به گزارش سینماسینما، محمد حسامپوردربارهی ماهیت جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر، جشن و نکوداشت سالانه سینمای فرهنگی ایران است. سینمایی که هم اکنون هویت ملی و جهانی را خود را مدیون انقلاب اسلامی میداند و طبعا رویکرد تلویزیون همیشه حمایت از این جریان موثر فرهنگی برخاسته از انقلاب اسلامی و در راستای منافع مردم بوده است؛ بنابراین پخش رویدادی مانند جشنواره فیلم فجر میتواند وظیفه ذاتی و همراهکننده تلویزیون با سینمای ایران باشد.

او با اشاره به پخش زنده مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش خاطرنشان کرد: شبکه نمایش تا به امروز سعی کرده است که این رویداد را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد و اگر ما امسال مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر را زنده پوشش دادیم به دلیل نگاه کارشناسانه به حوزه تلویزیون و سینما و تعامل سازنده مدیران سینما و تلویزیون است.
مدیر تامین برنامه شبکه نمایش سیما با اشاره به تقابل رسانههای سنتی و جدید بیان کرد: هماکنون با ادغام رسانهها و تغییر و تحولات تکنولوژیهای دیجیتال و موج همگرایی، رقابت زیادی بین رسانههای سنتی و جدید برای ارائه محتوا وجود دارد. هم اکنون رسانههای قدیمی مانند تلویزیون در برابر رسانههای نوین اینترنتی قرار میگیرند که در تمام دنیا حیاتشان محل دستاندازی و تهدید قرار گرفته است. کارشناسان ارتباطات معتقدند رمز ماندگاری و موفقیت رسانههای سنتی و قدیمی مانند تلویزیون در مقابل هجمه رسانههای نوین، دو حوزه پخش منظم خبر در ساعت مشخص و پوشش زنده رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی است. در واقع موفقیت تلویزیون به دلیل وسعت مخاطب و عمق تاثیر در دو حوزه خبررسانی و پوشش زنده به مراتب بیشتر از رسانههای نوین است.
او به پوشش رویدادهای مهم از شبکه نمایش اشاره و بیان کرد: شبکه نمایش میتواند رویدادهای مهم و تاثیرگذار که همسو با جریان فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی هستند را پوشش دهد، مانند جشنواره فیلم فجر. تلویزیون میتوانست دو رویکرد را درباره جشنواره پیش بگیرد یا به صورت تولیدی، گزارشهایی از جشنواره تهیه میکرد یا این که مراسم را زنده پوشش میداد. در نهایت تشخیص این بود که پخش زنده مراسم افتتاحیه، مرجعیت تلویزیون در پوشش رویداد فرهنگی را بیش از پیش تثبیت میکند. برنامه زنده تلویزیونی به مراتب مخاطب بیشتری از پخش زنده رسانههای اینترنتی دارد و اعتماد بیننده به برنامه زنده تلویزیون که به صورت استاندارد و حرفهای است، بهتر و مناسبتر است. همچنین نبض جریان و اتفاقات در برنامه زنده به راحتی به بیننده منعکس میشود.
حسامپور به پوشش زنده مراسم اختتامیه فیلم فجر از شبکه نمایش اشاره کرد و گفت: ما برای مراسم اختتامیه و افتتاحیه برنامهریزی کردهایم؛ یعنی از دو سه هفته پیش جلسهای را تشکیل دادیم و با ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر هم هماهنگیهایی انجام دادیم. درخواست همکاران جشنواره و تلویزیون با نگاه حمایتی خود، پوشش این رویداد بود. به امید خدا با همیاری سازنده سینماگران و مسوولان جشنواره، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نیز از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
مدیر تامین برنامه شبکه نمایش با اشاره به چالشهایی که برای پوشش مراسم اختتامیه وجود دارد، اظهار کرد: پوشش عرفی و مرسوم در جامعه، پوشش استانداردی و مورد قبول آحاد جامعه است و تلویزیون هم منعکسکننده آن است. طبعا در جایی که پوشش و کلام تعارض جدی با عرف مرسوم در جامعه ایرانی و اسلامی دارد، تلویزیون نباید آن را به طور کامل پخش کند. اما بدانیم که تعامل دوطرفه است؛ به این معنی که هنرمندان دوست دارند اختتامیه جشنواره به صورت زنده پوشش داده شود بنابراین عرف جامعه نیز از سمت آنها رعایت خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد






اینگونه ایجاد محدودیت و تحمیل شرایط مختص رسانه های انحصاری و اتخاذ استراتژی کهنه و مزمن شبیه اعمال سانسور در۳۰۰سال گذشته ، نمی تواند مانع از حق برابری دسترسی به اطلاعات و ارتباط بین کاربران میلیونی شود . رسانه ای که حتی گفته های آقای محمد علی نجفی کارگردان نام آشنا را در باز بخش سانسور می کند و برنامه سرگرمی اجرای موسیقی زنده را به شیوه عوام فریبانه “برنامه ریزی شده و هماهنگی شده” در مراسم زنده سانسور و حذف می کند چگونه می تواند بحث از«تقابل رسانههای سنتی و جدید»-هشدار تقابل« تهدیدحیات و دست اندازی رسانه های قدیمی مانند تلویزیون توسط رسانههای نوین» وارائه راهکار« رمز ماندگاری و موفقیت رسانههای سنتی و قدیمی مانند تلویزیون در مقابل هجمه رسانههای نوین، » و «موفقیت تلویزیون به دلیل وسعت مخاطب و عمق تاثیر در دو حوزه خبررسانی و پوشش زنده به مراتب بیشتر از رسانههای نوین است.» کند . آیا این رسانه انحصاری و تمامیت خواه حق بخش برنامه زنده را به وزارت ارشاد پرداخت می کند که این چنین آمرانه فرمانروایی می کند ؟