ابراز ارادت به خاندان آل الله، در بین دیگر شیعیان جهان شده است.
این تهیهکننده ادامه داد: این مستند نحوه عزاداری اصیل را برای آیندگان بازگو میکند وضمن آن نیز به این مساله اشاره میشود که مخاطب من کودکی است که سالها بعد زاده میشود و تعریف می کند که زمانی نام اباعبدالله الحسین (ع) را اینگونه با احترام می بردند و به یاد ایشان عزاداری میکردند.
وی در توضیحی بیشتر افزود: در دو قسمت اول این مستند به سنت عزاداری در اردبیل پرداخته میشود که فلسفه و طراحی خاص خود را دارد. در قسمت سوم به دستهداری و نقش اسب در تعزیههای آذربایجانی پرداخته میشود. قسمت چهارم به یکی از اشعار میرزامحمد صادق اردبیلی اختصاص دارد و در خلال این قسمت بندهایی از اشعار وی تفسیر خواهد شد. قسمت پنجم و ششم به استاد بیضاء، استاد شمس عطار اردبیلی و شاگردش عباس قلی یحیوی پرداخته می شود. در قسمتهای ۷، ۸ و ۹ صدور این نحوه از عزاداری به تهران در اواخر دوره قاجار بررسی میشود. قسمت ۱۰، ۱۱ و ۱۲ نیز به عرفان واقعی امام حسین (ع) پرداخته می شود چون عرفان منهای امام حسین (ع) عرفان نبوده و هر عرفانی باید از طریق اهل بیت (ع) بیان شود که با مسائلی مثل صوفی گری و … بسیار متفاوت است.
مستند «صادق الوعد» کاری از گروه معارف به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد رضا سراج زاده با آهنگسازی آریا عظیمینژاد است که هر روز حوالی ساعت ۱۷.۳۰ به مناسبت ایام محرم روانه آنتن میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- تدارک ویژه شبکه دو به مناسبت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- رویکرد ویژه «بسته پیشنهادی» در ایام جشنواره فیلم فجر/ سینمای امیدبخش، محور برنامه
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- نامزد جایزه بهترین معلم جهان در برنامه «زنده باد زندگی»: درخواست کنترل تورم در کشور را دارم
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- معرفی برنامههای جدید شبکه دو در فصل پائیز
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





