تلویزیون تا سالها با شروع فصل تابستان اقدام به پخش سریالهای میکرد که در زمان خود جزو موفقترینها بودند، اما اکنون چند سالی است با مشکل روبهرو شده است و حالا تلاش میکند با پخش سریالی چون ˝پریا˝ مخاطب ازدسترفته را به جعبه جادویی بازگرداند.
تغییر مدیریتهای پیدرپی طی یک سال اخیر نیز مزید بر علت شد تا به حدی که آشفتگی درونسازمانی به بیرون نیز نفوذ کرد، و همین عامل نیز موجب شد تا بسیاری از اهالی هنر روزهای بیکاری را سپری کرده و برخی از بازیگران نیز به شبکههای فارسیزبان خارجی بپیوندند.
آنهایی هم که ماندند یا بیکار هستند و یا به کارهایی خارج از فضای هنری تن دادهاند و در تلاش هستند تا بتوانند از این راه امرار معاش کنند. بسیاری از چهرههای سرشناس عالم بازیگری و حتی کارگردانها یا در کنج خانه نشستهاند و یا در بهترین حالت ممکن مشغول فعالیت در شبکه نمایش خانگی هستند. در همین شرایط رسانه ملی با افت شدید مخاطب روبهرو شده و از آنجایی که خوراک مناسبی نمیتواند برای مخاطب فهیم و زیرک امروز فراهم کند این مخاطب میلیونی به سمت شبکههای خارجی سوق داده شده است و با توجه به گسترش شبکههای فضای مجازی رقیبان بسیاری به این گردونه افزوده شدهاند که تلویزیون باید بتواند با آنها دستوپنجه نرم کرده و از این مسابقه سربلند بیرون بیاید.
تغییر مدیریت جدید نیز به شدت در حال تلاش است تا فضا را از آنچه برایش به وجود آمده دور کند و تلویزیون را به روزهای اوج خود بازگرداند و همین تعداد مخاطبی که برایش باقی مانده را حفظ کند.
با شروع فصل گرما و تعطیلی مدارس و دانشگاهها و افزایش اوقات فراغت تلویزیون در سالهای گذشته همواره سریالهای پربینندهای تولید میکرد که بازیگران سرشناس و چهرهای در آن حضور داشتند و همین عامل نیز موجب میشد تا ۹۰ شب مخاطب همراه این برنامهها باشد، اما به دلیل اتفاقاتی که در بالا به آنها اشاره شد در یکی دو سال اخیر شاهد تولیدات خوبی از تلویزیون نبودیم و به نوعی دیگر از سریالهای شبانه در شبهای طولانی تابستان هم خبری نبود.
اما امسال حسین سهیلی زاده بار دیگر به کمک تلویزیون آمده است. او که در کارنامه خود سریالهای موفق “دلنوازان” و “فاصلهها” را ثبت کرده است، از شب گذشته با سریال” پریا” به شبکه سه سیما آمد.
سهیلی زاده متخصص استفاده از بازیگران جوان، داستانهای درام خانوادگی و استفاده از تیتراژهای عاشقانه است. در این سریال بازیگرانی چون افسانه بایگان که مدتهاست از او خبری در محافل سینمایی نیست حضور دارد و در کنار او امیرحسین آرمان بازیگر جوانی که این روزها به خوبی دیده میشود. لادن مستوفی، محمود پاکنیت، امیررضا دلاوری، عمار تفتی، کمند امیرسلیمانی، رامتین خداپناهی، هادی قمیشی و… حضور دارند و به ایفای نقش میپردازند.
قصه از زمان حال و از جایی آغاز میشود که “پریا” با بازی لادن مستوفی پس از چند سال دوری از ایران به کشور بازمیگردد. در شرایطی که پریا همچنان از ازدواج قدیمیاش سرخورده است، وارد رابطهای عاطفی با کیوان، پسرخالهاش میشود. زوج تازه به امید آغاز زندگی تازه مشکلات را یکبهیک از سر راه برمیدارند اما برخی اتفاقها ادامه رابطه عاشقانه این زوج را به خطر میاندازد. اتفاقهایی که همه خانواده را درگیر خود میکند. اتفاقهایی که نقطه عطف سریال است و عوامل سریال ترجیح میدهند فعلاً درباره آن صحبت نکنند.
“پریا” روایتی است درباره بیماری ایدز، تابویی که تلویزیون کمتر به سراغ آن رفته است. تقریباً بعد از سریال “آخرین ستاره شب” با بازی هما روستا، داود رشیدی، اکبر عبدی و علی فرهبد دیگر سریالی با این محتوا ساخته نشد و هرچند که ایدز یکی از اساسیترین موضوعات و معضلات جامعه امروز است، اما کمتر به آن پرداخته شده است و حالا سریال “پریا” دقیقاً در همان اولین قسمت دست خود را برای مخاطب باز میکند و مخاطب میداند که با چه موضوعی روبهروست. متأسفانه معضل اساسی عدم توجه مخاطب به سریالهای تلویزیونی بازگشایی گرههای داستانی و رو بودن خط اصلی داستان برای مخاطب است. استفاده از قصههای نخنما شده مانند جنگ میان دو برادر، گمشدن خانواده، اعتیاد، طلاق، بیماری و حالا نیز ایدز موجب شده تا مخاطب به راحتی بتواند حدس خود را جلو ببرد و دیگر این داستانها برایش جذابیتی نداشته باشد تا بمانند گذشته بنشیند پای جعبه جادو و تا انتها کار را دنبال کند.
حالا باید دید آیا این سریال میتواند تجربه شیرین سریالهای دیگر سهیلی زاده را تداعی کند و آیا میتواند مخاطب ازدسترفته را حتی به صورت موفقت در حالی که جام فوتبال اروپا نیز به اتمام رسیده است پای این جعبه جادویی نگه دارد یا نه؟
منبع: هنرآنلاین ـ سمیرا افتخاری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- فصل اول «ملکه گدایان» در ایستگاه پایانی
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- ادامه تصویربرداری فصل دوم «ملکه گدایان» پس از کاهش کرونا
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





