به گزارش سینماسینما، محمد حسامپوردربارهی ماهیت جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر، جشن و نکوداشت سالانه سینمای فرهنگی ایران است. سینمایی که هم اکنون هویت ملی و جهانی را خود را مدیون انقلاب اسلامی میداند و طبعا رویکرد تلویزیون همیشه حمایت از این جریان موثر فرهنگی برخاسته از انقلاب اسلامی و در راستای منافع مردم بوده است؛ بنابراین پخش رویدادی مانند جشنواره فیلم فجر میتواند وظیفه ذاتی و همراهکننده تلویزیون با سینمای ایران باشد.
او با اشاره به پخش زنده مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش خاطرنشان کرد: شبکه نمایش تا به امروز سعی کرده است که این رویداد را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد و اگر ما امسال مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر را زنده پوشش دادیم به دلیل نگاه کارشناسانه به حوزه تلویزیون و سینما و تعامل سازنده مدیران سینما و تلویزیون است.
مدیر تامین برنامه شبکه نمایش سیما با اشاره به تقابل رسانههای سنتی و جدید بیان کرد: هماکنون با ادغام رسانهها و تغییر و تحولات تکنولوژیهای دیجیتال و موج همگرایی، رقابت زیادی بین رسانههای سنتی و جدید برای ارائه محتوا وجود دارد. هم اکنون رسانههای قدیمی مانند تلویزیون در برابر رسانههای نوین اینترنتی قرار میگیرند که در تمام دنیا حیاتشان محل دستاندازی و تهدید قرار گرفته است. کارشناسان ارتباطات معتقدند رمز ماندگاری و موفقیت رسانههای سنتی و قدیمی مانند تلویزیون در مقابل هجمه رسانههای نوین، دو حوزه پخش منظم خبر در ساعت مشخص و پوشش زنده رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی است. در واقع موفقیت تلویزیون به دلیل وسعت مخاطب و عمق تاثیر در دو حوزه خبررسانی و پوشش زنده به مراتب بیشتر از رسانههای نوین است.
او به پوشش رویدادهای مهم از شبکه نمایش اشاره و بیان کرد: شبکه نمایش میتواند رویدادهای مهم و تاثیرگذار که همسو با جریان فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی هستند را پوشش دهد، مانند جشنواره فیلم فجر. تلویزیون میتوانست دو رویکرد را درباره جشنواره پیش بگیرد یا به صورت تولیدی، گزارشهایی از جشنواره تهیه میکرد یا این که مراسم را زنده پوشش میداد. در نهایت تشخیص این بود که پخش زنده مراسم افتتاحیه، مرجعیت تلویزیون در پوشش رویداد فرهنگی را بیش از پیش تثبیت میکند. برنامه زنده تلویزیونی به مراتب مخاطب بیشتری از پخش زنده رسانههای اینترنتی دارد و اعتماد بیننده به برنامه زنده تلویزیون که به صورت استاندارد و حرفهای است، بهتر و مناسبتر است. همچنین نبض جریان و اتفاقات در برنامه زنده به راحتی به بیننده منعکس میشود.
حسامپور به پوشش زنده مراسم اختتامیه فیلم فجر از شبکه نمایش اشاره کرد و گفت: ما برای مراسم اختتامیه و افتتاحیه برنامهریزی کردهایم؛ یعنی از دو سه هفته پیش جلسهای را تشکیل دادیم و با ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر هم هماهنگیهایی انجام دادیم. درخواست همکاران جشنواره و تلویزیون با نگاه حمایتی خود، پوشش این رویداد بود. به امید خدا با همیاری سازنده سینماگران و مسوولان جشنواره، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نیز از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
مدیر تامین برنامه شبکه نمایش با اشاره به چالشهایی که برای پوشش مراسم اختتامیه وجود دارد، اظهار کرد: پوشش عرفی و مرسوم در جامعه، پوشش استانداردی و مورد قبول آحاد جامعه است و تلویزیون هم منعکسکننده آن است. طبعا در جایی که پوشش و کلام تعارض جدی با عرف مرسوم در جامعه ایرانی و اسلامی دارد، تلویزیون نباید آن را به طور کامل پخش کند. اما بدانیم که تعامل دوطرفه است؛ به این معنی که هنرمندان دوست دارند اختتامیه جشنواره به صورت زنده پوشش داده شود بنابراین عرف جامعه نیز از سمت آنها رعایت خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
اینگونه ایجاد محدودیت و تحمیل شرایط مختص رسانه های انحصاری و اتخاذ استراتژی کهنه و مزمن شبیه اعمال سانسور در۳۰۰سال گذشته ، نمی تواند مانع از حق برابری دسترسی به اطلاعات و ارتباط بین کاربران میلیونی شود . رسانه ای که حتی گفته های آقای محمد علی نجفی کارگردان نام آشنا را در باز بخش سانسور می کند و برنامه سرگرمی اجرای موسیقی زنده را به شیوه عوام فریبانه “برنامه ریزی شده و هماهنگی شده” در مراسم زنده سانسور و حذف می کند چگونه می تواند بحث از«تقابل رسانههای سنتی و جدید»-هشدار تقابل« تهدیدحیات و دست اندازی رسانه های قدیمی مانند تلویزیون توسط رسانههای نوین» وارائه راهکار« رمز ماندگاری و موفقیت رسانههای سنتی و قدیمی مانند تلویزیون در مقابل هجمه رسانههای نوین، » و «موفقیت تلویزیون به دلیل وسعت مخاطب و عمق تاثیر در دو حوزه خبررسانی و پوشش زنده به مراتب بیشتر از رسانههای نوین است.» کند . آیا این رسانه انحصاری و تمامیت خواه حق بخش برنامه زنده را به وزارت ارشاد پرداخت می کند که این چنین آمرانه فرمانروایی می کند ؟